Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Teillä huristellaan jälleen: Yksityisautojen määrä on kasvanut, mutta joukkoliikenne on yhä vaikeuksissa

2:04Miten alle 18-vuotiaat autokortilliset yritetään pitää pois liikenteestä yöaikaan?Katso myös: Miten alle 18-vuotiaat autokortilliset yritetään pitää pois liikenteestä yöaikaan?
Julkaistu 22.10.2021 14:26

MTV UUTISET – STT

Tieliikenne on syksyä kohti vilkastunut pandemiaa edeltäneelle tasolle, mutta teillä kulkeva kalusto vaikuttaa muuttuneen.

Yksityisautojen määrä on kasvanut kymmenillätuhansilla pandemiaa edeltäneestä ajasta samalla kun joukkoliikennemäärissä ollaan vielä huomattavasti takamatkalla.

– Liikenne on normaalia tai lähes normaalia nyt syksyllä, kun koronarajoitukset ovat vähentyneet. Pieni vähenemä voi syntyä siitä, että etätyöt ovat lisääntyneet, Fintrafficin tieliikenteenohjauksen toimitusjohtaja Aapo Anderson sanoo.

Koronaviruksen osuessa Suomeen sen vaikutukset tieliikenteeseen olivat lähes välittömästi ilmeiset. Viime vuoden maaliskuussa alkaneen Uudenmaan sulun myötä Etelä-Suomen tyhjät pääväylät kuvasivat ikonisesti yhteiskunnassa vallitsevaa shokkitilaa.

Virusta vastaan taisteltiin liikkumis- ja maahantulorajoituksilla, mikä hiljensi tavaraliikenteen. Työmatkaliikenne seisahtui käytännössä kaikkien etätyöhön kykenevien osalta.

Yli puolitoista vuotta myöhemmin tieliikennemäärissä ollaan lähtöpisteessä. Samaan aikaan henkilöautojen määrä on kasvanut Suomessa. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan henkilöautoja oli tämän vuoden heinä–syyskuussa liikennekäytössä yli 47  000 enemmän kuin toissa vuonna vastaavana aikana.

Käytettyjen autojen kauppa on käynyt korona-aikana hyvin. Sitä ovat vauhdittaneet ainakin korona-aikana kertyneet säästöt, kotimaan matkailun lisääntyminen ja joukkoliikenteen välttely.

Myös Anderson arvioi, että tienkäyttäjien piirissä on voinut tapahtunut vaihtumista. Osa ennen autoilleista elää yhä etäelämää, ja osa joukkoliikennettä käyttäneistä on pandemian aikana siirtynyt käyttämään autoa.

Kolmannes joukkoliikenteen käyttäjistä puuttuu

Joukkoliikenne ei ole palautunut pandemiasta yhtä tahtia tieliikenteen vilkastumisen kanssa. 

Linja-autoliikenteen etujärjestöstä Linja-autoliitosta arvioidaan, että ala kokonaisuudessaan on vähintään kolmanneksen jäljessä vuoden 2019 tilanteesta. Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteestä vastaava HSL puolestaan arvioi lokakuun alussa, että sen järjestämässä joukkoliikenteessä tehdään tänä vuonna lähes 40 prosenttia vähemmän matkoja kuin toissa vuonna.

Linja-autoliiton toimitusjohtaja Mika Mäkilä arvioi, että joukkoliikenteessä voitaisiin palata koronaa edeltäneisiin liikennemääriin kenties vuoden 2023 tai 2024 aikana.

– Meillä on tässä pitkä polku, hän sanoo.

Hänen mukaansa joukkoliikenteen ja tilausajojen elpyminen riippuu paljon myös yhteiskunnan ilmapiiristä, onko se varoitteleva vai rohkaiseva.

– Meillä on se arvio, että matkustajat eivät sinänsä pelkää linja-autossa matkustamista. Mutta ollaanko ylipäätään halukkaita lähtemään teatterimatkoille tai risteilymatkoille tai kuinka paljon käyttöä on joukkoliikenteen kautta? Se ratkaisee tulevan kehityksen ja kysynnän, Mäkilä sanoo.

