Yli 130 000 euron Teslan arvosta oli sulanut alle kolmessa vuodessa lähes kaksi kolmasosaa.
Pirkanmaalainen Mika Nurminen osti kesällä 2016 uuden Tesla Model S 90 Dual Motor -sähköauton. Hintaa autolle tuli lisävarusteineen yhteensä 132 065 euroa. Ostohinnan lisäksi autoon hankittiin erikseen talvirenkaat, jotka maksoivat noin 3 000 euroa.
Tämän vuoden maaliskuussa Nurminen oli vaihtamassa 52 000 kilometriä ajettua autoaan uuteen vastaavaan Teslaan. Tarjouksen saamisen jälkeen mieli kuitenkin muuttui: alle kolme vuotta vanhasta Model S:stä olisi hyvitetty vain 52 700 euroa.
Teslan ostohinnasta katosi 60 prosenttia, noin 80 000 euroa. Kauppalehti on nähnyt Nurmisen Teslan ostolaskun ja Tesla-liikkeestä maaliskuun lopussa annetun vaihtotarjouksen.
– Koitin saada selitystä heikolle hinnalle, mutta en saanut minkäänlaista järkevää perustelua. Ainoastaan todettiin, että hinnat annetaan jostain maailmalta ja se on se mikä on, eikä sille Suomessa voida sen kummempia, kertoo Nurminen.
Nurminen ei vaihtanut autoaan uuteen Teslaan.
– Tuskin vaihtavat muutkaan asiakkaat, jos tarjoukset ovat tätä tasoa. Miksi joku maksaisi autosta, jolle itse Teslakaan ei anna arvoa vähän käytettynä? Hyvän auton tunnistaa hyvästä jälleenmyyntiarvosta, sanoo Nurminen.
– Autohan on ihan ok, ei se täydellinen ole, mutta eivät ole mitkään muutkaan autot. Muuten vaihtaisin uuteen Teslaan, mutta en tuolla tarjouksella. Ilmeisesti Teslalla ovat päättäneet, että ajavat vanhat asiakkaat kilpailijalle.