Varo vaaraa, jos lataat sähköautoa kotona

Sähköauton kotilataamisessa on omat vaaranpaikkansa. Esimerkiksi tavanomaisesta kotitalouspistorasiasta lataamista tulisi välttää.

Sähköauton ”tankkaamisen” ehdoton huippupiirre on, että lataamisen voi suorittaa oman kodin pihassa – ainakin jos asuu omakotitalossa tai latauslaittein varustetussa taloyhtiössä. Tällöin se on myös varsin edullista.

Tyypillisesti sadan kilometrin energiakuluiksi 12 sentin kilowattitunnin hinnalla ja 18 kilowattitunnin kulutuksella sadalla kilometrillä muodostuu 2,16 euroa, tai suuremmalla 24 kilowattitunnin kulutuksella 2,88 euroa.

Huoleton julkinen lataaminen taas voi käydä hyvinkin kalliiksi, kuten tästä aiemmin julkaistusta artikkelista voi lukea.

Hanki kotilatauslaite, jos se on mahdollista

Jos kotilatauslaitetta ei pihasta vielä löydy, niin toisin kuin lataushybridin, täyssähköauton akkua ei saa täyteen peruspistokkeesta edes normaaleja hieman pidempien yöunien aikana. Kodin perussähköillä ilman kolmivaihevirtaa siihen kuluu helposti vuorokausi tai kaksi.

Latauslaite kannattaakin hankkia sähköauton oston yhteydessä. Yleensä sen kuluerä on tuhannen euron luokkaa. Tämän vuoden alusta työsuhdeauton kotilatauslaite siirtyi osaksi auton verotusarvoa. Laitetta verotetaan siis kuten muitakin auton lisävarusteita.

Kolme vaaranpaikkaa

Vähemmän tiedetty fakta on se, että suko-kotitalouspistokkeeseen yhdistettävä laturi on tarkoitettu sekä lataushybridi- että täyssähköautojen osalta vain tilapäiskäyttöön. Tämä muun muassa siksi, että jatkuva käyttö muodostaa riskin johdon liittymäkohdan murtumisesta, ja sitä kautta lopullisen säväyttävästä latauskokemuksesta.

Toinen vaaran paikka liittyy epähuomiossa huonosti pistokkeeseen liitettyyn latausjohtoon, joka saattaa kuumeta ja huonoimmassa tapauksessa sytyttää tulipalon.

Talon tai tolpan ulkopistorasia voi myös olla esimerkiksi hapettumisesta johtuen huonossa kunnossa ja aiheuttaa paloriskin.

Suko-rasiasta ladattaessa on hyvä kokeilla rasian lämpöä kädellä vaikkapa tunnin lataamisen jälkeen. Jos selvää lämpenemistä on havaittavissa, tulee lataaminen lopettaa.

Lue myös:

    Uusimmat