Uusien sähköautojen on pidettävä ääntä, mutta miksi ujelluksen saa pois päältä? Asiantuntija muistuttaa merkittävästä vaaranpaikasta

Ovatko äänettömät sähköautot vaarallisia? Asiantuntija vastaa miten toimia 9:03
Sähköautot voivat olla vaaraksi parkkipaikoilla, mutta millaisen avun tuo keinoääni, joka on uusissa autoissa pakollinen? MTV Uutiset Liven vieraana Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen.

Sähköautojen yleistyminen liikenteessä ja parkkipaikoilla vaatii valppautta niin kuljettajilta kuin muiltakin tienkäyttäjiltä.

MTV Uutiset Live kertoo ja näyttää kun tapahtuu. Se on toimitus, joka elää uutispäivää kanssasi.

Seuraa jatkuvaa lähetysvirtaa yhden ruudun kautta osoitteessa mtvuutiset.fi ja MTV Katsomossa.

Kerroimme eilen torstaina, kuinka koululaisten huoltajia on muistuteltu koulujenkin parkkipaikoilla yleistyneistä sähköautoista. Vaikka EU vaatiikin uusien sähköautojen pitävän ääntä ja vaatimuksia ollaan kiristämässä entisestään, ovat vaaratilanteet silti mahdollisia.

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen vieraili perjantaina MTV Uutiset Livessä keskustelemassa aiheesta tarkemmin. Hän ei ole lainkaan yllättynyt, että täysin äänettömästi lipuvien sähköautojen aikakausi jäi varsin lyhyeksi, ja tilalle on tullut erilaisia keinotekoisia ääniä, jotka nousevat ja laskevat auton nopeuden muuttuessa. Lue lisää niin sanotusta AVAS-järjestelmästä aiemmasta artikkelistamme.

Kuuntele alla olevilta videoilta, millaisia ääniä Volkswagen ja Jaguar ovat kehittäneet sähköautoihinsa. Artikkeli jatkuu videoiden alla.

Volkkarin sähköautot saivat erikoisen äänen 0:31
Volkswagen

Tällaisen äänen Jaguar antaa sähköautoilleen 2:10
Jaguar

Parkkipaikkakolareihin ei tule suhtautua kevyesti, vaikka nopeudet ovat matalia

Valtosen mukaan sähköautojen pakolliset äänet auttavat vähentämään parkkipaikkaonnettomuuksia. Vaikka nämä onnettomuudet mielletään usein mediassakin pieniksi peltikolhuiksi, jotka tapahtuvat kahden auton välillä, ovat jalankulkijan kuolemaan johtaneet yhteentörmäykset valitettavan yleisiä.

– Siellä on suhteellisen merkittävä määrä jalankulkuonnettomuuksia juuri näillä parkkipaikoilla ja pihoilla, jotka tapahtuvat liikkeellelähtö- ja peruutustilanteissa, onnettomuustilastoihin tutustunut Valtonen sanoo, mutta muistuttaa, että lukumääräisesti eniten parkkipaikoilla tapahtuu nimenomaan kahden auton törmäyksiä.

Valtonen korostaa, että juurikin koulujen pihat ovat riskialttiita paikkoja saattoliikenteen ja innokkaiden lasten ollessa potentiaalisesti vaarallinen yhdistelmä.

Minkä takia sähköautojen turvallisuutta parantava keinoääni on kytkettävissä pois päältä? Entä onko asiaan tulossa muutosta? Minkä takia sähköautoihin ei laiteta ääniä, jotka muistuttavat polttomoottoriauton tuttua äänimaailmaa, vaan scifi-elokuvien äänitehosteilta kuulostavia ulinoita ja huminoita? Katso koko haastattelu artikkelin yläpuolella olevalta videolta.

Lue myös:

    Uusimmat