Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Teknavi Montenegrossa: ajossa yksi vuoden odotetuimmista katumaastureista

Julkaistu 13.04.2016 11:02
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Takana on ensimmäinen koeajopäivä ehkä vuoden odotetuimmalla katumaasturilla. Alle osuivat sekä tehokkain bensa-V6 että mielenkiintoinen diesel-V6. Kummassakin on puolensa.

Tie vie Montenegron rannikolta kohta vuoristoa. Nousu on jyrkkä, mutta Jaguarin ensimmäistä SUVia ei edes hengästytä. V6-bensakone henkii konepellin alta 380 hevosvoimaa, ja kyyti on sen mukaista.

Auto näyttää hehkuvan sinisenä ja isoin 22-tuumaisin renkain melko namulta. Kyllä. Rengaskoko testiautoissa on todellakin 22 tuumaa. Rohkea veto, ja auto on tälläkin renkaalla vielä yllättävän mukava. Se ei ole mikään paukkulauta. Alusta siis toimii. Myös ohjaus toimii hyvin, ja takavetopainotteinen neliveto tekee autosta notkean tuntuisen.

Iltapäivällä auto vaihtuu 3-litraiseen dieseliin. Hevosia on tallissa edelleen riittävästi eli 300. Rengaskoko on nyt maltillisempi 20 tuumaa. Tie kiertää Montenegron vuoristossa huonokuntoisia uria pitkin. Auton alusta tuntuu aina vain paremmalta. Kaikissa koeajoautoissa on mukautuva iskunvaimennus, joka on todella hyvin tehtäviensä tasalla. Alustasta ei myöskään kuulu mitään ylimääräisiä ääniä edes pahimmissa heitoissa.

Jaguarin ensimmäistä katumaasturia on jo keretty odottaa. F-Pace vakuuttaa ensituntumien perusteella

Bensakoneen ehdoton valtti on se, miltä se kuulostaa. Diesel ei häviä sille ajamisen hauskuudessa, mutta Kissa ärisee vähemmän. Bensakoneessa ohjaamo oli myös urheilullisuutta tukeva eli S-varusteinen – ja sen päälle on lisätty vielä First Edition -herkkuja. Dieselin ohjaamo oli puolestaan ladattu täyteen ylellisyyttä Porfofolio-varustein. Kummassakin viihtyy. Ohjaamo on elegantti, ja konservatiiviseen mukaan istuva. Huipputekniikalla ei tykitetä näyttöihin samanlaista digitaalista ilotulitusta kuin mitä saksalaiset premium-valmistajat tekevät.

Toiselle koeajopäivällä jää nelisylinterinen diesel. Kun se on koeajettu, on aika vetää johtopäätöksiä varsinaisen koeajoraportin avulla siitä, mihin maastokissa asettuu kilpailukentässä. Ensimaistiaiset lupaavat hyvää.

Suomeen F-Pace rantautuu kesäksi. Hinnat alkavat 2-litraisella dieselillä ja Pure-varustelulla 55 746 eurosta. Nelivetoversio nostaa hintaa noin 4 250 eurolla, nelivetoautomaattiin pääsee käsiksi 64 260 eurolla. Kolmilitraisen dieselin hinta nousee jo yli 84 000 euroon, ja V6-bensaversion hinta hiipii jo 340-hevosvoimaisenakin 95 524 euroon. Huipulta löytyy sitten First Edition, joka maksaa 380-heppaisena 136 790 euroa. Elämä on.

Kuvat: Vesa Eskola

Lisää aiheesta:

Ajossa nelisylinterinen Porsche: parempi ajaa, mutta korva ei tykkääKoeajo: Jaguarin ensimmäinen maasturi ei pelkää liata helmojaanMaseratin ensimmäinen SUV on melkoinen hahmo, jossa on luonnetta vaikka muille jakaaKoeajo: Miten uusi VW Tiguan pärjää supertiukassa maasturikisassa?Koeajo: Ford Focus RS – osa 1, maanteiden kuningasKoeajo: Kaunis Mercedes työntää AMG-trimmissä 510 heppaa takarenkaille
JaguarAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Jaguar
  • 27.11.202419:01
    Takaisinkutsut

    Kiusallinen ongelmien kierre poikki: Jaguar ostaa asiakkailta liki 3 000 sähköautoa takaisin

  • 23.04.202313:55
    Autot

    Jaguar Land Rover brändää itsensä uusiksi – tällaisia nimiä sen autot kantavat jatkossa

  • 25.05.202210:10
    Autot

    Filmitähti sai eteensä niin hyvän pihvin, että lahjoitti kokille Jaguarinsa: "Valitse noista joku"

  • 11.04.202214:15
    Autot

    David Beckham ei kitsastellut Brooklynin ja Nicolan häälahjassa – tämän upean Jaguarin ulkonäkö voi pettää

  • 27.06.202113:58
    Autot

    Jaguar myy reilun kolmen vuoden päästä pelkkiä sähköautoja – paljastaa nyt, mitä kaikkein halvin maksaa