Jatkuvasti yleistyvien sähköautojen lataamisessa on Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mukaan asioita, jotka tulee huomioida erityisesti ruuhka-aikaan.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mukaan sähköauton mahdollisimman nopean lataamisen onnistumiseksi akku pitää muistaa esilämmittää.
Mikäli sellainen ominaisuus siis löytyy autosta. Ominaisuuden käyttäminen vaatii mallikohtaista tietämystä.
– Osassa autoja sitä ohjataan navigaattorilla ja osassa on katkaisija, jolla se laitetaan päälle.
Navigaattoriohjauksessa täytyy hänen mukaansa olla tarkkana.
– Silloin on tärkeää muistaa syöttää navigaattorin kohteeksi nimenomaan latausaseman, ei esimerkiksi huoltoaseman, osoitetta. Muuten auto ei osaa käynnistää esilämmitystä.
Esilämmitys on myös aloitettava hyvissä ajoin.
– Sanotaan, että 45 minuutista tuntiin on lähempänä totuutta kuin viidestätoista kahteenkymmentä minuuttia.
Muiden huomioiminen on tärkeää erityisesti ruuhka-aikaan
Autoliiton Vesalaisen mukaan latauspaikoilla jonottamisen käytännöt vaihtelevat paikan mukaan.
– Olennaista on katsella, onko lähellä muita sähköautoja jonossa, ettei lähde ainakaan etuilemaan.
