Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näitä sovelluksia Suomessa käytetään eniten

Julkaistu 30.05.2016 19:02
Toimittajan kuva

Janne Laakso

janne.laakso@mobiili.fi

LaaksonJanne

Suomalaiset viettävät yhä enemmän aikaa älypuhelimien ja sosiaalisen median parissa. Sosiaalisen median palveluista käytetään eniten YouTubea, Facebookia ja WhatsAppia. Nousussa on myös Instagram. DNA:n tutkimuksen mukaan älypuhelin on nyt jo neljällä viidestä suomalaisesta. Ahkerimmin ja monipuolisimmin älypuhelimiaan käyttävät Apple-puhelinten omistajat.

DNA:n vuotuisen Digitaalinen elämäntapa -tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat yhä ahkeria facebookaajia. Facebookia käyttää 75 prosenttia tutkimukseen vastanneista. Käyttäjistä valtaosa on naisia ja heistä yli puolet kertoo käyttävänsä Facebookia lukuisia kertoja päivässä.

Viestintäsovelluksista suosituin ja useimmin käytetty on WhatsApp, jota käyttää 59 prosenttia kaikista vastaajista. 15—24 -vuotiaista 94 prosenttiakertoo viestittelevänsä WhatsAppilla säännöllisesti. Snapchat-sovelluksen käyttö puolestaan on vielä pienehkön piirin juttu, mutta käyttö on aktiivista. Yli puolet käyttäjistä avaa Snapchatin vähintään kerran päivässä.

– Sosiaalisen median viestintäsovellukset ovat vauhdilla rikastamassa ja osin myös syrjäyttämässä perinteisiä viestintätapoja, kuten tekstiviestiä. WhatsAppin ja Facebook Messengerin käyttäjiä löytyy kaikista ikäryhmistä, kertoo DNA:n tutkimustoiminnasta vastaava osastopäällikkö Niina Hagman.

YouTubea suomalaiset käyttävät viihtymiseen ja ajankuluksi, mutta myös siksi, että sieltä löytyy omaan kiinnostukseen tai harrastukseen liittyvää sisältöä. Käyttäjissä korostuvat miehet.

Inspiraatiota suomalaiset hakevat myös Instagramista. Käyttäjissä korostuvat naiset, nuoret ja Apple-puhelinten käyttäjät. Instagram on Facebookin ohella myös tiheimmin käytettyjä sosiaalisen median palveluita Suomessa.

DNA:n mukaan iPhone-omistajat ovat ahkerimpia ja monipuolisimpia älypuhelinkäyttäjiä.

DNA:n tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat lisänneet älypuhelimen käyttöään merkittävästi. Kaikkiaan 30 prosenttia kyselytutkimukseen vastanneesta tuhannesta suomalaisesta kertoo "hiplailevansa" puhelintaan aiempaa enemmän.

Puhelimen käyttö on lisääntynyt tutkimuksen perusteella enemmän kuin mikään muu digitaalinen ajanviete. Myös TV-sisältöjä suomalaiset katsovat selvästi entistä enemmän, niitäkin yhä useammin puhelimella. Erityisesti naiset ovat lisänneet puhelimen käyttöään ja aktiivisuuttaan sosiaalisessa mediassa.

Nuorista lähes puolet kertoo ottavansa mielellään ja nopeasti käyttöön uusia digitaalisia palveluja, vanhimmasta ikäryhmästä vain kuudennes. Vanhimmasta ikäryhmästä yli puolta myös ärsyttää jatkuva uusien digitaalisten palveluiden tulva.

Noin 14 prosenttia suomalaisista on älypuhelimen ”heavy-usereita”, joilla puhelin on kädessä koko ajan tai vähintään 15 minuutin välein. Tässä ryhmässä korostuvat Apple-puhelinten käyttäjät ja 15—24 -vuotiaat vastaajat. Kolmasosa nuorista tunnustaa, että heidän on vaikea irrottautua puhelimestaan.

Noin 15 prosenttia suomalaisista on edelleen puhelimen käytön suhteen hyvin passiivisia: puhelin tulee mieleen lähinnä silloin, kun se soi tai kun siihen tulee viesti. Passiivisten joukossa korostuvat Symbian-käyttöjärjestelmän puhelimen omaavat vastaajat.

DNA:n Digitaalisen elämäntavan tutkimus toteutettiin huhtikuussa 2016 ja siihen osallistui 1036 15—74-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen toteutti Norstat Finland Oy.

Lisää aiheesta:

Houkutteleeko some sinutkin shoppailemaan? – "Sosiaalisella medialla ja vaikuttajilla on tänä päivänä merkittävä rooli"Poikkeusaika lisäsi WhatsAppin, Skypen ja Messengerin käyttöä Suomessa – sosiaalisen median käyttö puolestaan väheniSome vie jopa kahdeksan tuntia joka päivä – jo kolmasosa nuorista Suomessa kokee olevansa riippuvainenLiikkuva kuva valtaa suomalaisten median käyttöä – perinteinen televisio pitää pintansa Nettisurffailu kiihtyy edelleen, mutta kaikkia suomalaisia se ei innosta: joka kymmenes pysyy kaukana verkostaSuomalainen kännykänkäyttäjä on datarohmu, joka suosii karttoja ja reittioppaita
PuhelimetDigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Puhelimet
  • 8.10.12:51
    Matkailu

    Vakuutusyhtiö listasi yleisimmät matkatavaravahingot – tietyt iPhonet korostuvat tilastoissa

  • 4.10.08:33
    Turvallisuus

    Ethän lataa puhelinta näin? Voit hoksata mokasi, kun olet jo hengenvaarassa

  • 27.9.16:12
    Eija-Riitta Korhola

    Härskit vanhukset varastivat Eija-Riitta Korholan puhelimen: "Luulin höperöksi mummoksi"

  • 25.9.10:15
    Näkö

    Miten sokea lukee tekstiviestin? Näkövammainen Sari kertoo

  • 17.9.18:58
    iPhone

    Tuoreesta iPhonesta saa pulittaa jopa 2 500 euroa – asiantuntijalta tyrmäys