Yli 30-metrisen megarekan peruuttaminen oli "pahimpia työaikasyöppöjä" – suomalaisfirman nokkela laser puolitti pakittamiseen kuluvan ajan

Suomalaisfirman laserit helpottavat pitkien rekkojen peruuttamista 0:24
Katso videolta, miten jyväskyläläisen Keypointin laserit helpottavat pitkien ajoneuvoyhdistelmien peruuttamista.

Nokialaisella varastolla on otettu käyttöön rekkojen peruuttamista helpottavat laserviivat, joilla pakittamiseen kuluu haastavissa olosuhteissa jopa puolet vähemmän aikaa kuin aiemmin. Jyväskyläläisyrityksen kehittämälle laserille ei heidän mukaansa ole toistaiseksi kilpailijoita pohjolassa.

Logistiikkayhtiö Ajomestarit Oy otti lokakuussa käyttöön nokialaisen Essityn paperivaraston lastauslaiturilla pitkien ajoneuvoyhdistelmien peruuttamista helpottavat laserit.

Lastauslaiturin yläpuolelle 5,5 metrin korkeuteen asennetut laserit piirtävät maahan vihreän viivan, jota kuljettajat voivat hyödyntää peruuttaessaan jopa yli 30-metrisiä yhdistelmiä laituriin.

Teollisuuskäyttöön tarkoitettuja lasereita valmistava jyväskyläläinen fotoniikkayritys Keypoint kertoo tiedotteessaan, että laserit säästävät sekä työaikaa että parantavat työturvallisuutta.

Ahtaalla lastausalueella on sattunut vaaratilanteita ”tasaisen harvakseltaan”, kun pitkät yhdistelmät ovat rikkoneet lastauslaitureiden reunoja ja osuneet välillä toisiinsakin. Katso artikkelin yläpuolella olevalta videolta, miten laser auttaa kuljettajaa käytännössä.

Keypointin markkinointipäällikkö Mervi Leinonen kertoo MTV Uutisille, että vaikka ahtaat pihat eivät ole kuljettajille mikään uusi juttu, käyvät itse autot yhä isommiksi. Tällä hetkellä pisimmät Essityn varastolle ajavat yhdistelmät ovat 34,5-metrisiä.

– Lasereiden ansiosta autot pääsevät nopeammin takaisin tien päälle, mikä lisää koko ketjun tehokkuutta. Työturvallisuudenkin on sanottu parantuneen ja materiaalivahinkojen vähentyneen. Eräs asiakas kertoi, että yhden lastauslaiturin korjaaminen kustantaa noin 15 000 euroa, Leinonen toteaa.

Myös Ajomestarit Oy:n terminaalipäällikkö Juuso Nieminen on mielissään toiminnan tehostumisesta.

– Pahimpia työaikasyöppöjä olivat päivittäiset peruuttamistilanteet, joihin kului jopa 15 minuuttia per auto. Pitkä yhdistelmäajoneuvo oli haastava peruuttaa suorana lastauslaituriin, kun oli pimeää ja pysäköintiruudun merkinnät peittyneet lumen alle, Nieminen kertoo tiedotteessa.

Pohjoisiin oloihin suunnitelluista lasereista ei tosin ole mainittavaa iloa kirkkaassa päivänvalossa, vaan suurin hyöty niistä saadaan hämärän laskeutuessa ja silloin, kun maalatut merkinnät peittyvät lumen tai puiden lehtien alle. Silloin ne auttavat Niemisen mukaan jopa puolittamaan pitkien yhdistelmien peruuttamiseen kuluvan ajan.

Ajansäästö on merkittävä, sillä varastolla käy päivittäin kuormattavana useita kymmeniä autoja, huomauttaa Ajomestarit Oy:n tiedotteessa puolestaan terminaalityönjohtaja Jyrki Nieminen.

– Jos niistä jokainen pääsee jatkamaan matkaansa kymmenen minuuttia nopeammin kuin aikaisemmin, se vapauttaa työaikaa muihin tehtäviin useita tunteja päivässä, hän laskeskelee.

Ei aiheuta vaaraa

Yli viiden metrin korkeuteen asennetut laserit piirtävät viivan, joka on lähes pisimpien yhdistelmien mittainen. 30-metrinen laser saattaa kuulostaa vaaralliselta, mutta Keypointin mukaan turvallisuusriskiä ei synny laserin tehon jakautuessa koko viivan pituudelle yksittäisen pisteen sijaan.

Keypointilla on 30 vuoden kokemus lasereiden toimittamisesta muun muassa konenäköjärjestelmiin, sairaaloiden leikkausvalaisimiin, kaivosalan koneisiin sekä sahoille. Leinosen mukaan lastausalueen merkinnät ovat kuitenkin uusi sovelluskohde lasereille.

Leinonen sanoo, että vastaavaan käyttöön tehtyjä lasereita ei valmista Suomessa kukaan muu.

– Ulkomaisista laservalmistajista vain muutamilla on tietomme mukaan laser lastausalueen merkintään. Olemme tunnistaneet kilpailijoita esimerkiksi Kiinasta ja USA:sta, Leinonen sanoo MTV Uutisille.

Ensi vuonna maailmalle?

Leinosen mukaan lasereista on ollut iloa kuljettajille.

– Meillä on menossa pilotteja useissa isoissa logistiikkakeskuksissa, joita kaikista on tullut hyvää palautetta niin kuskeilta kuin terminaalipäälliköiltä. Kuskit ovat tyytyväisiä, koska peruuttaminen on helpottunut ja nopeutunut, hän kertoo.

Yhden lastauslaiturilaserin hinta on 500–1 000 euroa lisävarusteista riippuen.

Leinonen sanoo Keypointin "potentiaalisen myynnin" olevan tänä vuonna useita satoja lasereita.

– Tavoitteena on, että meidät tunnetaan kotimaan markkinoilla vuoden 2022 aikana. Vuonna 2023 lähdemme rakentamaan kansainvälistä myyntiä ja markkinointia, hän toteaa.

Lue myös:

    Uusimmat