Uskallatko sanoa naapurille, että ajat tällä Ford Mustangilla?

Ford Mustang on mielenkiintoinen uutuus, joka on vihdoin saatavilla myös Suomen markkinoilla. Moottoriksi on tarjolla sekä nelisylinterinen Ecoboost-turbomoottori että perinteisempi vapaastihengittävä veekasi. Teknavi selvitti kumpi on mielekkäämpi vaihtoehto.

Suomen autoverotus suosii luonnollisesti vähäpäästöisempää Ecoboost-turbomoottoria. ”Pikkumoottorin” hinnat alkavat 55 611 eurosta, kun V8-versio keventää lompakkoa 79 915 euroa – vertailun vuoksi Saksassa autojen välinen hintaero on vain runsaat 5000 euroa (alk. 37 000 €). Hintaero muodostunee siis osaksi suomen päästöpohjaisesta verotuksesta. Toisaalta veekasissa on 418 hevosvoimaa. Turbomoottorissa on tyytyminen 314 heppaan.

Satasen vauhtiin pienemmällä koneella varustettu Mustang spurttaa 5,8 sekunnissa, kun V8 pysäyttää kellot tasan sekunnin nopeammin. Lisäteholla on toki kääntöpuolensa, sillä menovettä kuluu V8:ssa keskimäärin 5,5 litraa satasella enemmän.

Paperilla katsottuna vaakakuppi kääntynee siis useamman kohdalla Ecoboost-turbomoottoriin, mutta mieli saattaa muuttua ratin takana.

2,3-litrainen moottori jättää nimittäin tunnepuolelle suuren loven. Pakoputkistosta tulee vain tasaista puhinaa – moottorin äänimaailmaa ei voi kehua kauniiksi. Suorituskyvyssä ei sinänsä ole valittamista, mutta lisätehoa jää silti kaipaamaan. Ratin takana ei pääse syntymään wau-efektiä, jonka tämäntyylisen auton pitäisi tuottaa. Näitä autoja kun ei lähtökohtaisestikaan osteta järjellä.

Fiilispuoleen voi saada lisäpontta ostamalla jälkiasenteisen pakoputkiston, jolla saa paremmin äänet raikamaan. V8-version äänimaailmasta on silti turha haaveilla.

Viimeinen niitti on se, jos naapuri sattuu kysymään (hyvin todennäköistä), että mikä moottori Mustangissasi on. Viimeistään silloin ”järkivalinta” osoittautuu virheeksi. Mustangissa kuuluu olla V8. Piste.

Lue myös:

    Uusimmat