Latauspisteiden määrä pääteiden varrella on lisääntynyt muutaman lähivuoden aikana kiitettävästi. Tästä huolimatta näin lomasesongin aikaan tietyt asemat saattavat ruuhkautua. Tällöin on erityisen tärkeää huomioida myös muut lataajat.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Usein kuulee puhuttavan sähköauton latausetiketistä. Mitä kaikkea siis pitäisi huomioida?
Vastaus: Jos latailee harvoin julkisilla latausasemilla, kannattaa varmistaa applikaation toiminta jo ennen pikalaturille ajoa, mikäli sitä on tarkoitus käyttää latauksen aloittamiseen tai seurantaan. Usein applikaatio pitää päivittää pidemmän käyttötauon jälkeen.
Päivitys on kohteliasta tehdä ennen jonoon ajoa tai viimeistään jonotuksen aikana. Näin ollen lataus saadaan alkamaan mahdollisimman nopeasti sen jälkeen, kun auto on ajettu latauspaikalle.
Jonotuskäytännöt latauspisteille ovat varsin kirjavat. Mikäli selkeää jonotuspaikkaa ei ole, on turvallinen ja selvä jonotuskäytäntö syytä valita tilanne- ja paikkakohtaisesti: Tarkastele huolellisesti lähialueen pysäköintiruudut. Mikäli niissä on sähköautoja, joissa on kuljettaja sisällä, on varsin todennäköistä, että he ovat jonossa ennen sinua.
Sosiaalisen median sähköautopalstoilta on saanut lukea, että osa sähköautoilijoista kyttää applikaatiosta latauspisteen vapautumista ja varaa latauslaitteen heti sen vapauduttua itselleen – siis vaikka oikeasti ei olisi oma vuoro eikä olisi vielä edes kyseisen latauslaitteen luona.
Sanomattakin on selvää, ettei tällainen toimintatapa ole sovelias. Laturille ajetaan jonotusjärjestyksessä ja latauslaite varataan applikaatiosta itselle vasta sitten, kun on jo ajettu kyseisen latauspisteen käyttäjälle tarkoitettuun ruutuun.
Jonotuskäytäntöjen kehittämiseen ja selkeyttämiseen latauspaikoilla tulisi kiinnittää enemmän huomiota ja keksiä toimivia, kaikille tasapuolisia ratkaisuja.
Lue myös: Matias kuvasi erikoisen liikennemerkkisekoilun Espoossa – mitä nopeutta tässä kuuluu ajaa?
Latauspisteen valinta ja latausruutuun ajo
Yksi tärkeä asia on muistaa, että latauspaikalle ajetaan vain, jos on oikeasti tarkoitus ladata autoa. Mikäli lataustarvetta ei ole, on pysäköintipaikka niin sähkö- kuin polttomoottoriautollakin syytä etsiä muualta.
Jos kuitenkin ollaan oikealla asialla eli tarkoitus on mennä lataamaan, on syytä katsoa huolellisesti, että auto tulee ajettua juuri kyseiselle latauslaitteelle tarkoitettuun ruutuun. Aika-ajoin näkee, että auto on pysäköity ja latausjohto venytetty muuhun kuin tarkoitettuun ruutuun.
Valitettavan usein tämä saattaa johtaa siihen, että jotakin toista samaisen latausaseman latureista ei pystytäkään hyödyntämään, koska sen lähelle ei enää virhepysäköinnin seurauksena olekaan mahdollista päästä.
On myös tärkeää, että auto ajetaan latausruutuun suoraan, ruudun suuntaisesti, ja niin, että se on kokonaan siinä ruudussa kuin on tarkoitettu. Huolellisuudella mahdollistetaan myös vieressä olevien latausruutujen käyttö suunnitellulla tavalla.
Latausruutua ja pikalaturia valittaessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että onko jokin tietty laturipaikka sellainen, että se mahdollistaa perävaunua vetävän auton lataamisen perävaunua irrottamatta. Mikäli tällainen paikka löytyy ja niitä on vain yksi, on järkevää säästää se sitä oikeasti tarvitsevalle, jos vastaavan tehoisia latauslaitteita on samassa sijainnissa vapaina muitakin.
Mikäli taas saavut latauspisteelle itse perävaunun kanssa eikä yhdistelmälle sopivaa latauspaikkaa ole tarjolla, on perävaunu syytä irrottaa ennen laturille ajoa. Perävaunun irrottamisen ajaksi sen paikallaan pysyminen on syytä varmistaa pyöräkiiloin. Aisalukko estää varkauksilta.
Valitettavan usein näkee, että sähköauton ja perävaunun yhdistelmä on pysäköitynä poikittain latausruutujen päälle, jolloin se varaa useita latauspisteitä, vaikka oikeasti käyttää vain yhtä. Näin ei tule toimia. Tosi valitettavaa on, että niin harvalla latauspisteellä on huomioitu se tosiasia, että suomalaiset ovat perävaunukansaa – perävaunuja siis vedetään niin nyt kuin tulevaisuudessakin myös sähköautoilla. Tässä olisi yksi kehityskohde latauspalvelujen tarjoajille.
