Suomen vetonauloina luonto ja turvallisuus – matkailun kasvu jatkui nousujohteisena vuonna 2018

Matkailun vetonaulat 7:28
Suomen matkailun vetonaulat

Suomi on onnistunut rakentamaan itselleen luontopainotteisen imagon, jossa korostuvat puhtaus ja turvallisuus.

Vuosi 2017 oli kaikkien aikojen matkailuvuosi Suomessa, mutta kasvu jatkui myös vuonna 2018. Huomenta Suomen aamussa keskusteltiin Suomen vetovoimatekijöistä ja siitä, mitä pitäisi tehdä, jotta Suomeen saataisiin enemmän turisteja.

Juhlavuoden suosio siivitti huimaan kasvuun

Vuoden 2018 tammi–lokakuussa Suomessa yöpyi 0,7 prosenttia enemmän ulkomaalaisia matkailijoita, kuin edellisvuonna. Luku ei kuulostaa kovinkaan merkittävältä, mutta siitä puuttuvat vielä marras- ja joulukuun luvut.

– Meidän tämän hetkinen arviomme on, että koko tälle vuodelle tulee kaksi prosenttia kasvua (yöpymisiin). Nämä viimeiset kuukaudet ovat tuntuneet olevan varsinkin Lapissa erityisen hyviä, kommentoi Visit Finlandin toimitusjohtaja Paavo Virkkunen.

Suomen satavuotis-juhlavuosi vuonna 2017 piti Suomen tiivisti otsikoissa eri medioissa ja ulkomaalaisten yöpyjien määrä nousi vuodesta 2016 huimat 17 prosenttia.

– 2017 oli kaikkien aikojen matkailuvuosi, kasvu oli 17 prosenttia volyymissa ja rahassakin 25 prosenttia, Virkkunen toteaa.

Kahden prosentin kasvu tälle vuodelle onkin Virkkusen mielestä erittäin tyydyttävä, sillä jo se, että onnistuttiin pitämään Suomen matkailussa taso, jonne vuonna 2017 päästiin, on kunnioitettavaa.

Miten Suomi on onnistunut kasvattamaan matkailualaa?

Virkkunen kertoo, että työ matkailun edistämiseen on ollut hyvin pitkäjänteistä: suomalainen matkailuteollisuus on tehnyt jo vuosikymmeniä työtä tuodakseen suomalaisia matkailutuotteita esille maailmalla.

Lisäksi Suomi muiden Pohjoismaiden mukana on profiloitunut turvalliseksi kohteeksi. Virkkusen mukaan varsinkin aasialaiset suhtautuvat turvallisuuskysymykseen vakavasti.

– Aasialaisilla oli huolta siitä, että Keski-Euroopassa oli tapahtunut pari vuotta sitten aika ikäviä asioita ja sekin omalta osaltaan kohdensi matkailua Pohjoismaihin ja Suomeen, Virkkunen toteaa.

Vaikka aasialaista matkailijoista puhutaan paljon, eniten Suomeen tulee matkailijoita kuitenkin Euroopasta. Mikä Suomessa houkuttaa eurooppalaisia turisteja?

– Uskon, että Suomen luonto ja puhtaus, se imago, minkä Suomi on onnistunut rakentamaan ihan totuuteen pohjautuen vaikuttaa. Suomessa on hyvä palveluinfrastruktuuri – suomalainen palvelu on itseasiassa ihan huippuluokkaa, vaikka me itse pakkaammekin väheksymään sitä, Virkkunen kertoo.

Virkkusen mukaan suomalaista palvelua arvostetaan muun muassa sen vuoksi, että se ei ole ”iholle menevää”, vaan antaa asiakkaalle tilaa. Tämän vuoksi Suomi on suosittu kohde myös kansainvälisille julkisuudenhenkilöille, koska täällä he saavat olla rauhassa.

Mitä pitäisi vielä tehdä?

Hintakilpailukyky on Virkkusen mukaan erittäin tärkeä seikka, kun pohditaan, miten Suomeen saataisiin enemmän turisteja. Suomesta on tullut esimerkiksi ruotsalaisille melko kallis kohde varsinkin kruunun kurssin laskemisen myötä.

Myös Suomen tunnettuuden edistämisessä maailmalla olisi Virkkusen mukaan tehtävä vielä töitä.

– Tarvitsemme työvälineitä, resursseja ja rahaa markkinointiin, jotta pystymme markkinoimaan Suomea maailmalla, Virkkunen summaa. 

Lue myös:

    Uusimmat