Autoveron alennukset eivät ole juuri näkyneet kuluttajan lompakossa, kertoo Tekniikan Maailma.
Autoveroa on laskettu tasaisesti jo neljänä peräkkäisenä vuotena niiden autojen kohdalla, joiden CO2-päästöarvo oli vanhan NEDC-mittaustavan mukaan enintään 140 g/km.
– Verokevennyksien asteittaisella voimaantulolla pyrittiin välttämään autokaupan markkinahäiriöitä ja kuluttajien kannalta epäoikeudenmukaisia vaikutuksia, TM kirjoittaa.
Tekniikan Maailman selvityksen mukaan valtionvarainministeriön olettamus siitä, että veroale näkyisi suoraan autojen hinnoissa, ei ole toteutunut.
Tekniikan Maailma tarkasteli 22 automallin hintojen muuttumista neljän vuoden ajanjaksolla ja selvitti, miten autoveroalennukset ovat toteutuneet käytännössä.
Ainoastaan neljän mallin kohdalla auton ohjehinta putosi yhtä paljon kuin vero laski, ja kuuden mallin kohdalla muutos oli osittainen.
Lue myös: Yli 130 000 euron Teslan ostanut Mika järkyttyi autonsa arvosta kolme vuotta myöhemmin: "Koitin saada selitystä – se on mikä se on"
Kuka sitten on hyötynyt veroalennuksesta, jos ei kuluttaja? Tekniikan Maailman mukaan suurin hyötyjä on ollut valtio. Autoveron pienentyminen on nimittäin lisännyt kerätyn veron määrää.