Kotimaan matkailun trendeissä näkyy kiinnostus suomalaiseen ruokakulttuuriin.
Lähes 70 prosenttia suomalaisista aikoo tänä kesänä lomailla Suomessa, ilmenee Suomen Matkailuorganisaatioiden yhdistyksen Suoma ry:n teettämästä kyselytutkimuksesta. Kotimaan matkailu kiinnostaa, ja vastaajista yli 40 prosenttia aikoo vierailla vähintään kahdessa kohteessa.
Suoma ry teettää kyselytutkimuksen vuosittain. Tänä vuonna nousevia trendejä ovat olleet lähimatkailu, kaupunki- ja ruokakohteet sekä ravintolat.
– Tämä on ollut tosi selkeä muutos, ja tosi ilahduttava asia, koska se [ruoka] on niin tärkeä osa matkailua, sanoo Suoma ry:n puheenjohtaja Susanne Rasmus.
Rasmus sanoo suomalaisten ruokakohteiden olevan monipuolisia.
– On kartanoita, ruukkeja, viinitiloja, ihania kesäkahviloita.
Lue myös: Suomalainen mustikkaherkku pääsi tärkeälle listalle
Puhtaat raaka-aineet myyntivaltti
Haaga-Helia-ammattikorkeakoulun matkailuliiketoiminnan johtaja Opri Laamanen sanoo Suomen olevan vielä melko tuntematon ruokakohde. Laamasen mukaan moni ajattelee, että Suomessa ei ole ruokakulttuuria, mikä ei kuitenkaan hänen mielestään pidä paikkaansa.
– Se näyttäytyy sellaisena idän ja lännen kohtaamispisteenä. Neljä vuodenaikaa muokkaavat Suomen ruokakulttuuria aika vahvasti, Laamanen sanoo.
Kansainvälisesti Suomi ruokamaana kiinnostaa. Laamanen sanoo Suomen ruokakulttuurin olevan monelle matkailijalle positiivinen yllätys.
– Meillä on paljon annettavaa. Meidät erottaa muista asenne ruokaa ja ruokamatkailua kohtaan.
Laamanen sanoo esimerkiksi ranskalaisten ja italialaisten olevan hyvin ylpeitä ruokakulttuuristaan, ja tätä samaa asennetta tulisi opetella myös Suomessa.
– Meidän ruokamme maku on tosi hyvä, ja se liittyy siihen, että meillä on tosi puhtaat raaka-aineet ja puhdasta vettä.
Laamanen korostaa myös vieraanvaraisuuden merkitystä osana ruokakulttuuriamme.
Lue myös: Helsingin paraatipaikalla on 50-vuotias torikahvila – hittituote hurmaa yksinkertaisuudellaan: "Kanelia, sokeria, voita"
Yksinkertaisuus, aitous ja miljöö
Rasmus sanoo suomalaisten arvostavan yksinkertaisuutta, mutta myös miljööllä on merkitystä, kun haetaan ruokaelämyksiä.
– Aidot paikalliset tuotteet ja ravintolat nousevat. Halutaan aitoutta ja päästä sisään kulttuuriin ruoan kautta sisälle.