VR on saanut ensimmäisen kilpailijansa lähijunaliikenteeseen. Kilpailevan operaattorin Suomen Lähijunien omistukseen siirtyi torstaina VR:ltä yksitoista lähijunaa. Kauppasummaa ei julkistettu.
Suomen Lähijunien tavoitteena on liikennöidä suurilla kaupunkiseuduilla kulkevaa lähijunaliikennettä sekä kuntakeskuksia toisiinsa yhdistävää aluejunaliikennettä. Yhtiön mukaan liikennöinti voisi alkaa vuonna 2025.
Potentiaalia lähijunaliikenteelle on yhtiön mukaan useilla reiteillä. Suunnitelmissa on mahdollisia reittejä esimerkiksi Turun, Tampereen, Oulun, Jyväskylän, Vaasan, Kuopion, Mikkelin, Kouvolan ja Imatran seuduilla.
– Meillä on Suomessa todella paljon palautettavissa olevia seisakkeita. Tarvetta on myös täysin uusille seisakkeille. Näillä toimenpiteillä voimme kuitenkin hyvin edullisesti saada suomalaisia raiteiden piiriin, yhtiön varatoimitusjohtaja Jaakko Mustakallio kertoi torstaina järjestetyssä tiedotustilaisuudessa.
Suurimmilla kaupunkiseuduilla tavoitteena on tarjota noin puolen tunnin välein kulkevaa lähijunaliikennettä. Kuntakeskuksia toisiinsa yhdistävä aluejunaliikenne puolestaan liikennöisi noin kahden tunnin vuorovälein.
Aluksi kolme aluetta
Suomen Lähijunien mukaan nyt hankittu kalusto mahdollistaa liikennöinnin aloittamisen noin kolmella alueella. Ensimmäiset liikennöintireitit valikoituvat kuntien oman valmiuden mukaan.
– Pallo on kunnilla, yhtiön toimitusjohtaja Antero Alku tiivisti tiedotustilaisuudessa.
Pääministeri Petteri Orpon (kok.) hallituksen ohjelmassa onkin lähijunaliikenteen markkinoiden avautumisen edistämisen lisäksi lisätty juuri alueiden omaa vastuuta lähijunaliikenteen järjestämisessä.