Takana on ensimmäinen koeajopäivä ehkä vuoden odotetuimmalla katumaasturilla. Alle osuivat sekä tehokkain bensa-V6 että mielenkiintoinen diesel-V6. Kummassakin on puolensa.
Tie vie Montenegron rannikolta kohta vuoristoa. Nousu on jyrkkä, mutta Jaguarin ensimmäistä SUVia ei edes hengästytä. V6-bensakone henkii konepellin alta 380 hevosvoimaa, ja kyyti on sen mukaista.
Auto näyttää hehkuvan sinisenä ja isoin 22-tuumaisin renkain melko namulta. Kyllä. Rengaskoko testiautoissa on todellakin 22 tuumaa. Rohkea veto, ja auto on tälläkin renkaalla vielä yllättävän mukava. Se ei ole mikään paukkulauta. Alusta siis toimii. Myös ohjaus toimii hyvin, ja takavetopainotteinen neliveto tekee autosta notkean tuntuisen.
Iltapäivällä auto vaihtuu 3-litraiseen dieseliin. Hevosia on tallissa edelleen riittävästi eli 300. Rengaskoko on nyt maltillisempi 20 tuumaa. Tie kiertää Montenegron vuoristossa huonokuntoisia uria pitkin. Auton alusta tuntuu aina vain paremmalta. Kaikissa koeajoautoissa on mukautuva iskunvaimennus, joka on todella hyvin tehtäviensä tasalla. Alustasta ei myöskään kuulu mitään ylimääräisiä ääniä edes pahimmissa heitoissa.


