Tieliikenne on syksyä kohti vilkastunut pandemiaa edeltäneelle tasolle, mutta teillä kulkeva kalusto vaikuttaa muuttuneen.
Yksityisautojen määrä on kasvanut kymmenillätuhansilla pandemiaa edeltäneestä ajasta samalla kun joukkoliikennemäärissä ollaan vielä huomattavasti takamatkalla.
– Liikenne on normaalia tai lähes normaalia nyt syksyllä, kun koronarajoitukset ovat vähentyneet. Pieni vähenemä voi syntyä siitä, että etätyöt ovat lisääntyneet, Fintrafficin tieliikenteenohjauksen toimitusjohtaja Aapo Anderson sanoo.
Koronaviruksen osuessa Suomeen sen vaikutukset tieliikenteeseen olivat lähes välittömästi ilmeiset. Viime vuoden maaliskuussa alkaneen Uudenmaan sulun myötä Etelä-Suomen tyhjät pääväylät kuvasivat ikonisesti yhteiskunnassa vallitsevaa shokkitilaa.
Virusta vastaan taisteltiin liikkumis- ja maahantulorajoituksilla, mikä hiljensi tavaraliikenteen. Työmatkaliikenne seisahtui käytännössä kaikkien etätyöhön kykenevien osalta.
Yli puolitoista vuotta myöhemmin tieliikennemäärissä ollaan lähtöpisteessä. Samaan aikaan henkilöautojen määrä on kasvanut Suomessa. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan henkilöautoja oli tämän vuoden heinä–syyskuussa liikennekäytössä yli 47 000 enemmän kuin toissa vuonna vastaavana aikana.
Käytettyjen autojen kauppa on käynyt korona-aikana hyvin. Sitä ovat vauhdittaneet ainakin korona-aikana kertyneet säästöt, kotimaan matkailun lisääntyminen ja joukkoliikenteen välttely.
Myös Anderson arvioi, että tienkäyttäjien piirissä on voinut tapahtunut vaihtumista. Osa ennen autoilleista elää yhä etäelämää, ja osa joukkoliikennettä käyttäneistä on pandemian aikana siirtynyt käyttämään autoa.