Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nämä vinkit tekevät sinusta todellisen peräkärrymestarin – muista helppo nyrkkisääntö

5:29Näin sijoitat kuorman peräkärryyn
Julkaistu 30.03.2017 17:54

MTV LIFESTYLE

Kevät ja mökkikauden käynnistyminen tuovat jälleen sadat tuhannet kevytperäkärryt liikenteeseen. Autoliitto muistuttaa, että sallituissa massoissa pysyminen, kuorman oikea painopiste ja huolellinen kiinnittäminen ovat avaimet turvalliseen peräkärryn kuljettamiseen.

Moni perävaunu tai venetraileri lojuu suurimman osan ajasta käyttämättömänä pihan perällä. Erityisesti pidemmän seisonta-ajan jälkeen on tärkeää muistaa tarkastaa perävaunun rengaspaineet ja yleinen kunto.

Turvallisen kuormaamisen kannalta keskeistä on sallituissa massoissa pysyminen, kuorman oikea sijoittaminen sekä huolellinen tuenta ja sidonta. Kuormasta tulisi tehdä mahdollisimman matala ja yhtenäinen kokonaisuus, sillä alhaalla oleva painopiste helpottaa yhdistelmän hallintaa.

4:26Näin pihalaatat tulee kuormata peräkärryyn

Aisapainon merkitys

Sivusta katsottuna kuorman painopiste tulisi saada perävaunun akselin kohdalle ja takaa katsottuna mahdollisimman keskelle – siis mahdollisimman lähelle perävaunun pituussuuntaista keskiviivaa.

– Mikäli kuorman painopiste on liian takana, pyrkii perävaunun aisa nostamaan vetoauton perää. Tällöin yhdistelmä lähtee helposti heittelehtimään ja on hengenvaarallinen. Takapainoinen kuorma syntyy herkästi kuljetettaessa pitkää tavaraa – esimerkiksi pitkiä lautoja, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen varoittaa.

3:41Osaatko sitoa moottoripyörän peräkärryyn oikein?

Jos kuorman painopiste on liian edessä, painaa vetoaisa auton perää alemmas ja nostaa samalla auton nokkaa ylöspäin. Tällöinkin yhdistelmän hallinta vaikeutuu ja taka-akseliston sekä vetokoukun rakenteet rasittuvat tarpeettoman paljon.

– Aisapainoa pitää olla hieman, mutta ei liikaa. Hyvä nyrkkisääntö on, että jos perävaunun aisan pystyy ilman kohtuutonta ponnistelua nostamaan maasta vetokuulaan, on aisapainoa sopivasti. Jos taas aisa pyrkii itsestään nousemaan ylös maasta tai vetokuulasta, kun vetopään lukitus avataan, on kuorma liian takapainoinen, Vesalainen neuvoo.

Tarkkana ylitysten kanssa

Kuormatilan reunoja ei saa ylittää sivusuunnassa. Poikkeuksena tässä on veneen kuljettaminen. Kuormatilan takareunan saa ylittää enintään kahdella metrillä ja etureunan metrillä.

– Mikäli ylitys on takana yli metrin, kuorma on merkittävä päiväsaikaan punaisella lipulla ja hämärällä tai pimeässä ajettaessa punaisella valolla ja heijastimella. Etuylitys on merkittävä aina päiväsaikaan punaisella lipulla ja hämärällä tai pimeässä valkoisella valolla ja heijastimella, Vesalainen huomauttaa.

3:27Vinkit lautakuorman kuljettamiseen peräkärryssä

Jos kuormatilan takareunaa joutuu ylittämään enemmän kuin etureunaa, on suuri todennäköisyys, että kuormasta tulee takapainoinen. Tällöin kannattaa harkita vaihtoehtoista kuljetustapaa – esimerkiksi puutavaraliikkeen kuorma-autoa.

Kuorma on muistettava sitoa ja tukea huolellisesti – myös kuomullisessa perävaunussa. Sitomaton kuorma saattaa pudota kyydistä tai liikkuessaan muuttaa kuorman painopistettä äkillisesti. Tällöin yhdistelmän käytös voi yllättää kuljettajan.

– Sidontaan on syytä käyttää asianmukaisia sidontaliinoja, joissa on kunnon kiristysräikät. Pyykkinaru tai vastaava ei ole sidontaväline, Vesalainen toteaa.

Lähde: Autoliitto

Lisää aiheesta:

Osaatko kuormata perävaunun oikein? Varo hengenvaarallista "keinulautamokaa"Mitä pitää ottaa huomioon, kun kuormaa kevytperävaunua? Simppeli nyrkkisääntö helpottaa urakkaaTiesitkö tästä peräkärryvaarasta? – "Voi karata hallinnasta jopa suoralla tiellä"Uhka vai mahdollisuus? Peräkärryä saa kohta vetää satasta, paketti- ja matkailuautoillakin lupa ajaa 120 km/h ”Kuin vetäisi kahvakuulaa kuminauhalla” – peräkärrynkin kanssa monta turvallista reissua on parempi kuin yksi turvatonVäärin lastattu peräkärry voi olla vaarallinen – kuinka estää "voplaaminen"?
LiikenneturvallisuusTeppo VesalainenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • 12.9.15:25
    Hirvikolarit

    Poliisi jakoi hyytävän kuvan hirvikolaripaikalta: "Suosittelen vahvasti..."

  • 9.9.20:08
    Pyöräily

    Pyöräilijä, muistathan nämä asiat liikenteessä? "Hyvä kerrata liikennesäännöt"

  • 7.9.15:15
    Pyöräily

    Takkuaako arkipyöräilyn aloittaminen? Nappaa viisi vinkkiä

  • 6.9.14:20
    Liikennesäännöt

    Taitatko työmatkat autolla? Poliisi muistuttaa "vanhasta neuvosta"

  • 6.9.11:55
    Auton toiminta

    Miten kaukovaloja käytetään moottoritiellä? Toimi ohitustilanteessa näin