New Yorkin maineikkaille elokuvafestivaaleille pääsy ei ole helppoa. Tämän vuoden festivaaleille ylsi vain kaksi eurooppalaista keino- ja sekatodellisuuteen keskittyvää teknistä yritystä ja kumpikin on Suomesta, Arilyn ja Vizor.
– Suoraan sanottuna me tungettiin tänne. Otettiin suoraan yhteyttä ja kerrottiin heille, että tässä on projekteja, jotka sopivat filmiteollisuuteen. Kun sen perusteli aggressiivisesti, niin läpi meni, Kuuhubbin strategisti Tero Kuittinen kertoo MTV Uutisille New Yorkissa.
Yhdysvalloissa asuva Kuittinen auttaa suomalaisyrityksiä Amerikan valloitusyrityksissä. Lisättyyn todellisuuteen (AR) keskittyvän Arilynin toimitusjohtaja Emmi Jouslehto onkin uudesta mahdollisuudesta innoissaan.
– Tämä on huikea mahdollisuus meille! Pääsemme tapaamaan täällä kuitenkin ison maailman toimijoita elokuva-alalta, Jouslehto sanoo.
Lähellä festivaalialuetta seisova ihmisjoukko hämmentyykin, kun Lincoln Centeristä kannetaan ulos kaksimetrinen suomalainen maitopurkki, jossa on Tuntemattoman sotilas –elokuvan mainos.
– Tässä on kysymys maailmanluokassakin totaalisen uudenlaisesta markkinointikampanjasta elokuvamaailmassa eli Tuntemattoman sotilaan elokuvan markkinointikampanja tulee jokaisen suomalaisen aamupalapöytään nyt Valion maitopurkeissa, Jouslehto kertoo.
Kun maitopurkkia tarkastelee Arilynin puhelimen lisäosan avulla, Tuntematon sotilas alkaa elämään ja katsoja pääsee kurkistamaan sisälle elokuvaan.
– Wau! Näin sotilaita liikkuvan metsässä. Se oli tosi hieno – yllättävä, kommentoi newyorkilainen .

