Filmitähti sai eteensä niin hyvän pihvin, että lahjoitti kokille Jaguarinsa: "Valitse noista joku"

Steve McQueenin Jaguar E-Type löysi uuden kodin 52 vuoden jälkeen 1:00
Steve McQueen lahjoitti Jaguar E-Typensä vuonna 1970 sveitsiläiselle kokille, joka luopui autosta vasta nyt. Katso videolta, miltä näyttää auto, jota Enzo Ferrarikin ylisti aikoinaan maailman kauneimmaksi.

Filmitähden upeaakin upeampi Jaguar vaihtui aikoinaan nimikkopihviin. Auto pysyi kokin omistuksessa peräti 52 vuotta.

Tie filmitähden autotalliin käy mahan kautta. Kysykää vaikka sveitsiläiseltä Alfred Zurbrüggiltä.

Hän jos kuka tietää maukkaan pihvin markkina-arvon. Le Mans -elokuvan tuotantoryhmää ruokkinut Zurbrügg vastasi myös pääosaa esittäneen Steve McQueenin murkinoista.

Kuvausten aikaan vuonna 1970 McQueen tunnettiin Hollywoodin kenties kovapalkkaisimpana tähtenä. Hän tykästyi tulisesti sveitsiläiskokin laatimaan, Steve Specialiksi ristittyyn pihviin.

Niinpä McQueen päätti muistaa hyväntekijäänsä. Hän ohjasi pihvimestarinsa eräällä kuvaustauolla läheiselle parkkipaikalle.

– Valitse noista joku, McQueen viittasi rennosti eteen pysäköidyn autoletkan suuntaan.

Kokki vilkuili kattausta hetken. Hän tunnisti Porsche 911:n ohella ainakin Mercedes-Benz 280SL:n.

– Kun ei ole edes ajokorttia, hän kuiskasi.

– Se on kyllä aukko sivistyksessä, McQueen totesi mietteliäästi.

Mutta sitten Zurbrügg äkkäsi hopeanvärisen Jaguar E-Typen avomallin. Ja se oli menoa.

Jopa Enzo Ferrari ylisti auton muotoja

Kun E-Type esiteltiin ensi kertaa Geneven autonäyttelyssä vuonna 1961 itsensä Enzo Ferrarin kerrotaan julistaneen sen maailman kauneimmaksi autoksi. Ja kyllä Ferrari-pomo hyvän päälle ymmärsi.

Notkean olemuksen ohella Jaguar tarjoaa petomaista potkua. Jo 3,8 litraisella V-kutosella varusteltu perus-Jagge irtoaa nollasta sataan vajassa seitsemässä sekunnissa.

Auton huippunopeus hipoo 240 kilometriä tunnissa. Hevosvoimiakin on 265.

Vuoteen 1970 mennessä Jaguarin keulalle oli nostettu 4,2-litrainen V12-moottori. Tämä entistä suorituskykyisempi versio laivattiin Britanniasta McQueenin seuraksi kuvauksiin.

Auto oli Amerikan-viritys ja esimerkiksi sen ohjauspyörä oli asennettu vasemmalle puolelle. Peruutuspeili oli siirretty kojelaudasta tuulilasiin.

Toisin kuin brittiversiossa, auton etuvaloista puuttui läpinäkyvä suojakate.

Kokki sai autonsa

McQueenin avokätisyys oli lopulta koitua koko projektin kohtaloksi. Elokuvan tuottajana toiminut tähti kun edellytti ehdotonta autenttisuutta, mikä pitkitti kuvauksia ja paisutti kustannuksia.

Lopulta McQueen sai lähtöpassit tuottajan pallilta. Kun vielä elokuvan ohjaajakin vaihtui kesken kuvausten, koko tuotanto uhkasi mennä metsään.

Ruutulipulle silti päästiin. Ja vaikka Le Mans tuotti lippuluukuilla pettymyksen, on se myöhemmin nostettu jopa kaikkien aikojen parhaaksi kilvanajo-leffaksi.

Myös Zurbrügg pääsi kunnialla maaliin. Ajokorttinsa Le Mansin kuvausten aikana suorittanut kokki ohjasi upouuden Jaggensa omin käsin rajan yli Sveitsiin.

Tullattavaa oli kerrassaan niukasti: Kahden konjakkilaatikon ohella vajaat tuhat kilometriä mittariin nielaissut upouusi Jaguarin E-Type.

Kaunotar huutokaupattiin toukokuussa 109 000 euron hintaan. Sitä ennen se oli viettänyt onnenkokin hoteissa 52 vuotta.

Historian kallein auto: Tästä Mersusta maksettiin 135 miljoonaa euroa 0:45
KATSO MYÖS: Tästä Mersusta maksettiin toukokuun alussa historialliset 135 miljoonaa euroa.

Lue myös:

    Uusimmat