Tutkijat: Maan ydin saattaa vuotaa

Tutkijat ovat havainneet Kanadan Baffininsaaren vulkaanisissa kivissä yllättävän paljon heliumin harvinaista versiota helium-3:a.

CNN:n artikkelin mukaan tämä tukee teoriaa, jonka mukaan jalokaasua vuotaa maapallon ytimestä ja on vuotanut jo vuosituhansien ajan.

Tutkimusryhmä havaitsi kivistä myös helium-4:ää.

Helium-4 on yleinen maapallolla, mutta helium-3:a esiintyy helpommin muualla kosmoksessa, minkä vuoksi tutkijat olivat yllättyneitä havaitessaan Baffin Islandin kivistä suuremman määrän tätä elementtiä kuin mitä aiemmin oli raportoitu.

Löytöä kuvaava tutkimus julkaistiin äskettäin Nature-lehdessä.

– Helium-3 on harvinaista maapallolla, koska sitä ei ole tuotettu tai lisätty planeetalle merkittäviä määriä ja se häviää avaruuteen, kertoo tutkimuksen pääkirjoittaja ja apulaistutkija Forrest Horton Woods Hole Oceanographic Instituutin geologian ja geofysiikan laitokselta.

Juttu jatkuu videon jälkeen.

Geovoimalan rakentaminen on jo aiheuttanut maanjäristyksiä pääkaupunkiseudulla 9:45
Video: Geovoimalan rakentaminen on jo aiheuttanut maanjäristyksiä pääkaupunkiseudulla

– Kun maapallon kivinen osa sekoittuu ja konvektioituu kuin kuuma vesi lieden päällä, materiaali nousee ylös, jäähtyy ja vajoaa. Jäähtymisvaiheessa heliumia menetetään ilmakehään ja sitten avaruuteen.

Ei vaikutusta ihmiskuntaan tai ympäristöön

Maan ytimestä vuotavien alkuaineiden havaitseminen voi auttaa tutkijoita saamaan tietoa siitä, miten planeettamme on muodostunut ja kehittynyt aikojen kuluessa. Uudet havainnot tarjoavat todisteita, jotka vahvistavat olemassa olevaa hypoteesia planeettamme synnystä.

Tutkijat uskovat, että aurinkokuntamme muodostui 4,5 miljardia vuotta sitten aurinkosumun sisällä. Kun pölypilvi romahti supernovassa, syntynyt materiaali muodosti Nasan mukaan pyörivän kiekon, josta lopulta syntyi aurinkomme ja planeettamme.

Auringon tähtisumusta periytynyt helium lukittui todennäköisesti maan ytimeen planeetan muodostuessa, mikä teki ytimestä jalokaasujen varaston. Kun helium-3 vuoti ytimestä, se nousi vaipan kautta maan pinnalle magmapilvinä, jotka lopulta purkautuivat Baffinin saarella.

– Maan ytimestä vuotava helium ei vaikuta planeettaamme eikä sillä ole mitään kielteisiä vaikutuksia, Horton sanoo.

– Jalokaasu ei reagoi kemiallisesti aineen kanssa, joten sillä ei ole vaikutusta ihmiskuntaan tai ympäristöön.

Seuraavaksi tutkimusryhmä haluaa tutkia, onko ydin muiden kevyiden alkuaineiden varasto. Tämä voisi selittää, miksi maan ulkoinen ydin on oletettua vähemmän tiheä.

Lomalle raketilla? Tätä on avaruusmatkailu nyt ja tulevaisuudessa 9:07
Katso myös: Lomalle raketilla? Tätä on avaruusmatkailu nyt ja tulevaisuudessa.