Kun auto on sitten saatu latausruutuun parkkiin, on sieltä syytä nousta ulos varovaisesti – vieressä olevan auton kylkiä kunnioittaen. Itse pyrin aina pysäköimään sellaiseen paikkaan, ettei vieressä olisi ketään juuri ovenlyömien välttämiseksi – valitettavasti julkisilla latauspisteillä tämä on kuitenkin vain harvoin mahdollista.
Lue myös: Miten autonkäyttäjä voi vaikuttaa pyyhkijänsulkien käyttöikään?
Tarkkaile latauksen etenemistä ja vapauta laturi seuraavalle mahdollisimman pian
Kun auto sitten on saatu kiinni laturiin ja lataus käynnistetty, on vielä tärkeää odottaa auton luona varmistuakseen siitä, että lataus on varmasti alkanut. On ikävää, jos sähköautoilija on kahvilla tai syömässä siinä uskossa, että auto latautuu ja se ei oikeasti lataudukaan varaten kuitenkin koko ajan yhden latauspisteen.
Kun on varmistuttu siitä, että auto oikeasti alkaa latautua, voi auton luota poistua. Latauksen etenemistä on syytä seurata vähän väliä puhelinsovelluksesta ja jos huomaa latauksen syystä tai toisesta keskeytyneen, tulee lataus käynnistää mahdollisimman pian uudelleen tai auto siirtää pois kyseiseltä latauspisteeltä.
Latausnopeus pikalaturilla romahtaa tyypillisesti – autosta riippuen – akun saavutettua 80–90 %:n varaustason. Romahduksen jälkeen latausnopeus putoaa peruslatauksen tasolle. Näin ollen autoa ei ole järkevää tämän jälkeen enää pitää kiinni pikalaturissa vaan vapauttaa kyseinen latauspiste seuraavalle lataajalle. Mikäli itsellä kuitenkin on syystä tai toisesta tarve ladata akku aivan täyteen, kannattaa auto siirtää viimeisiä lirutteluja varten peruslatauspisteelle, joita on yleensä myös vapaana paremmin. Akun täyteen lataamista ei itse asiassa muutenkaan suositella kuin satunnaisesti, esimerkiksi ennen pidempää ajomatkaa.
Lue myös: Oletko vuokraamassa autoa? Tämän tekemällä voit välttää kalliit laskut
Yksinkertaisin toimin helpotat seuraavan lataajan saapumista
Kun lataus lopetetaan, on syytä huolehtia latauskaapeli niin, että seuraavan lataajan on helppo ajaa autonsa ruutuun. Asetellaan siis kaapeli vaikkapa laturin ympärillä olevien törmäyksenestopylväiden taakse niin, ettei se jää lojumaan ruutuun. Näin toimien vähennetään samalla myös kaapeleihin kohdistuvien vaurioiden todennäköisyyttä.
Varmista vielä kaapelin asettelun jälkeen, ettei se ole kietoutunut autosi vetokoukun ympärille tai muuten takertunut autoon. Aina aika-ajoin näkee latausasemillakin latauslaitteesta irti repeytyneitä kaapeleita, vaikka sellaisen tilanteen syntymisen ei juurikaan pitäisi olla mahdollista. Erityisesti sähköautojen kanssa irrotettava vetokoukku kannattaa irrottaa ja taitettava vetokoukku taittaa piiloon aina, kun sille ei oikeasti ole käyttöä. Rikkoontunut latauspiste on pitkään pois käytöstä, mikä on omiaan ruuhkauttamaan kyseistä latausasemaa ja hankaloittamaan näin muiden sähköautoilijoiden arkea.
Lue myös: Suomalaisautoilijat säästävät väärässä paikassa – sorrutko sinäkin tähän virheeseen?
Pidetään yhdessä latauspisteet siisteinä ja kunnossa
Latauspisteellä asioidessa on hyvä pitää mielessä myös yleiset käyttäytymissäännöt: asiointi latauspaikalla on mielekkäämpää, kun ympäristö on siisti. Valitettavasti varsin harvalla latauspisteellä on roska-astiaa, joka taas lähes poikkeuksetta perinteisiltä huoltoasemilta – myös miehittämättömiltä sellaisilta – löytyy. Tässä olisi selkeä kehittämisen paikka. Vaikka roskiksia ei löytyisikään, ei se kuitenkaan oikeuta heittämään roskia maahan.
Jos latauslaitteessa on selkeä vika, on kaikilla asian havainneilla velvollisuus tehdä vikailmoitus asiasta latausoperaattorille. Ei siis pidä automaattisesti ajatella, että joku muu on jo tehnyt tai tulee tekemään ilmoituksen, pois lukien tilanne, että laitteen epäkunnosta on jo selvästi informoitu käyttäjiä.
Varsinkin aloitteleva lataaja saattaa tarvita apua. Kohtelias sähköautoilija ei kirjoita toisen hapuilusta naureskellen someen vaan tarjoaa auliisti ja ystävällisesti apuaan matalalla kynnyksellä. Tärkeää on pitää mielessä, että jokainen meistä on joskus ladannut sen ensimmäisen kerran.
MTV