Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

VR sai ensimmäisen kilpailijan lähijunaliikenteeseen

10:28MTV Uutiset tutustui viiteen VR:n kauppaamaan matkustaja-asemaanVR myy lähivuosina 25 vanhaa matkustaja-asemaa, MTV Uutiset tutustui niistä viiteen.
Julkaistu 30.11.2023 16:14

MTV UUTISET – STT

VR on saanut ensimmäisen kilpailijansa lähijunaliikenteeseen. Kilpailevan operaattorin Suomen Lähijunien omistukseen siirtyi torstaina VR:ltä yksitoista lähijunaa. Kauppasummaa ei julkistettu.

Suomen Lähijunien tavoitteena on liikennöidä suurilla kaupunkiseuduilla kulkevaa lähijunaliikennettä sekä kuntakeskuksia toisiinsa yhdistävää aluejunaliikennettä. Yhtiön mukaan liikennöinti voisi alkaa vuonna 2025.

Potentiaalia lähijunaliikenteelle on yhtiön mukaan useilla reiteillä. Suunnitelmissa on mahdollisia reittejä esimerkiksi Turun, Tampereen, Oulun, Jyväskylän, Vaasan, Kuopion, Mikkelin, Kouvolan ja Imatran seuduilla.

– Meillä on Suomessa todella paljon palautettavissa olevia seisakkeita. Tarvetta on myös täysin uusille seisakkeille. Näillä toimenpiteillä voimme kuitenkin hyvin edullisesti saada suomalaisia raiteiden piiriin, yhtiön varatoimitusjohtaja Jaakko Mustakallio kertoi torstaina järjestetyssä tiedotustilaisuudessa.

Suurimmilla kaupunkiseuduilla tavoitteena on tarjota noin puolen tunnin välein kulkevaa lähijunaliikennettä. Kuntakeskuksia toisiinsa yhdistävä aluejunaliikenne puolestaan liikennöisi noin kahden tunnin vuorovälein.

Aluksi kolme aluetta

Suomen Lähijunien mukaan nyt hankittu kalusto mahdollistaa liikennöinnin aloittamisen noin kolmella alueella. Ensimmäiset liikennöintireitit valikoituvat kuntien oman valmiuden mukaan.

– Pallo on kunnilla, yhtiön toimitusjohtaja Antero Alku tiivisti tiedotustilaisuudessa.

Pääministeri Petteri Orpon (kok.) hallituksen ohjelmassa onkin lähijunaliikenteen markkinoiden avautumisen edistämisen lisäksi lisätty juuri alueiden omaa vastuuta lähijunaliikenteen järjestämisessä.

Suomen Lähijunista tulee VR:n lisäksi ensimmäinen operaattori, joka omistaa ja operoi henkilöjunaliikennettä Suomessa. Lähijunaliikenteen aukeamisen taustalla ovat EU-säädökset, jotka avaavat monopolin alla toiminutta raideliikennettä Suomessa.

VR:n uuden liikenteen johtaja Juho Hannukainen kertoi tiedotustilaisuudessa VR:n olevan tyytyväinen junakaupan toteutumisesta, sillä VR haluaa kasvattaa raidemarkkinaa ja edistää kilpailua raideliikenteessä.

Lisää junia tähtäimessä

Ennen kaluston käyttöönottoa Suomen Lähijunat modernisoi VR:n myymät vanhat junat nykyisten esteettömyys- ja teknisten vaatimusten mukaisiksi. Junien jäljellä olevaksi käyttöiäksi on arvioitu noin 20 vuotta. Junat on VR:n mukaan valmistettu vuosina 1975–1981.

Suomen Lähijunien tavoitteena on jollakin aikataululla hankkia myös lisää junia. Vielä ei ole tiedossa, hankitaanko seuraavat junat uusina vai käytettyinä.

– VR:n vanhat junat ovat yksi vaihtoehto, toinen vaihtoehto ovat uudet junat. Myös junien vuokraaminen on vaihtoehto, Alku kertoi.

Mustakallion mukaan saatavilla olevaa valmista kalustoa on melko vähän, sillä Suomen raideleveys on eri kuin muualla Euroopassa.

VR on kertonut laittavansa ensi vuoden aikana myyntiin kymmenkunta liikennekelpoista dieselveturia. Vetureita on vapautumassa myytäväksi muun muassa päättyneen Venäjän-liikenteen, logistiikan tehostumisen ja uusien veturihankintojen myötä.

Lue myös: VR:n junien ulkoasu muuttuu, mutta millaiseksi? Katso täältä vaihtoehdot ja äänestä suosikkiasi! 

Lue myös: Oletko aina halunnut oman veturin? VR laittaa dieselvetureita myyntiin 

Lue myös: Veikkaus aloittaa muutosneuvottelut – 240 työsuhdetta voi päättyä

Lisää aiheesta:

VR: Venäjältä takavarikoidut Allegrot Suomen-liikenteeseenVR hankkii 20 sähkömoottorijunaa lähiliikenteeseen – tilaus suomalaisyhtiöltä sivu suunVR hankkimassa uusia yöjunavaunuja 35–40 miljoonalla eurollaKokoomus kannattaa vihreiden lähijunaehdotusta – haluaa tehdä sen kilpailun kautta: "Erittäin vaikeaa raideleveyden poikkeuksellisuuden takia"VR saa ensimmäisen ison kilpailijan rahtiliikenteeseen – virolainen Operail haluaa käyttää 50 miljoonaa euroa toiminnan käynnistämiseen SuomessaJunaliikenne pysähtyy yli vuorokaudeksi – ministeri Berneriltä viime hetken vetoomus
VRJunatKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

VR
  • to13:49
    Politiikka

    Ministeri Ranne: Tunnin junasta voi tulla sopu pian

  • 21.10.09:44
    Junat

    Junaliikenne Oulun ja Rovaniemen välillä poikki

  • 17.10.14:36
    Digitalisaatio

    VR laseroi junien ikkunat sitkeän ongelman poistamiseksi

  • 17.10.10:48
    Henkirikokset

    VR:n junan ravintolavaunussa puukotus – miehelle hengenvaaralliset vammat

  • 15.10.05:03
    Vahingonteot

    Kuparivarkaat aiheuttivat 12 tunnin junasulun Lempäälässä – järjetön teko tallentui valvontakameraan