Astronomit löysivät mustan aukon yllättävän läheltä maapalloa: "Ei voi olla mikään muu"

Tutkijoiden löydöstä kertovat muun muassa CBS News ja CNN

Tähtitieteilijät ovat löytäneet uuden mustan aukon, joka sijaitsee tuhannen valovuoden päästä Maasta. Yksikään aiemmin havaituista mustista aukoista ei ole ollut yhtä lähellä aurinkokuntaamme kuin tämä. Havainnosta kertoi Astronomy & Astrophysics -lehdessä julkaistu tutkimus.

Tuhannen valovuoden päässä olevat taivaankappaleet ovat tähtitieteen näkökulmasta sen verran lähellä, että kaksi mustan aukon ympärillä kulkevaa tähteä voi nähdä paljain silmin selkeänä yönä eteläisellä pallonpuoliskolla. Nyt löydetyn mustan aukon massa on kolme kertaa suurempi kuin Auringon.

Netissä on jaettu havainnekuvaa löydetyn mustan aukon ympärillä kiertävien tähtien kiertoradoista.

Jos tviitti ei näy, voit katsoa sen täältä.

Löytyi sattumalta

Havainto tehtiin teleskoopilla Euroopan eteläisen observatorion ESO:n La Sillan observatoriossa Chilessä. Tutkijat eivät olleet alun perin etsineet mustaa aukkoa vaan he olivat olleet tutkimassa kaksoistähtijärjestelmää nimeltä "HR 6819".

Yllätyksekseen he havaitsivat siinä kolmannen, aiemmin tuntemattoman kohteen. Tutkijat olivat kiinnittäneet huomiota siihen, että yksi tähti kiersi jonkin kohteen ympäri kerran 40 päivässä. Toinen tähti on kauempana ensimmäisestä tähdestä ja mustasta aukosta.

Koska tämä musta aukko ei aiheuttanut muutoksia ympäristössään, se oli täysin näkymätön. Se siis paljastui kahden kumppanitähtensä ansiosta. Tutkijat tajusivat, että heidän tutkimuskohteensa olikin kolmen tähden järjestelmä, johon kuului musta aukko.

– Näkymätön objekti, jonka massa on ainakin neljä kertaa suurempi kuin aurinkomme, ei voi olla mikään muu kuin musta aukko, totesi tutkimusta johtanut Thomas Rivinius tiedotteessa.

– Olimme täysin yllättyneitä, kun tajusimme, että tämä on mustan aukon sisältävä tähtijärjestelmä, jonka tähdet voi nähdä ilman apuvälineitä, kertoo tutkimuksen tekoon osallistunut eläköitynyt Tsekin Tiedeakatemian tutkija Petr Hadrava.

Tutkijat uskovat, että samanlaisia löytöjä tehdään jatkossa lisää.