Kotimaan matkailun trendeissä näkyy kiinnostus suomalaiseen ruokakulttuuriin.
Lähes 70 prosenttia suomalaisista aikoo tänä kesänä lomailla Suomessa, ilmenee Suomen Matkailuorganisaatioiden yhdistyksen Suoma ry:n teettämästä kyselytutkimuksesta. Kotimaan matkailu kiinnostaa, ja vastaajista yli 40 prosenttia aikoo vierailla vähintään kahdessa kohteessa.
Suoma ry teettää kyselytutkimuksen vuosittain. Tänä vuonna nousevia trendejä ovat olleet lähimatkailu, kaupunki- ja ruokakohteet sekä ravintolat.
– Tämä on ollut tosi selkeä muutos, ja tosi ilahduttava asia, koska se [ruoka] on niin tärkeä osa matkailua, sanoo Suoma ry:n puheenjohtaja Susanne Rasmus.
Rasmus sanoo suomalaisten ruokakohteiden olevan monipuolisia.
– On kartanoita, ruukkeja, viinitiloja, ihania kesäkahviloita.
Lue myös: Suomalainen mustikkaherkku pääsi tärkeälle listalle
Puhtaat raaka-aineet myyntivaltti
Haaga-Helia-ammattikorkeakoulun matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaja ja ruokamatkailuasiantuntija Opri Laamanen sanoo Suomen olevan vielä melko tuntematon ruokakohde. Laamasen mukaan moni ajattelee, että Suomessa ei ole ruokakulttuuria, mikä ei kuitenkaan hänen mielestään pidä paikkaansa.
– Se näyttäytyy sellaisena idän ja lännen kohtaamispisteenä. Neljä vuodenaikaa muokkaavat Suomen ruokakulttuuria aika vahvasti, Laamanen sanoo.
Kansainvälisesti Suomi ruokamaana kiinnostaa. Laamanen sanoo Suomen ruokakulttuurin olevan monelle matkailijalle positiivinen yllätys.
– Meillä on paljon annettavaa. Meidät erottaa muista asenne ruokaa ja ruokamatkailua kohtaan.
Laamanen sanoo esimerkiksi ranskalaisten ja italialaisten olevan hyvin ylpeitä ruokakulttuuristaan, ja tätä samaa asennetta tulisi opetella myös Suomessa.
– Meidän ruokamme maku on tosi hyvä, ja se liittyy siihen, että meillä on tosi puhtaat raaka-aineet ja puhdasta vettä.
Laamanen korostaa myös vieraanvaraisuuden merkitystä osana ruokakulttuuriamme.
Lue myös: Helsingin paraatipaikalla on 50-vuotias torikahvila – hittituote hurmaa yksinkertaisuudellaan: "Kanelia, sokeria, voita"
Yksinkertaisuus, aitous ja miljöö
Rasmus sanoo suomalaisten arvostavan yksinkertaisuutta, mutta myös miljööllä on merkitystä, kun haetaan ruokaelämyksiä.
– Aidot paikalliset tuotteet ja ravintolat nousevat. Halutaan aitoutta ja päästä sisään kulttuuriin ruoan kautta sisälle.
Minne asiantuntijat veisivät turistin syömään Suomessa? Miten suomalaista ruokakulttuuria edistetään käytännössä? Katso koko keskustelu yllä olevalta videolta.
Lue myös: Suomessa keksittiin täysin uudenlainen pekoni
Juttua muokattu 3.6. klo 10.20: Korjattu Opri Laamasen titteli matkailuliiketoiminnan johtajasta matkailu- ja palveluliiketoiminnan lehtoriksi ja ruokamatkailuasiantuntijaksi.