Suomi on onnistunut rakentamaan itselleen luontopainotteisen imagon, jossa korostuvat puhtaus ja turvallisuus.
Vuosi 2017 oli kaikkien aikojen matkailuvuosi Suomessa, mutta kasvu jatkui myös vuonna 2018. Huomenta Suomen aamussa keskusteltiin Suomen vetovoimatekijöistä ja siitä, mitä pitäisi tehdä, jotta Suomeen saataisiin enemmän turisteja.
Juhlavuoden suosio siivitti huimaan kasvuun
Vuoden 2018 tammi–lokakuussa Suomessa yöpyi 0,7 prosenttia enemmän ulkomaalaisia matkailijoita, kuin edellisvuonna. Luku ei kuulostaa kovinkaan merkittävältä, mutta siitä puuttuvat vielä marras- ja joulukuun luvut.
– Meidän tämän hetkinen arviomme on, että koko tälle vuodelle tulee kaksi prosenttia kasvua (yöpymisiin). Nämä viimeiset kuukaudet ovat tuntuneet olevan varsinkin Lapissa erityisen hyviä, kommentoi Visit Finlandin toimitusjohtaja Paavo Virkkunen.
Suomen satavuotis-juhlavuosi vuonna 2017 piti Suomen tiivisti otsikoissa eri medioissa ja ulkomaalaisten yöpyjien määrä nousi vuodesta 2016 huimat 17 prosenttia.
Lue myös: Miesten joulusuihku ja Jaloviinan juonnin alkeet – mistä on kyse erikoisissa Facebook-tapahtumissa? "Kymmenien tuhansien suosiota en kyllä odottanut"
– 2017 oli kaikkien aikojen matkailuvuosi, kasvu oli 17 prosenttia volyymissa ja rahassakin 25 prosenttia, Virkkunen toteaa.
