Suomalaiset viettävät yhä enemmän aikaa älypuhelimien ja sosiaalisen median parissa. Sosiaalisen median palveluista käytetään eniten YouTubea, Facebookia ja WhatsAppia. Nousussa on myös Instagram. DNA:n tutkimuksen mukaan älypuhelin on nyt jo neljällä viidestä suomalaisesta. Ahkerimmin ja monipuolisimmin älypuhelimiaan käyttävät Apple-puhelinten omistajat.
DNA:n vuotuisen Digitaalinen elämäntapa -tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat yhä ahkeria facebookaajia. Facebookia käyttää 75 prosenttia tutkimukseen vastanneista. Käyttäjistä valtaosa on naisia ja heistä yli puolet kertoo käyttävänsä Facebookia lukuisia kertoja päivässä.
Viestintäsovelluksista suosituin ja useimmin käytetty on WhatsApp, jota käyttää 59 prosenttia kaikista vastaajista. 15—24 -vuotiaista 94 prosenttiakertoo viestittelevänsä WhatsAppilla säännöllisesti. Snapchat-sovelluksen käyttö puolestaan on vielä pienehkön piirin juttu, mutta käyttö on aktiivista. Yli puolet käyttäjistä avaa Snapchatin vähintään kerran päivässä.
– Sosiaalisen median viestintäsovellukset ovat vauhdilla rikastamassa ja osin myös syrjäyttämässä perinteisiä viestintätapoja, kuten tekstiviestiä. WhatsAppin ja Facebook Messengerin käyttäjiä löytyy kaikista ikäryhmistä, kertoo DNA:n tutkimustoiminnasta vastaava osastopäällikkö Niina Hagman.
YouTubea suomalaiset käyttävät viihtymiseen ja ajankuluksi, mutta myös siksi, että sieltä löytyy omaan kiinnostukseen tai harrastukseen liittyvää sisältöä. Käyttäjissä korostuvat miehet.
Inspiraatiota suomalaiset hakevat myös Instagramista. Käyttäjissä korostuvat naiset, nuoret ja Apple-puhelinten käyttäjät. Instagram on Facebookin ohella myös tiheimmin käytettyjä sosiaalisen median palveluita Suomessa.


