Uhka vai mahdollisuus? Peräkärryä saa kohta vetää satasta, paketti- ja matkailuautoillakin lupa ajaa 120 km/h

Tieliikennelaki 2020: Uudet liikennemerkit ja talvirengaspakon poistuminen 8:05
Mitkä ovat uuden tieliikennelain keskeisimmät muutokset? Uutisaamun haastattelussa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen sekä MTV Uutisten autotoimittaja Ville Järveläinen.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Miten ajoneuvokohtaisten nopeusrajoitusten muuttuminen vaikuttaa liikenneturvallisuuteen?

Vastaus: Uusi tieliikennelaki tuo 1.6.2020 alkaen muutoksia myös tiettyjen ajoneuvojen ja ajoneuvoyhdistelmien nopeusrajoituksiin. Jatkossa paketti- ja kokonaismassaltaan enintään 3 500 kg:n matkailuajoneuvoille ei ole enää säädetty ajoneuvokohtaisia nopeusrajoituksia.

Vastaavasti luokittelumassaltaan enintään 750 kg:n perävaunua – eli niin sanottua kevytperävaunua – saa jatkossa vetää henkilö- tai pakettiautoilla 100 km/h, mikäli tiekohtainen nopeusrajoitus, keli ja liikennetilanne sen sallivat.

Tämän päivän paketti- ja matkailuautot ovat erittäin hyviä ajettavia. Myös niiden turvallisuus on kehittynyt takavuosista – kiitos aktiivisten ja passiivisten turvalaitteiden.

Nykyisen lain voimassaoloaikana valtaosa liikenteessä olevista paketti- ja matkailuautoista on saanut ajella 100 km/h. Käytännössä tätä kovempia rajoituksia on vain moottoriteillä eli uudistuksen myötä kyseisten ajoneuvojen nopeudet kasvavat lähinnä niillä.

Moottoritie on väylänä turvallinen useammasta syystä:

  • Sinne liittyminen hoidetaan kiihdytyskaistan ja poistuminen hidastuskaistan kautta eikä varsinaisia, samassa tasossa olevia, risteyksiä näin ole.
  • Kohtaamisonnettomuuden riski on varsin pieni vastaantulijoiden ajellessa kaiteiden tai leveähkön viheralueen toisella puolella.
  • Hirvieläinonnettomuuksien riskiä vähentävät moottoriteillä paljon käytetyt hirviaidat.

Myös kevytperävaunut ovat parantuneet paljon. Samalla vetoautoissa ovat yleistyneet ajonvakautusjärjestelmät, joissa osassa on myös erityinen perävaunun vakautustoiminto.

Kuljettajan vastuulle jää ratkaisun tekeminen siitä, milloin ajoneuvokohtaisen maksiminopeuden käyttö on järkevää tiekohtaisen rajoituksen, liikennetilanteen ja kelin sen salliessa.

Huolehdi huollosta

Turvallisen perävaununkäytön peruskivet ovat perävaunun kunto ja sen turvallinen kuormaaminen. Molempien osalta haluankin korostaa ja alleviivata kuljettajan vastuuta.

Perävaunukin siis tarvitsee säännöllistä huoltoa ja huolenpitoa. Tarkasta säännöllisesti renkaiden kunto, rengaspaineet, valojen toiminta ja lavan pohja. Myös perävaunulle on hyvä aika-ajoin teettää ”määräaikaishuolto”, jossa tarkastetaan edellä mainittujen lisäksi ainakin vetopää ja pyöränlaakerien kunto sekä perävaunun rakenteet altapäin.

Kuormaa oikein

Keskeistä paketti- ja matkailuautojen sekä perävaunun kuormaamisessa on sallituissa massoissa pysyminen, kuorman oikea sijoittaminen sekä sen huolellinen tuenta ja sidonta. Kuormasta tulisi tehdä mahdollisimman matala ja yhtenäinen kokonaisuus.

Perävaunussa kuorman painopiste pitää saada sivusta katsottuna akselin kohdalle ja takaa katsottuna mahdollisimman keskelle – siis mahdollisimman lähelle perävaunun pituussuuntaista keskiviivaa. Mikäli kuorman painopiste on liian takana, pyrkii perävaunun aisa nostamaan vetoauton perää. Tällöin yhdistelmä lähtee helposti heittelehtimään ja on hengenvaarallinen. Takapainoinen kuorma syntyy herkästi kuljetettaessa pitkää tavaraa – esimerkiksi pitkiä lautoja.

Kuorman takapainoisuus vaikuttaa myös paketti- ja matkailuautoissa: Nokan keventyessä eturenkaiden pito heikkenee. Erityisen herkästi kuormasta tulee takapainoinen, jos painavaa tavaraa lastataan auton niin sanottuun peräylitykseen eli takapyörien takapuolelle.

Jos taas perävaunussa kuorman painopiste on liian edessä, painaa vetoaisa auton perää alemmas ja nostaa samalla auton nokkaa ylöspäin. Tällöinkin yhdistelmän hallinta vaikeutuu ja taka-akseliston sekä vetokoukun rakenteet rasittuvat tarpeettoman paljon. Aisapainoa pitää olla hieman, mutta ei liikaa. Hyvä nyrkkisääntö on, että jos perävaunun aisan pystyy ilman kohtuutonta ponnistelua nostamaan maasta vetokuulaan, on aisapainoa sopivasti. Jos taas aisa pyrkii itsestään nousemaan ylös maasta tai vetokuulasta, kun vetopään lukitus avataan, on kuorma liian takapainoinen.

Kuorma on muistettava sitoa ja tukea huolellisesti eli ”pois silmistä – pois mielestä” -ajattelutapaan ei pidä sortua. Sitomaton kuorma saattaa pudota kyydistä tai liikkuessaan muuttaa kuorman painopistettä äkillisesti. Tällöin auton tai yhdistelmän käytös voi yllättää kuljettajan.

Sidontaan on syytä käyttää asianmukaisia sidontaliinoja, joissa on kunnon kiristysräikät. Pyykkinaru tai vastaava ei ole sidontaväline.

Turvallisuusvaikutuksia vaikea ennustaa

Lakimuutoksen tai sen osien vaikutuksia liikenneturvallisuuteen on vaikea ennustaa. Itse olen odottavalla kannalla, positiivisin mielin.

Lue myös:

    Uusimmat