Trafin asiantuntija Jussi Pohjonen otti torstaina Helsingin Sanomissa vahvasti kantaa kitkarenkaiden puolesta. MTV Autojen liikenneturvallisuusasiantuntija, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen on puolestaan julkisesti tunnustautunut nastarengasmieheksi. Nyt on Vesalaisen vuoro perustella näkemystään.
Olen ajanut ja opettanut vuosien varrella sekä nasta- että kitkarenkailla. Niin kauan kuin autoja ajavat ihmiset, tapahtuu liikenteessä inhimillisiä virheitä. Ainakin minä teen niitä lähes päivittäin ja väitän, että kaikki muutkin autoilijat tekevät. Jos joku muuta väittää, niin valehtelee.
Muistuu mieleen tapaus muutaman vuoden takaa. Olin ajelemassa lappiin kevättalvella. Autossani oli kitkarenkaat. Tien pinta oli kuiva. Ajaessani peltoaukealta metsän varjoon penkkojen sulamisvedet olivatkin jäädyttäneet tien pinnan. Samassa kohtaa oli sopivasti routaheitto, joka sai auton heilahtamaan ja saman tien sivuluisuun jäisellä tiellä. Nopealla ja tarkalla ohjausliikkeellä suoristin sivuluiston – juuri ja juuri ennen kohtaamista vastaantulevan ajoneuvoyhdistelmän kanssa. Tein siis arviointivirheen tien liukkaudesta. Huonoa tuuria oli, että samaan aikaan tiessä oli routaheitto. Suomen tiestössä niitä on kuitenkin yllättävän paljon. Tilanteesta selvittyäni päätin, että seuraavana syksynä auton alle tulee nastarenkaat. Siitä lähtien olen ajanut nastoilla.
Pito on myös tiettyjen järjestelmien toimintaedellytys
Usein kuulee ihmisten perustelevan kitkarengasvalintaa sillä, että nykyaikaisista autoista löytyy ajonvakautusjärjestelmä ja ABS-jarrut, jotka mahdollistavat kitkarenkaiden käytön. Keskustelussa unohdetaan kuitenkin se, että molempien järjestelmien toiminta perustuu renkaan ja tienpinnan väliseen pitoon.
