Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomen vetonauloina luonto ja turvallisuus – matkailun kasvu jatkui nousujohteisena vuonna 2018

7:28Matkailun vetonaulatSuomen matkailun vetonaulat
Julkaistu 07.01.2019 16:02

Emmi Niiniaho

Suomi on onnistunut rakentamaan itselleen luontopainotteisen imagon, jossa korostuvat puhtaus ja turvallisuus.

Vuosi 2017 oli kaikkien aikojen matkailuvuosi Suomessa, mutta kasvu jatkui myös vuonna 2018. Huomenta Suomen aamussa keskusteltiin Suomen vetovoimatekijöistä ja siitä, mitä pitäisi tehdä, jotta Suomeen saataisiin enemmän turisteja.

Juhlavuoden suosio siivitti huimaan kasvuun

Vuoden 2018 tammi–lokakuussa Suomessa yöpyi 0,7 prosenttia enemmän ulkomaalaisia matkailijoita, kuin edellisvuonna. Luku ei kuulostaa kovinkaan merkittävältä, mutta siitä puuttuvat vielä marras- ja joulukuun luvut.

– Meidän tämän hetkinen arviomme on, että koko tälle vuodelle tulee kaksi prosenttia kasvua (yöpymisiin). Nämä viimeiset kuukaudet ovat tuntuneet olevan varsinkin Lapissa erityisen hyviä, kommentoi Visit Finlandin toimitusjohtaja Paavo Virkkunen.

Suomen satavuotis-juhlavuosi vuonna 2017 piti Suomen tiivisti otsikoissa eri medioissa ja ulkomaalaisten yöpyjien määrä nousi vuodesta 2016 huimat 17 prosenttia.

Lue myös: Miesten joulusuihku ja Jaloviinan juonnin alkeet – mistä on kyse erikoisissa Facebook-tapahtumissa? "Kymmenien tuhansien suosiota en kyllä odottanut"

– 2017 oli kaikkien aikojen matkailuvuosi, kasvu oli 17 prosenttia volyymissa ja rahassakin 25 prosenttia, Virkkunen toteaa.


Kahden prosentin kasvu tälle vuodelle onkin Virkkusen mielestä erittäin tyydyttävä, sillä jo se, että onnistuttiin pitämään Suomen matkailussa taso, jonne vuonna 2017 päästiin, on kunnioitettavaa.

Miten Suomi on onnistunut kasvattamaan matkailualaa?

Virkkunen kertoo, että työ matkailun edistämiseen on ollut hyvin pitkäjänteistä: suomalainen matkailuteollisuus on tehnyt jo vuosikymmeniä työtä tuodakseen suomalaisia matkailutuotteita esille maailmalla.

Lisäksi Suomi muiden Pohjoismaiden mukana on profiloitunut turvalliseksi kohteeksi. Virkkusen mukaan varsinkin aasialaiset suhtautuvat turvallisuuskysymykseen vakavasti.

– Aasialaisilla oli huolta siitä, että Keski-Euroopassa oli tapahtunut pari vuotta sitten aika ikäviä asioita ja sekin omalta osaltaan kohdensi matkailua Pohjoismaihin ja Suomeen, Virkkunen toteaa.

Vaikka aasialaista matkailijoista puhutaan paljon, eniten Suomeen tulee matkailijoita kuitenkin Euroopasta. Mikä Suomessa houkuttaa eurooppalaisia turisteja?

mustikkaSuomalaisen luonnon puhtaus houkuttelee matkailijoita.Shutterstock

– Uskon, että Suomen luonto ja puhtaus, se imago, minkä Suomi on onnistunut rakentamaan ihan totuuteen pohjautuen vaikuttaa. Suomessa on hyvä palveluinfrastruktuuri – suomalainen palvelu on itseasiassa ihan huippuluokkaa, vaikka me itse pakkaammekin väheksymään sitä, Virkkunen kertoo.

Virkkusen mukaan suomalaista palvelua arvostetaan muun muassa sen vuoksi, että se ei ole ”iholle menevää”, vaan antaa asiakkaalle tilaa. Tämän vuoksi Suomi on suosittu kohde myös kansainvälisille julkisuudenhenkilöille, koska täällä he saavat olla rauhassa.

Mitä pitäisi vielä tehdä?

Hintakilpailukyky on Virkkusen mukaan erittäin tärkeä seikka, kun pohditaan, miten Suomeen saataisiin enemmän turisteja. Suomesta on tullut esimerkiksi ruotsalaisille melko kallis kohde varsinkin kruunun kurssin laskemisen myötä.

Myös Suomen tunnettuuden edistämisessä maailmalla olisi Virkkusen mukaan tehtävä vielä töitä.

– Tarvitsemme työvälineitä, resursseja ja rahaa markkinointiin, jotta pystymme markkinoimaan Suomea maailmalla, Virkkunen summaa. 

Lisää aiheesta:

Elokuussa moni vielä lomailee: Millä Suomi voi erottua matkailun saralla?Suomen matkailu tarvitsee Taylor Swift -ilmiön: Vuodessa yli miljoonan matkailijan vaje, heistä 800 000 venäläisiäHotellit ammottavat tyhjinä – tämä on syy, miksi Suomeen ei "päästä tai tulla"Pieni seikka paljastaa suomalaisten Tallinnan-matkailun kauhuluvun: Lähes 50 000 matkaa vähemmän kuin aiemmin – “Peiliin katsomisen paikka””Suomi on liian kallis maa matkustaa” – turisteja vetää eksotiikka, mutta suomalainen ei näe kotimaataan tyyriyden takiaSuomi on maailman kolmanneksi paras matkakohde! Lonely Planet valitsi
MatkailuSuomiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Matkailu
  • ti16:27
    Lappi

    Ensilumi peitti Lapin – matkailuala kiittää: "Täällä jo lasketellaan ja hiihdetään"

  • ti00:15
    Sairaudet ja taudit

    Antibioottiresistenssi kytkeytyy miljooniin kuolemiin joka vuosi

  • ma17:17
    Finnair

    KKV esittää: Finnairille 7,6 miljoonan euron sakko harhaanjohtavien tietojen antamisesta

  • ma11:59
    Poliisi

    Odotteletko 10 vuoden passia? Poliisilta tärkeä muistutus

  • 16.11.15:25
    Pohjois-Korea

    Pohjois-Korea avasi matkamessut – turistien videot paljastavat synkkyyden kulissien takana