Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Varo vaaraa, jos lataat sähköautoa kotona

2:09Sähköautoilu tutuksi – tässä Kamuxin vinkitJos sähköautoilun perusteet eivät ole vielä hanskassa, on tästä videosta hyvä aloittaa.
Julkaistu 03.02.2021 15:02

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Sähköauton kotilataamisessa on omat vaaranpaikkansa. Esimerkiksi tavanomaisesta kotitalouspistorasiasta lataamista tulisi välttää.

Sähköauton ”tankkaamisen” ehdoton huippupiirre on, että lataamisen voi suorittaa oman kodin pihassa – ainakin jos asuu omakotitalossa tai latauslaittein varustetussa taloyhtiössä. Tällöin se on myös varsin edullista.

Tyypillisesti sadan kilometrin energiakuluiksi 12 sentin kilowattitunnin hinnalla ja 18 kilowattitunnin kulutuksella sadalla kilometrillä muodostuu 2,16 euroa, tai suuremmalla 24 kilowattitunnin kulutuksella 2,88 euroa.

Huoleton julkinen lataaminen taas voi käydä hyvinkin kalliiksi, kuten tästä aiemmin julkaistusta artikkelista voi lukea.

Lue myös: Sähköauton lataaminen voi olla kalliimpaa kuin bensalla tai dieselillä ajaminen – ole tarkkana laturilla!

Hanki kotilatauslaite, jos se on mahdollista

Jos kotilatauslaitetta ei pihasta vielä löydy, niin toisin kuin lataushybridin, täyssähköauton akkua ei saa täyteen peruspistokkeesta edes normaaleja hieman pidempien yöunien aikana. Kodin perussähköillä ilman kolmivaihevirtaa siihen kuluu helposti vuorokausi tai kaksi.

Latauslaite kannattaakin hankkia sähköauton oston yhteydessä. Yleensä sen kuluerä on tuhannen euron luokkaa. Tämän vuoden alusta työsuhdeauton kotilatauslaite siirtyi osaksi auton verotusarvoa. Laitetta verotetaan siis kuten muitakin auton lisävarusteita.

Kolme vaaranpaikkaa

Vähemmän tiedetty fakta on se, että suko-kotitalouspistokkeeseen yhdistettävä laturi on tarkoitettu sekä lataushybridi- että täyssähköautojen osalta vain tilapäiskäyttöön. Tämä muun muassa siksi, että jatkuva käyttö muodostaa riskin johdon liittymäkohdan murtumisesta, ja sitä kautta lopullisen säväyttävästä latauskokemuksesta.

Toinen vaaran paikka liittyy epähuomiossa huonosti pistokkeeseen liitettyyn latausjohtoon, joka saattaa kuumeta ja huonoimmassa tapauksessa sytyttää tulipalon.

Talon tai tolpan ulkopistorasia voi myös olla esimerkiksi hapettumisesta johtuen huonossa kunnossa ja aiheuttaa paloriskin.

Suko-rasiasta ladattaessa on hyvä kokeilla rasian lämpöä kädellä vaikkapa tunnin lataamisen jälkeen. Jos selvää lämpenemistä on havaittavissa, tulee lataaminen lopettaa.

Lue myös: Norjassa on niin paljon sähköautoja, että vakuutusyhtiön data antaa hyvän kuvan niiden hinaustarpeesta: "Näyttää yllättävän osan kuskeista"

Lisää aiheesta:

Uskaltaako sähköautoa ladata mökillä? Asiantuntija kertoo "aivan ehdottoman" säännönJos maalaisjärki on hukassa, voi sähköauton lataamisella olla jopa katastrofaalisia seurauksiaTällä härvelillä lataat sähköautoa kotona nopeammin – asentamiseen ei tarvita ammattilaistaTällainen laite tulee monen sähköauton mukana, mutta miten sitä käytetään? – "Tarkoitettu vain hätätilanteisiin"Jos sähköauton toimintamatka on 500 kilometriä, miksei sillä pääse edes 350 kilometriä? – "Jaksaa joka kerta ihmetyttää"Sähköautolla ajaminen on lastenleikkiä, mutta lataaminen onkin sitten asia erikseen – tässä pikaopas
AutotSähköautotAuton lataaminenTurvallisuusSähköKauppalehtiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • Eilen12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • Eilen11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • Eilen11:02
    Raha

    Kannattaako auto korjauttaa? Tämä on "maaginen luku"

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?