Lue myös: Odotusaikaa liikennevaloissa voidaan lyhentää konenäön ja tekoälyn avulla – Sujuva liikenne vähentää myös päästöjä

Ei välttämättä paluuta entiseen

Myös rautateillä VR:n kaukoliikenteen liikennemäärien kehitys mateli syyskuussa yhä 35 prosenttia alemmalla tasolla kuin vuoden 2019 syyskuussa, vaikka nykytilanne onkin selvästi parempi kuin se oli viime vuonna. 

VR:n matkustajaliikenteen suunnittelujohtaja Juho Hannukainen pitää mahdollisena, että matkustajaliikenne ei enää palaudu entisenlaiseksi. Hänen mukaansa koronanjälkeisessä toisenlaisessa maailmassa ihmiset saattavat jäädä pysyvästi hybridityöhön, jossa työpaikalla läsnä ollaan vain osa viikosta.

– Voi olla, että työhön perustuva matkustus ei palaudu samanlaiseksi. Toisaalta vapaa-ajan matkustus voi ylittää aiemman kysynnän, Hannukainen toteaa.

Suunnittelujohtajan mukaan merkkejä matkustustarkoituksen muutoksesta on jo ilmassa. Esimerkiksi viime heinäkuussa vapaa-ajan menoihin kuljettiin rautateitä pitkin paikoin jopa vilkkaammin kuin ennen koronaa.

Miten vältetään yksityisautoistuminen?

Fintraffic on pitänyt tärkeänä varmistumista siitä, ettei Suomen tieliikenne muutu pysyvästi yksityisautoilukeskeiseksi koronan seurauksena. Joukkoliikenteen toimijat uskovat, että esimerkiksi ilmasto- ja vastuullisuusnäkökohdat tulevat tulevaisuudessa siirtämään painopistettä kohti vähäpäästöisempää joukkoliikennettä.

Fintrafficin Anderson kuitenkin näkee, että joukkoliikenteen houkuttelevuuden lisäämiseksi voidaan tehdä muutakin.

– Yritämme kovasti saada matkaketjuja toimivammiksi yhdessä eri toimijoiden kanssa. Kansalaisen näkökulmasta tärkeintä on, että informaatio matkoista ja liput löytyisivät helpolla palveluista. Se olisi kaikkien etu ja parantaisi joukkoliikenteen houkuttelevuutta, Anderson sanoo.

Andersonin mukaan suunta on tällä hetkellä hyvä. Esimerkkeinä ensimmäisistä onnistujista Anderson käyttää HSL:n ja Matkahuollon palveluita, joissa on tarjolla eri liikennevälineitä samassa informaatiojärjestelmässä.

– Kun on hyviä palveluita tarjolla, niin niitä käytetään.

Lue myös: Onnettomuustutkija Tapio varoittaa autoilijoita: Harmittoman näköinen "lärpykkä" liitetty ainakin kahteen kuolonkolariin tänä vuonna

Lisää aiheesta:

Junalakolla on myös hyötyjänsä: Bensa-asemilla vilkasta – bussiliikenne joutuu myymään matkustajille jopa ei-ootaNäin bussilippujen hinnat kehittyvät, jos bensan hinta jatkaa nousuaan: "Merkittävä kustannustekijä"Bussien vuoroista uupuu jopa puolet – junien ja bussien kaukoliikenteelle luvassa vaikeuksissa vielä vuosiksiOvatko aamuruuhkat tulevaisuudessa historiaa? Koronapandemialla selkeä vaikutus liikennemääriin: "Emme varmasti tiedä, mitä vaikutukset tulevat olemaan"Joka kymmenes bussifirma pelkää kaatuvansa – matkustajakadon riivaamat yritykset pysyvät pystyssä tukien avullaKoronakurimus pudotti joukkoliikenteen matkustajamäärät – myös tieliikenteen vuosia jatkunut kasvutrendi keskeytyi
LiikenneJulkinen liikenneAutotKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen21:12
    Politiikka

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"

  • Eilen19:33
    Orpon hallitus

    Joutuuko valtio maksumieheksi, jos Länsiradan hinta karkaa käsistä? Tästä sovittiin

  • Eilen14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • Eilen12:37
    Politiikka

    MTV Uutisten tiedot: Länsiradasta kokoustetaan iltapäivällä – nämä asiat ovat pöydällä

  • Eilen08:34
    Rattijuopumus

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas