Volkswagen ei pane kaikkia paukkujaan sähköön: Uusi kaasu-Polo saapuu tarjolle 1,0 TGI -koneella

Volkswagen T-Cross maksaa Suomessakin alle 20 000 euroa 1:27
Volkswagen T-Cross maksaa Suomessakin alle 20 000 euroa.

Volkswagen on valinnut maa- ja biokaasun tulevaisuutensa käyttövoimaksi sähkön rinnalle. Suomessa Volkswagen-henkilöautomallistossa kaasuautoja on ollut myynnissä vuodesta 2009 alkaen ja Volkswagen-hyötyautomallistossa vuodesta 2007.

Kaasumoottori tuottaa 25 prosenttia vähemmän hiilidioksidi- eli CO2-päästöjä kuin tavallinen bensiinimoottori. Kaasu myös palaa puhtaammin ja tuottaa merkittävästi vähemmän typenoksidi- ja pienhiukkaspäästöjä. Maakaasun palaessa ei synny pölyä, nokea eikä raskasmetalli- tai rikkipäästöjä.

Volkswagen on uusinut kaasukäyttöiset mallit ja lisännyt kolmannen kaasusäiliön Polo TGI:hin ja Golf TGI:hin. Uudistus mahdollistaa aiempaa pidemmät toimintamatkat.

Volkswagenin 1,4 TGI -moottorin korvaava uusi 1,5-litrainen nelisylinterinen turboahdettu TGI-maakaasumoottori perustuu samankokoiseen TSI-bensiinimoottoriin. Golfiin on tarjolla 1,5-litrainen TGI, kaasu-Polossa moottori on litrainen.

Kaasumoottorin suorituskyky ja palamisprosessin taloudellisuus on optimoitu yhdistämällä korkea puristussuhde, edistynyt start-stop-järjestelmä, viimeisimmän sukupolven muuttuvageometrinen VTG-turboahdin sekä Miller-työkierto, jossa imuventtiili on osittain auki vielä puristuksen aikana. Se auttaa parantamaan moottorin hyötysuhdetta ja lisää vääntöä alakierroksilla.

Volkswagenin kaasumalliston autot on optimoitu maa- ja biokaasulle, joten ne käyttävät aina ensin kaiken tarjolla olevan kaasun. Sen loppuessa järjestelmä vaihtaa automaattisesti bensiinikäytölle. Kymmenessä pakkasasteessa ja sitä kylmemmässä moottori käy ensin hetken bensiinillä.

Lähde: Volkswagen

Artikkelia ja otsikkoa muokattu 11.2.2019: Polo saapuu tarjolle 1,0 TGI -moottorilla, 1,5-litrainen TGI löytyy muun muassa Golfista.

Lue myös:

    Uusimmat