Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

TM: Näin autoveroale on näkynyt kuluttajan lompakossa – olisitko arvannut?

1:56Tältä näyttää Mersun uusi lippulaiva-SUV eli GLSTältä näyttää uusi GLS – Mersun SUV-malliston lippulaiva.
Julkaistu 27.04.2019 15:52

Ville Järveläinen

Autoveron alennukset eivät ole juuri näkyneet kuluttajan lompakossa, kertoo Tekniikan Maailma.

Autoveroa on laskettu tasaisesti jo neljänä peräkkäisenä vuotena niiden autojen kohdalla, joiden CO2-päästöarvo oli vanhan NEDC-mittaustavan mukaan enintään 140 g/km.

– Verokevennyksien asteittaisella voimaantulolla pyrittiin välttämään autokaupan markkinahäiriöitä ja kuluttajien kannalta epäoikeudenmukaisia vaikutuksia, TM kirjoittaa.

Tekniikan Maailman selvityksen mukaan valtionvarainministeriön olettamus siitä, että veroale näkyisi suoraan autojen hinnoissa, ei ole toteutunut.

Tekniikan Maailma tarkasteli 22 automallin hintojen muuttumista neljän vuoden ajanjaksolla ja selvitti, miten autoveroalennukset ovat toteutuneet käytännössä.

Ainoastaan neljän mallin kohdalla auton ohjehinta putosi yhtä paljon kuin vero laski, ja kuuden mallin kohdalla muutos oli osittainen.

Lue myös: Yli 130 000 euron Teslan ostanut Mika järkyttyi autonsa arvosta kolme vuotta myöhemmin: "Koitin saada selitystä – se on mikä se on"

Kuka sitten on hyötynyt veroalennuksesta, jos ei kuluttaja? Tekniikan Maailman mukaan suurin hyötyjä on ollut valtio. Autoveron pienentyminen on nimittäin lisännyt kerätyn veron määrää.


Valtio tienasi autoverolla vuosina 2016–2018 noin 280 miljoonaa euroa enemmän kuin hallituksen esityksessä oli arvioitu.

Väärin laskettu?

Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kertoi Kauppalehdelle pitävänsä TM:n päätelmiä virheellisinä.

Kallion mukaan TM:n selvityksessä on vertailtu autoja, jotka ovat varusteiltaan, malliltaan ja moottoriltaan erilaisia. Hän muistuttaa myös autojen nousseista tehdashinnoista.

– Autoveron alennukset ovat menneet jopa hieman täysimääräistä enemmän uusien autojen hintoihin, Kallio kertoi Kauppalehdelle.

Autotuojat ja -teollisuus sekä Autoalan Keskusliitto ottivat yhteyttä myös MTV Uutisiin selventääkseen, mistä asiassa on kyse.

– Seuraamme autoalalla tarkasti autojen hintakehitystä. Tilastoaineistojen (Tilastokeskuksen hintaindeksi ja autotietokannan verottomat hinnat) perusteella TM:n tutkimus ei anna totuudenmukaista kuvaa hintamuutoksista. Sen ongelmana on, että vertailuun valitut 22 automallia ovat vuosien varrella läpikäyneet suuria muutoksia ja vertailuparit eivät edusta samoja autoyksilöitä. Tarkasteluun valituissa autoissa on tyypillisesti eri mallisukupolvi, joissa on esimerkiksi eri moottori tai varustetaso. Lisäksi autoihin on jo pelkästään tyyppihyväksyntälainsäädännön ja Euro NCAP -testien muutosten takia tullut uusia ominaisuuksia, liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Tieliikenteen Tietokeskuksesta ja Autoalan Tiedotuskeskuksesta kertoo.

– Tilastokeskuksen hintaindeksi osoittaa, että tyyppihyväksyntälainsäädännön asettamista kasvavista vaatimuksista (mm. pakokaasujen jälkikäsittely ja turvallisuusominaisuudet) huolimatta uusien autojen keskihinta on maaliskuussa 2019 ollut yli 2 % edullisempi kuin vuonna 2015 ennen autoveron alentamista koskevia päätöksiä, Kalenoja jatkaa.

Artikkelia muokattu 29.4. klo 10.15: Lisätty autoalan kommentit.

Lisää aiheesta:

Miten tässä näin kävi? Edullisen sähköauton hinta pomppasi tonneilla, vaikka autoverokin poistettiinMikä on hyvä hetki ostaa uusi sähköauto? Hinta voi pudota nopeasti jopa tonneilla – näissä malleissa nyt hyvät aletLiisarifirma paljastaa: Näillä autoilla on tällä hetkellä paras jäännösarvoAutoveroon yllättävä muutos jo tästä päivästä alkaen – autoala kiittelee hallitusta oppikirjamaisesta toiminnastaUusi autovero astuu voimaan huomenna, eikä se mennyt taaskaan niin kuin piti: "Hintavaikutukset tulevat olemaan merkittäviä"Autoa ostamassa? WLTP-lukemaan perustuva verotus voimaan syyskuussa – näin nimihirviö vaikuttaa hintoihin
Auton verotAutoilun kustannuksetAuton ostaminenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Auton verot
  • 27.9.15:56
    Verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"

  • 11.12.202410:56
    Autoilun kustannukset

    Näin saat jatkossa ajoneuvoveron maksumuistutukset

  • 06.04.202410:27
    Sähköautot

    Riikka Purra väläytti kovempia veroja sähköautoille – näin se tapahtuisi

  • 27.02.202405:17
    Verot

    Nainen tallentui Range Roverin ratissa kameratolppaan ja joutui verokarhun hampaisiin

  • 19.12.202314:45
    Liikenne

    Kymmeniä tuhansia ajoneuvoverolippuja lähetetty Suomi.fi-viestien käyttäjille – tarkasta nyt, ettei autosi joudu käyttökieltoon!