Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Voiko sähköautojen äänettömyys aiheuttaa vaaratilanteita liikenteessä?

Kuvituskuva. Kuvan auto ei liity juttuun.
Kuvituskuva. Kuvan auto ei liity juttuun.Shutterstock
Julkaistu 25.08.2022 18:03

Ville Järveläinen

Sähköautojen äänettömyys voi olla riski pysäköintialueilla, mutta ei niinkään tieliikennenopeuksissa, arvelee Onnettomuustietoinstituutti OTI. Vaikka uusien autojen onkin pidettävä ääntä matalilla nopeuksilla, on jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden oltava tarkkana.

MTV Uutisten tietojen mukaan koululaisten huoltajia on ainakin Espoossa muistuteltu äänettömästi liikkuvista sähköautoista. Ladattavien autojen suosio on kasvanut kovasti, mikä on näkynyt pääkaupunkiseudun koulujen parkkipaikoilla niiden määrän lisääntymisenä.

Äänettömästi liikkuvat autot voivat olla riski paitsi lapsille myös näkövammaisille. Lisäksi muutkin jalankulkijat saattavat toisinaan keskittyä esimerkiksi älypuhelimen näpräämiseen, jolloin huomio voi karata epäolennaiseen ja lähestyvä auto jäädä huomaamatta.

Uusien sähköautojen on EU:n vaatimusten mukaisesti pidettävä ääntä sekä peruutettaessa että alle 20 tuntikilometrin nopeuksissa. Tätä kovemmissa nopeuksissa rengasmelu on jo niin kova, että sen voi kuulla.

Lue myös: Vain harva on testannut sähköautoa – varaudu yllätyksiin ensimmäisellä kerralla

Vuoden 2021 heinäkuusta alkaen myös ennen mainittua määräaikaa tyyppihyväksytyt autot on pitänyt varustaa niin sanotulla AVAS-järjestelmällä. Lyhenne tulee sanoista Acoustic Vehicle Alerting System ja tarkoittaa ajoneuvon akustista varoitusjärjestelmää.

Vielä toistaiseksi joissain autoissa keinotekoista ääntä tuottava AVAS-järjestelmä on kytkettävissä pois päältä hetkellisesti, mutta tähänkin on tulossa muutos ensi vuonna. Heinäkuusta 2023 alkaen järjestelmän vaatimukset muuttuvat, eikä kuljettaja enää voi enää kytkeä keinoääntä pois päältä.

Riski on suurimmillaan pysäköintialueilla

Onnettomuustietoinstituutista kerrotaan MTV Uutisille, ettei sen tiedossa ole kuolemaan johtaneita tapauksia, joiden taustalla epäiltäisiin olleen vaikuttimena sähköauton tai hybridin äänettömyys.

– Se ei tietysti tarkoita, että mitään onnettomuuksia ei olisi ollut. Lievempiä onnettomuuksia on voinut tapahtua, mutta onnettomuustutkintalautakunnille tutkintaan tulevat vain kuolemaan johtaneet onnettomuudet, OTI:sta todetaan.

Millaisessa tilanteessa sähköauton äänettömyys sitten voisi olla riskitekijä? OTI:n mukaan hitaat ajonopeudet katuverkolla eivät ole erityisen suuri riski, sillä uudemmissa autoissa, joita sähköautotkin yleensä ovat, automaattinen hätäjarrutus on vakiona.

Todennäköisempi riski saattaakin löytyä nimenomaan pysäköintialueilta ja erittäin hitaista nopeuksista.

– Osa automaattijarrutusjärjestelmistä ei toimi kävelynopeuksissa. Mittakaavan hahmottamiseksi on muistettava, että kaikille ajoneuvoille sattuu nykyisin yllä kuvatun tapaisia onnettomuuksia vain yksittäisiä vuodessa, OTI:sta kerrotaan.

OTI pitää tärkeänä, että tienkäyttäjät eivät luota pelkkään kuuloonsa, vaan varmistavat esimerkiksi tien ylittämisen turvallisuuden tai vasemmalle kääntymisen myös muilla tavoin, mikäli mahdollista.

Lue myös: Autovalmistajilla erikoinen ongelma: Ensin haluttiin äänettömiä autoja ja niitä saatiin, nyt EU kieltää liian hiljaisuuden

Lisää aiheesta:

Kokenut onnettomuustutkija nosti esiin todellisen sähköautohuolen – "Ei valvota mitenkään"Uusien sähköautojen on pidettävä ääntä, mutta miksi ujelluksen saa pois päältä? Asiantuntija muistuttaa merkittävästä vaaranpaikastaDieselmies unohti ennakkoluulonsa ja antoi sähköautolle mahdollisuuden – kertoo, mistä ensikertalainen voi yllättyä: "Lihasmuisti saattaa tehdä tepposet"Vain harva on testannut sähköautoa – nämä asiat voivat yllättää ensikertalaisenYhä useammassa autossa on salaperäinen "musta laatikko" – näitä tietoja EU:lle tärkeä tallennin kerääUusien autojen hienoista ominaisuuksista heräsi epäilys – vakuutusyhtiö: "Huoli on ihan oikeutettu"
SähköautotAuton toimintaLiikenneturvallisuusEUAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"