Mainos

Toimistotyö lisää ennenaikaisen kuoleman riskiä – yksi päivittäinen rutiini voi korjata istumisen aiheuttamat vahingot

Liika istuminen aiheuttaa tutkitusti erilaisia terveysongelmia, mutta jo tunnin päivittäisen liikkumisen on todettu riittävän kumoamaan istumisesta aiheutuneet terveysriskit.

Moni meistä istuu päivät toimistolla ja illat kotisohvalla, mikä voi johtaa monenlaisiin ongelmiin, kuten kohonneeseen verenpaineeseen ja korkeaan kolesteroliin. Lihasten epäaktiivisuus voi johtaa lisäksi biokemiallisiin reaktioihin, kuten tulehduksiin.

Norjalaisen School of Sport Sciences -yliopiston keskiviikkona julkaistu tutkimus paljastaa, että istumisen myötä syntyneet haittavaikutukset on helppo korjata yhdellä päivittäisellä rutiinilla. Tutkimuksen mukaan jo tunnin päivittäinen liikkuminen voi korjata vahingot, jotka ovat syntyneet kahdeksan tunnin istumisesta.

Kaikki liikkuminen on hyvästä

Sekä naisten että miesten kohdalla 60–70 minuuttia kestävän kohtuutehoisen liikunnan todettiin riittävän kumoamaan istumisesta seuranneet riskit. Tämä ei tarkoita pelkkää kuntosalilla tai juoksupoluilla rehkimistä, vaan myös reipas kävely ja pyöräily ovat yhtä hyviä vaihtoehtoja.

– Jos liikunta olisi lääke, sitä määrättäisiin kaikkiin ei-tarttuviin tauteihin, kuten kohonneeseen verenpaineeseen, diabeteksen, sydän- ja verisuonisairauksiin ja syöpää, professori Ulf Ekelund kertoo.

Liikkumaan kannattaa todella lähteä, sillä liikunnalla todettiin olevan positiivisia vaikutuksia myös ihmisille, jotka istuivat päivän aikana 10 tuntia tai enemmän.

Tulokset perustuvat 16 analyysiin, joihin osallistui yhteensä yli miljoona ihmistä.

Video: Tutkijat suosittelemaan liikkumaan 2 minuuttia jokaista 20 minuutin pituista istumispätkää kohden. Katso videolta ohjeet helppoon työpistejumppaan.


Lähteet: Today, Dailymail 

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.