Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomalaisen ohjelmistofirman pomo kertoo läpilyönnistä USA:ssa – jättiluokan asiakkaita haavissa

Reaktorin New Yorkin -toimistolle sataa viikoittain parisataa hakemusta. Kuvituskuva.
Reaktorin New Yorkin -toimistolle sataa viikoittain parisataa hakemusta. Kuvituskuva.Shutterstock
Julkaistu 04.06.2016 10:31

Outi Karilahti

outi.karilahti@mtv.fi

Ohjelmistoyritys Reaktor niittää mainetta maailmalla ja kahmii isoja asiakkaita kilpailijoiden nenän edestä.

Digitaalisia palveluita kehittävä yritys ehti toimia Suomessa viisitoista vuotta, ennen kuin maailma kutsui. Tosin sitä ennenkin yrityksellä riitti kansainvälisiä asiakkaita.

– Ilmeisesti meidän maine oli kiirinyt maailmalle erinäisten ihmisten kautta, koska meille alkoi tulla tilauksia Yhdysvalloista, Reaktorin New Yorkin toiminnasta vastaava Joonas Makkonen kertoo.

Kun tilauksia oli tullut tarpeeksi, heräsi ajatus, että ehkäpä paikan päälle pitäisi lähteä myymään enemmänkin.

Vuosi sitten toiminta alkoikin New Yorkin sykkeessä kolmen ihmisen voimin – tänä päivänä työntekijöitä on 18 ja uusia osaajia haetaan koko ajan. Tosin New Yorkissa se asettaa omanlaisensa haasteensa.

– Täällä on rekrytointi kaikille haastavaa – se oli tiedossa. Kysyntä on kovempaa kuin tarjonta ja hyviä osaajia on vähän tarjolla. Palkkatasokin on kova.

Yritys hakee paraikaa useita uusia osaajia ja viikoittain setvitään pari sataa hakemusta.

– Se on kuitenkin vähän sellaista neulan etsimistä heinäsuovasta, Makkonen sanoo.

Kirjava asiakaskunta

Reaktor aloitti toimintansa Suomessa vuonna 2000. Yritykseltä löytyy Helsingin ja New Yorkin lisäksi toimipiste myös Tokiosta. Yhteensä yritys työllistää nelisen sataa henkeä.

– Meiltä löytyy New Yorkista samanlaista osaamista kuin Suomessakin: koodaajia sekä käyttöliittymä-, konsepti- ja visuaalisia suunnittelijoita. Lisäksi tietysti markkinoinnin ja myynnin ihmiset.

Reaktorin asiakaskunta on kirjavaa: yhteen toimialaan ei ole keskitytty, vaan ennemmin on mietitty, mitkä projektit ovat yritykselle sopivia.

Suurin asiakas on yhdysvaltalainen tv-jätti HBO, jonka Reaktor nappasi itselleen pari vuotta sitten. Tuolloin toimintaa ei oltu vielä aloitettu jenkeissä.

– HBO löysi meidät ihan tuurilla yhteisen tuttavan kautta. Heillä oli yksi haastava projekti meneillään ja tuttumme mietti, että pitäisikö soittaa ihan Suomeen asti.

– Asiakkaan sanoin meillä oli paras design, me ymmärrettiin mitä he halusivat ja meillä oli paras teknologiaosaaminen. Kaikki oli yhdessä samassa paketissa.

– Olimme parempia suunnilleen kaikessa, Makkonen kehuu.

"Start upit tajuavat olla soittamatta"

HBO:n jälkeen suurin asiakas on suomalaisille kenties tuntematon Houghton Mifflin Harcourt, joka on Yhdysvalloissa suurin oppimateriaalien kustantaja.

– Meiltä tilattiin 15 hengen iskuryhmä hoitamaan heidän palvelu- ja softakehityksen tasoa ylöspäin.

