Tukholman turmarekan tekniikka saattoi estää lisäuhrit – hätäjarrutusjärjestelmä pelasti ihmisiä myös Berliinissä

Tukholman isku mietityttää suomalaista kuljetusalaa 1:28

Tukholman perjantaista terrori-iskua varten kaapatun rekan turvajärjestelmä saattoi pienentää hyökkäyksen tuhovoimaa, arvioi kuljetusyrittäjä Harri Sandell.

Sandellin mukaan autoon asennettu, törmäyksiä estämään suunniteltu etäisyystutka todennäköisesti hidasti väkijoukkoon syöksyneen kuorma-auton nopeutta.

– Tutka on tarkoitettu alun perin avuksi ajoneuvoliikenteeseen ja kaistoilla tapahtuviin äkkipysähdyksiin (reagoimiseen). Se on kuitenkin ilmeisesti hidastanut auton etenemistä niin paljon kuin mekaniikka on antanut myöten, eikä ole päässyt syntymään niin pahaa jälkeä kuin vanhemmalla kalustolla olisi voinut tulla, Sandell sanoo MTV Uutisille.

Pakollinen varuste

Euroopan alueella vuonna 2015 pakolliseksi tulleita kuorma-autojen hätäjarrutusjärjestelmiä tuskin suunniteltiin vähentämään terrori-iskujen tuhoja. Niin näyttäisi kuitenkin käyneen. Myös Berliinin joulumarkkinoilla väkijoukkoon viime joulukuussa ajetun rekan hätäjarrutusjärjestelmän arvioitiin pelastaneen monia paikalla olleita.

Myös kuorma-autonkuljettajien turvaksi on kehitelty tekniikkaa. Esimerkiksi ajoneuvojen avaimiin on viime vuosina ilmestynyt Sandellin mukaan hälytyspainikkeita.

– Yöaikaan esimerkiksi jakeluliikenteessä kuljettaja on aika yksin.

– Jos kuljettajan päälle käydään, niin hän voi painaa nappulaa ja karkottaa hyökkääjän sillä melulla.

"Kaikki tekniikka kierrettävissä"

Paraskaan turvajärjestelmä ei kuitenkaan takaa täydellistä turvaa kuljettajalle saati sivullisille.

– Kyllä se varmaan niin on, että ihminen turvallisuuden lopulta ratkaisee. Kaikki mekaniikka, tekniikka ja tietotekniikka on aina jollain tavalla kierrettävissä. Ne eivät lisää turvallisuutta loputtomasti, mutta voivat auttaa.

Lue myös:

    Uusimmat