Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tutkimus paljasti sosiaalisen median käyttöön liittyvän ongelman Suomessa: ”Ostopaineet”

Arkistokuva.
Arkistokuva.All Over Press
Julkaistu 30.10.2021 21:06

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Sosiaalisen median aiheuttamat ostopaineet koskevat kyselyn mukaan erityisesti nuoria naisia.

Suomalaisista 25 prosenttia kokee sosiaalisen median aiheuttavan painetta kuluttaa rahaa, kertoo luotonhallintayhtiö Lowellin teettämä tutkimus. Ilmiö korostuu erityisesti nuorten kohdalla: 18–34-vuotiaista miehistä 33 prosenttia kokee somen synnyttävän ostopaineita, samanikäisistä naisista peräti 50 prosenttia.

2:19Sosiaalinen media on räjäyttänyt vihapuheen määrän – nyt siihen puututaan usein eri toiminSosiaalinen media on räjäyttänyt vihapuheen määrän.

– Sosiaalisen median vaikutuksesta erityisesti nuoriin on puhuttu paljon. Tavallisesti some yhdistetään ulkonäköpaineisiin, mutta emme saa unohtaa, miten paljon se lietsoo myös kulutuspaineita, Lowell Suomen toimitusjohtaja Juho Ylinen toteaa tiedotteessa.

Lue myös: Käyvätkö rekrytoijat vilkuilemassa työnhakijan someprofiileja? Asiantuntija vastaa: "Lain mukaan..."

Suomalaisista 18–34-vuotiaista 50 prosenttia kertoo kuluttavansa enemmän, koska shoppailuun soveltuvat laitteet – esimerkiksi puhelin tai läppäri – ovat jatkuvasti käden ulottuvilla.

Islantia lukuun ottamatta kaikissa Pohjoismaissa toteutettu kysely paljasti merkittäviä eroja maiden välillä. Somen aiheuttamia ostopaineita koettiin Suomessa (25 prosenttia väestöstä) ja Ruotsissa (33 %) selvästi enemmän kuin Tanskassa (12 %) ja Norjassa (10 %). Suomen tapaan Ruotsissa ilmiö näkyi selvimmin nuorten keskuudessa: 18–34-vuotiaista naisista 52 prosenttia koki somen aiheuttavan shoppailupainetta.

Kyselytutkimus toteutettiin internetpaneelina Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa siten, että kustakin maasta oli mukana vähintään 1500 täysi-ikäistä osallistujaa.

Lisää aiheesta:

Suomalaistytöt viettävät puhelimella liki kuusi tuntia joka päivä: "Seuraukset ja yhteydet nuorten hyvinvointiin ovat vakavia"Temun ja Sheinin aggressiivinen markkinointi luo paineita ostaa somehehkutettuja tuotteita: "Selvästi vaikuttanut suomalaisnuoriin"Houkutteleeko some sinutkin shoppailemaan? – "Sosiaalisella medialla ja vaikuttajilla on tänä päivänä merkittävä rooli"Tällaisiin ongelmiin koululaiset törmäävät sosiaalisessa mediassaTutkimus: Sosiaalinen media aiheuttaa ulkonäköpaineita etenkin nuorille naisilleSome vie jopa kahdeksan tuntia joka päivä – jo kolmasosa nuorista Suomessa kokee olevansa riippuvainen
Sosiaalinen mediaShoppailuRahaTalous

Tuoreimmat aiheesta

Sosiaalinen media
  • 18:45
    Ukrainan sota

    Ukraina: Venäjä levittää valevideoita

  • Eilen16:49
    Tanska

    Tanska pääsi sopuun alle 15-vuotiaiden somekiellosta

  • ti10:54
    Sanna Marin

    Asiantuntija Sanna Marinin viestinnästä: "Taustalla suunnitelma, se on aivan selvä"

  • 29.10.20:08
    Henkirikokset

    Murhasta epäilty houkutteli nuorta naista ajelulle matkallaan verityöhön – yhdessä kuvassa karmiva yksityiskohta

  • 25.10.05:30
    Koirat

    Siiri-koira katosi tuntemattoman naisen matkaan – seurasi erikoinen jäljitysoperaatio