Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Upside down – VW-pienokainen tuntuu kokoistaan isommalta

Julkaistu 04.07.2016 21:30
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

VW on päivittänyt pienimmän mallinsa eli Upin. Uuden turbokoneen myötä sillä ei jää isompien jalkoihin

Tykkäsimme

  • kompakteista ulkomitoista taajamapyörittelyssä
  • matkustamo tuntuu kokoistaan avarammalta
  • litrainen bensaturbo antaa terhakat kyydit
  • jousituksesta

Emme tykänneet

  • automaatin ystäville tarjolla vain robottivaihteisto ja vain 75 hv moottorin yhteyteen
  • Suomeen vain keskimmäinen eli move up -varusteversio

Suomeen kesä 2016
Hinta alkaen 13 814 e

Varsinaiset uudistukset on käyty nopeasti läpi. Uudet puskurit eteen ja taakse, uudistetut päiväajovalot ja takavalot, sumuvaloihin kulmavalotoiminto, vilkut sivupeileihin, uusi vannemuoti, pituutta lisää kolariturvallisuuden parantamiseksi kuuri senttiä, uusia kangasverhoiluja, uusia kojelaudan somisteita, uusi monitoimiratti ja uusi moottoriversio konepellin alle.

Varustelistaa on puolestaan täydennetty peruutuskameralla, sadetunnistimella, uudella älypuhelimien kanssa yhteen pelaavalla monitoiminäytöllä sekä ajovaloihin lisätyllä saattotoiminnolla.

Tämän lisäksi väripalettia on vielä raikastettu; valittavana on yhteensä 13 ulkoväriä ja yksilöllisyyttä korostaville kolme eriväristä kattoa. Suomessa tosin ainoa erillisväri kattoon on musta – ja se tulee Style-varustepaketin yhteydessä.

Ajossa suurin mielenkiinto kohdistuu tietysti Upissa uuteen moottorivaihtoehtoon eli litraiseen ja kolmisylinteriseen turboon. 90-heppaa ei ole järjettömän paljon, mutta Up painaa alle tuhat kiloa, joten liikkuminen on erittäin vaivatonta. Turbon voima on helppo tuntea, isompaa vaihdetta voi lyödä huoletta sisään varsin ripeään tahtiin. Tätä autoa ei ajeta kierroksilla vaan voimalla. Moottorin paras vääntö löytyy jo 1 500 kierroksen kohdalta.

Up on ollut alusta alkaen kokoistaan isomman auton oloinen niin tiloiltaan kuin ajettavuudeltaankin, ja turbon myötä tunne sen kuin korostuu. Meno on terhakkaa, kyseessä ei todellakaan ole mikään nuhapumppu. Oman haukuutensa ajoon tuo myös koneen kolmipytylle tyypillinen pieni vibraus ja kurnutus.

Koko mallistossa perusvaihteisto on 5-portainen manuaali, joka pelittää täsmällisesti näpäköillä siirroilla. Ja kun turbossa on vielä yllin kyllin voimaa, keppiä ei tarvitse hämmentää jatkuvasti. Hyvä niin, sillä automaattia tai edes automatisoitua manuaalia ei turbon yhteyteen edes saa.

Taajamapyörittelyssä Up on näppärä ja ketterä, ja 3,6 metriä pitkäksi autoksi se on myös yllättävän vakaa moottoritiellä. Tässä auttaa tietysti auton mittoihin nähden pitkä akseliväli, pyörät ovat aivan auton kulmissa.

Myös jousitus edistää mukavaa matkantekoa. Alakerta ei juurikaan pompota, ja ainoastaan tiessä olevat terävimmät epätasaisuudet tärskäyttävät läpi ohjaamoon.

Uuden moottorin lisäksi toinen merkittävä uudistus on se, että kojelautaan saa nyt telakoitua älypuhelimen, joka integroituu Bluetoothin välityksellä auton kojelaudassa olevaan näyttöön. Järjestelmä tukee kaikkia iOS- ja Android-puhelimia. Järjestelmän yksi näppärimpiä sovelluksia on kirjaintunnistin eli puhelin toimii tavallaan touchpadina. Näytölle piirretään siis navigoitaessa tai osoitekirjaa tai soittolistaa selattaessa haun ensimmäinen kirjain. Toki kirjaimia voi piirtää enemmänkin, jolloin haku vain tarkentuu.

Taloudellisesta ajosta kiinnostuneille tarjolla on ThinkBlue-applikaatio, joka opastaa kuljettajaa säästeliääseen ajotapaan analysoimalla tämän ajotapaa. Kulujen säästämiseksi maailmalla voi navigoida myös off line -tilassa, ja karttoja (TomTom) voi päivittää kuuden vuoden ajan.

Suomeen ensimmäiset Upit saapuvat kesän aikana, ja mallisto on rajattu melko tiiviiksi. Tämän ymmärtää, sillä vuositasolla Suomessa myydään vain noin 200 Upia. Valittavana ovat toki kaikki kolme moottoriversiota (60, 75 ja 90 hv), mutta varustetasoja on aluksi esimerkiksi vain yksi eli move up. Lisäksi automatisoidun manuaalivaihteiston saa vain 75-heppaisen moottoriversion yhteyteen. Myös maakaasuversio eli eco-Up ja sähköauto eli e-up saadaan Suomeen, mutta vasta vähän myöhemmin syksyllä.

Volkswagen Up 1.0 TSI
Moottori 999 cm3, R3 turbo
Teho 66 kW (90 hv) / 5 000-5 500 r/min
Vääntö 160 Nm / 1 500-3 500 r/min
0-100 km/h 9,9 s
Huippunopeus 185 km/h
EU-kulutus 4,4 l/100 km
CO2-päästöt 101 g/km
Mitat Pituus 3 600 mm, leveys 1 645 mm, korkeus 1 478 mm, akseliväli 2 407 mm
Tyhjäpaino 936 kg
Tavaratila 251-959 l

Galleria

Kuvat: Vesa Eskola

Lisää aiheesta:

Koeajossa Ford Focus 1,0 EcoBoost – uusia vahvuuksia tuttujen tueksiIkoninen juppifarmari vai täydellisyyttä hipova perheauto? Koeajossa uusi 5-sarjan TouringKoeajossa uusi Picanto – Kia-perheen beibi on luokkansa kovin haastajaKoeajossa Kian kuuma Soul - tehoversio sielukkailla saundeillaIbiza on vauhdikas saari, mutta hyvään menoon pääsee myös Seat Ibiza CuprallaVW Tiguan on kuin korotettu tila-auto – ja se on hyvä asia
VolkswagenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Volkswagen
  • 25.11.12:35
    Kevennykset

    Lähes 50-vuotias volkkari selvisi keskeltä Los Angelesin liekkimerta: "Se näytti liian hyvältä ollakseen totta"

  • 22.10.15:23
    Autot

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 24.8.15:15
    Raha

    Maksaisitko kuukausimaksua lisätehosta? Volkswagenilta uusi tilauspalvelu

  • 26.5.16:23
    Yritykset ja brändit

    Volkswagenin johtajille tuomioita päästömanipulaatiosta

  • 1.1.08:33
    Kuluttajariidat

    Mies latasi sähköautoaan Helsinki-Vantaan parkkihallissa 2,5 tuntia – lasku liki 300 euroa