Tällainen pysäköinti on sallittua Helsingissä, mutta Oulussa rapsahtaa parkkisakko – viranomaiselta vinkki autoilijoille

Pysäköintisäännöt vaihtelevat kaupungeittain – Oulussa sakotetaan tilanteista, joista Helsingissä ei 6:57
Eri kaupungit tulkitsevat samaa lakia eri tavoin, mikä on Autoliiton mukaan kestämätöntä. MTV Uutiset Liven haastattelussa kunnallinen pysäköinninvalvoja Kaija Kossila.

Autoilija voi saada pysäköintivirhemaksun täysin kaupungin pysäköinninvalvonnan oman tulkinnan perusteella. Kunnallinen pysäköinninvalvoja toivoo yhdenmukaisia tulkintoja koko Suomeen.

Uutisoimme torstaina Autoliiton tekemästä selvityksestä, joka paljastaa pysäköintikiekkoon liittyvän lainsäädännön aiheuttavan monitulkintaisuutensa vuoksi parkkisakkoansan.

Lain monitulkintaisuudesta johtuen linjaukset parkkikiekon käyttämisestä vaihtelevat kaupungista toiseen. Se, mikä on esimerkiksi Helsingissä sallittua, tuo Oulussa pysäköintivirhemaksun.

Neljän tunnin kiekkopaikka, mutta kolme tulkintaa siitä, milloin pysäköinnin on päätyttävä

Autoliitto käytti yhtenä esimerkkinä aluetta, jossa on kiekonkäyttövelvollisuus arkisin kello 8–17 välisenä aikana, ja sallittu pysäköintiaika kiekolla neljä tuntia. Auto pysäköidään arkipäivänä, jota myös seuraa arkipäivä.

– Jos auto pysäköidään kello 15.45, jolloin kiekkoon merkitään 16, mihin asti pysäköintiä saa jatkaa? Autoliitto kysyi.

Jyväskylässä, Vantaalla, Turussa, Tampereella, Espoossa ja Helsingissä pysäköinti saa jatkua seuraavaan päivään kello 12:een saakka.

Joensuussa ja Kuopiossa auto on siirrettävä seuraavana päivänä kello 11:een mennessä, sillä yksi tunti pysäköintiajasta on käytetty jo edellisenä päivänä.

Oulun pysäköinninvalvonnasta ilmoitettiin, että todennäköisimmän tulkinnan mukaan pysäköintiaika päättyy seuraavana aamuna jo kello 8 eli kiekonkäyttövelvoitteen alkaessa.

– Autoilijan oikeusturvan kannalta tällainen tulkinnanvaraisuus on kestämätöntä, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen jyrähti.

Mitä mieltä on pysäköinninvalvoja?

MTV Uutiset Live haastatteli Helsingin kunnallista pysäköinninvalvojaa Kaija Kossilaa.

– Olisi tärkeää, että eri kaupunkien viranomaiset tulkitsisivat näitä säännöksiä samalla tavalla.

Kossila kertoo, että eri kaupunkien pysäköinninvalvojilla on yhteinen neuvottelukunta, joka koostuu kymmenestä pysäköinninvalvojasta sekä poliisihallituksen edustajasta.

Neuvottelukunnan tarkoituksena on antaa suosituksia lainsäätäjille sekä yhtenäistää käytäntöjä, mutta määräysvaltaa sillä ei ole.

– Kaikki pysäköinninvalvonnat haluavat asioita linjattavan ja näkevät tärkeänä sen, että tulkinnat ovat samoja.

Kossila vakuuttaa, että Autoliiton pöydälle nostamasta aiheesta keskustellaan, kun neuvottelukunta kokoontuu seuraavan kerran tammikuun lopulla.

Yhdenmukaisuutta saatava vaikka oikeuden päätöksillä

Kossilan mukaan yksi keino ajaa lain yhtenäistä tulkintaa on, että autoilija tekee saamastaan pysäköintivirhemaksusta oikaisuvaatimuksen.

Päätöksen antaa kunnallinen pysäköinninvalvoja, ja tästä päätöksestä on mahdollista valittaa hallinto-oikeuteen – tarvittaessa myös korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

– Se on valitusperuste, jos on erilaisia tulkintoja, Kossila sanoo ja toivoo, että lain yhdenmukaista tulkintaa saataisiin edistettyä viime kädessä korkeimman hallinto-oikeuden päätöksillä.

Mitä mieltä kunnallinen pysäköinninvalvoja on parkkikiekon ulkonäön vapautumisesta? Mistä pysäköinnintarkastaja voi tietää, onko auto pysäköity päivällä kello 15 vai kolmelta yöllä? Katso koko haastattelu artikkelin yllä olevalta videolta.

Lue myös:

    Uusimmat