Tuskailetko älylaitteiden kanssa? Et todellakaan ole ainoa!

Kaikki rakastavat helppokäyttöisiä laitteita, mutta sellaiset tuntuvat olevan harvassa. Kiinnostaako sinua kodin 3D-tulostimet ja heijastusnäytölliset älylasit?

Suurin osa kuluttajista kokee vaikeuksia käyttäessään uudentyyppisiä älylaitteita.

Kaikkiaan 83 prosenttia on kohdannut ongelmia muun muassa fitness-rannekkeiden, älykellojen, autojen viihdejärjestelmien, verkkoon kytkettyjen kodin automaatio-, turva- ja valvontajärjestelmien sekä puettavien terveysteknologian laitteiden käytön yhteydessä, selviää Accenturen globaalista kuluttajatutkimuksesta.

Tutkimukseen osallistuneiden kuluttajien mukaan älylaitteiden suurimpia haasteita olivat, että ne ovat liian vaikeita käyttää (21 prosenttia vastaajista), niiden asennus ei onnistunut oikein (19 prosenttia) ja että ne eivät toimineet luvatulla tavalla (19 prosenttia).

– Teknologiayhtiöiden täytyy palata näiden uusien verkkoon kytkettävien laitteiden kanssa takaisin piirustuspöydän ääreen ja keskittyä tuotekehityksessä asiakaskokemuksen parantamiseen, toteaa Sami Luukkonen, Accenturen elektroniikka- ja huipputeknologiatoimialasta globaalisti vastaava johtaja. 

Älylaitteen helppokäyttöisyys oli tutkimuksen mukaan tärkein ostopäätökseen vaikuttava kriteeri kaikissa ikäryhmissä ja maantieteellisillä alueilla. Sen mainitsi 33 prosenttia vastaajista. 29 prosenttia nimesi tärkeimmäksi kriteeriksi ”tuotteen ominaisuudet ja toiminnot” ja 22 prosenttia ”luotetun brändin”. Tutkimukseen osallistui 24 000 kuluttajaa 24 maasta.

Uusi teknologia kiinnostaa

Uudenlaiset huipputeknologian laitteet kiinnostavat kuluttajia, mutta niihin ei vielä panosteta seuraavan 12 kuukauden aikana.

Esimerkiksi fitness-rannekkeen aikoo ostaa vuoden sisällä 12 prosenttia kuluttajista, kun taas viiden vuoden kuluessa kuluttajista 40 prosenttia suunnittelee ostavansa rannekkeen. Vuoden aikana 12 prosenttia aikoo ostaa älykellon, mutta viiden vuoden aikajänteellä osuus nousee 41 prosenttiin.

Muita teknologiatuotteita, joita kuluttajat harkitsevat ostavansa seuraavan viiden vuoden aikana, ovat tutkimuksen mukaan muun muassa verkkoon kytketyt kodin valvonta- ja turvajärjestelmät (41 prosenttia kuluttajista), älytermostaatit (39 prosenttia), verkkoon kytketyt auton viihdejärjestelmät (37 prosenttia), kodin 3D-tulostimet (35 prosenttia) sekä heijastusnäytölliset älylasit, kuten Google Glass (35 prosenttia).

Lähde: Accenture


Lue myös:

    Uusimmat