Reaktor tekee myös vaatevalmistaja Michael Korsille digi- ja mobiilipalveluiden suunnittelua. Asiakaslistalta löytyy lisäksi mainittavan arvoinen arvopaperipörssi Nasdaq. Soittoja tulee kuitenkin ehdottomasti eniten start up -yrityksiltä.

– Suomessa meidät tunnetaan paremmin, joten start upit tietävät olla soittamatta. Me olemme vähän liian kallis kumppani heille. Jenkeissä tilanne on eri: monella start up -yrityksellä on rahoitus kunnossa. Niiden kautta olemme myös tutustuneet taustalla hääriviin sijoittajiin ja saatu uusia kontakteja.

Hyvät kontaktit elintärkeitä

– Vuoden verran ollaan ravattu tapaamassa ihmisiä ja nyt huomaa, että puhelin on alkanut soimaan.

Hyvillä kontakteilla onkin erittäin suuri merkitys.

– Ilman kontakteja en usko, että olisimme pärjänneet. Alkuvaiheessa satuimme tapaamaan juuri oikeita ihmisiä, jotka halusivat meitä auttaa. Se on ollut kultaakin kalliimpaa.

Makkonen kertoo merkittävimpien asiakasryhmien olevan tällä hetkellä median ja kaupan alalla.

– Kilpailu on täällä kovaa, mutta hintalappuja tuijotetaan paljon vähemmän kuin Suomessa. Tärkeämpää on se, miltä tarjous näyttää ja miten materiaali esitetään.

– Täällä merkitsee enemmän se, millaisen asiakaskokemuksen jättää. Pitää satsata paljon enemmän kommunikointiin ja asiakkaan kanssa olemiseen.

Mikä Reaktorin sitten erottaa kilpailijoistaan?

– Osaamisen taso niin teknologia- kuin designpuolella. Ollaan paasattu Suomessa paljon agile-tekemisestä, mikä tuntuu olevan täällä vasta nyt kovassa nosteessa. On helppoa olla yritys, joka on tehnyt sitä 15 vuotta.

– Mielestäni tulevaisuudennäkymät alalla ovat erittäin hyvät. Töitä on enemmän kuin koskaan.

Lisää aiheesta:

Nuori suomalaisfirma haastaa miljardiyritykset yllättävällä alalla – riskiliike osoittautui älynväläykseksi: "Olemme siellä ihan maailmanluokkaa"Näin suomalaisyritys voi menestyä Yhdysvaltojen markkinoilla – taustaansa ei kannata peitellä: "Suomalaisessa kulttuurissa on vähän mystiikkaa"Kaverusten rekrytointi-startup vei työpaikat hakijoiden luo sosiaalisessa mediassa - haluaa lopettaa "sähköpostipelleilyn"Joonas, 26, pääsi Forbesin arvostetulle listalle – miehen perustaman nettisivuston läpi liikkuu jo kymmeniä miljoonia eurojaItä-Vantaan lähiöstä kotimaisen muodin Tinderin vetäjäksi – tämä 28-vuotias mies surffaa muotialan aallonharjallaVuoden ponnistelut takana: Suomalaisfirman Google-palvelu tavoittelee miljoonia käyttäjiä
DigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Digi
  • Eilen06:11
    Droonit

    Droonit pörränneet jälleen: Brandenburgin liikenne seisahtui

  • pe07:30
    Yhdysvallat

    MTV Pennsylvaniassa: Näin amerikkalaiskouluissa opetetaan suomalaisella tekoälyohjelmalla

  • pe05:33
    Tekoäly

    Ivan Puopolo haastattelemassa avaruusoliota – testaa, erottaisitko nämä "uutisvideot" tekoälyn tekemiksi

  • to19:57
    Tietoturva

    Tämä arkinen asia altistaa digihuijauksille – "Pankit eivät tee tarpeeksi", sanoo IT-asiantuntija

  • to19:53
    Turvallisuus

    Mitä jos sähköt katkeavat ja nettikin mykistyy? Varaudu näin