Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tässä kulkee maailman raskain sähkörekka Scania 25 P BEV – kuljettaja Helena: "Kiehtovaa ja pelottavaa"

0:53Maailman raskain sähkörekka tulee ScanialtaKatso videolta, miltä näyttää Scanian 64-tonninen sähkörekka.Wibax
Julkaistu 25.01.2022 07:02

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Scanian sähkörekka kulkee enimmillään noin 250 kilometriä yhdellä latauksella. Akkujen latautuminen tyhjästä täyteen vie pari tuntia, mutta tyypillinen lataustilanne kestää tunnin.

Maailman raskain sähkörekka painaa nyt 64 tonnia, uutisoi ruotsalaislehti Ny Teknik. Puoliperävaunuyhdistelmää vetää 20-tonninen rekan nuppi, jonka perään on liitetty täytenä 44 tonnia painava kemikaalisäiliövaunu.

Rekan nupin toimitti pohjoisruotsalaiselle kemian teollisuuden yhtiö Wibaxille niin ikään ruotsalainen raskaiden ajoneuvojen valmistaja Scania. Wibax tiedotti hankinnasta joulun alla.

Scania 25 P BEV -sähkörekan nimellisteho on 230 kilowattia ja vääntömomentti 1 300 newtonmetriä, mutta lyhytaikaisesti moottori pystyy toimittamaan 300 kilowattia ja 2 200 newtonia.

Lue myös: Yli 30-metrisen megarekan peruuttaminen oli "pahimpia työaikasyöppöjä" – suomalaisfirman nokkela laser puolitti pakittamiseen kuluvan ajan

Akkukapasiteettia autossa riittää 300 kilowattituntia eli noin viisi kertaa enemmän kuin tyypillisessä nykyaikaisessa sähköhenkilöautossa. Rekan akku riittää Scanian mukaan parhaimmillaan 250 kilometrin ajoon.

Wibax kuljettaa säiliörekallaan öljyjä ja nestemäisiä kemikaaleja Piteån ja Skellefteån välillä. Yhtiön kuljetustoimintojen johtaja Magnus Sundström perusteli sähköisen kulkuneuvon hankintaa sillä, että yhtiön kuljetusreitit sataman ja teollisuuslaitosten välillä ovat pääasiassa lyhyehköjä vakiopätkiä, enimmillään 100 kilometriä.

Tyypillinen lataus kestää tunnin

Kun akut ladataan tankkien lastaamisen ja purkamisen yhteydessä, sähkö toimii käyttövoimana kätevästi. Paikallinen energiayhtiö Skellefteå Kraft on rakentanut Wibaxille latausasemat tätä nimenomaista käyttötarkoitusta varten.

130 kilowatin laturi täyttää akun normaalissa lataustilanteessa noin tunnissa. Teknisistä tiedoista voidaan puolestaan laskea, että tyhjästä täyteen akku täyttyisi reilussa kahdessa tunnissa.

Ny Teknikin mukaan Wibax on kokeillut sähkörekkaansa –29 celsiusasteen talvipakkasessa, joskin tässä koeajossa vain tyhjän perävaunun kera. Kuljettaja Helena Hedman kertoo sähkökulutuksen tietysti lisääntyneen, mutta kokeilun menneen muuten hyvin.

wibax helena hedmanKuljettaja Helena Hedman laittamassa Scanian 64-tonnista sähkörekkaa lataukseen.Wibax

Hedman kertoo, että sähkörekan moottorin äänettömyys on yhtä aikaa ”kiehtovaa ja pelottavaa”.

Wibaxin laskelmien mukaan koko elinkaarensa aikana sähkörekka säästää noin 1 400 tonnia hiilidioksidipäästöjä verrattuna polttomoottorivaihtoehtoon.

Lue myös: Ernon kylmäävä video: Kun vastaantulevan rekan rengas räjähti, oli onnesta ja taidosta kiinni, ettei auto rytistynyt kuin peltipurkki

Lisää aiheesta:

Luulo ei ole tiedon väärti: Näin pitkälle sähköautolla pääsee peräkärryä vetäenPosti otti käyttöön raskaan sarjan sähkö-Volvon – tällaisia kuljetuksia sillä ajetaan"Hintaa lataukselle näyttää kertyvän 272 euroa" – tämän sähköauton akku täyttyy supernopeasti, mutta tarkkana saa silti ollaÄlä säilytä tätä sähköautoa tallissa: Suomessa valmistettavassa Lightyear Onessa on yksi hyvin poikkeuksellinen ominaisuusNollapäästöisellä Peugeotilla pääsee yli 400 kilometriä vain kolmen minuutin tankkauksella – sarjatuotanto alkaaJos sähköauton toimintamatka on 500 kilometriä, miksei sillä pääse edes 350 kilometriä? – "Jaksaa joka kerta ihmetyttää"
SähköautotKuorma-autotScaniaKauppalehtiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"