Flow-elokuvassatyöskennellytmiksaaja Mikko Raita tuorein suomalainen, joka voi kirjoittaa ansioluetteloonsa "Oscar-voittaja". Jokaisella suomalaisella on Raidan mukaan oma mahdollisuus vaikuttaa siihen, että Suomesta lähtisi maailmalle suuria kansainvälisiä elokuvamenestyjiä.
– Monelle on varmaanvähänepäselvää, mitämiksaajatekee. Yhdistelen ne musiikinerielementitatomeistakokonaiseksilopputulokseksi. Se on vähänkuinjuomanmiksaamista, eliyhdistelyähän se on.
– Se (koulu) jäikylläaikanaankesken, kunpäädyinkintyöelämään, muttasittemminpalasinviimeistelemäänsitä.
Leikkiämuidenkinkanssa
Miksaajantyö on Raidan mukaanintohimoammatti: samaanaikaanhuikeaa, muttamyösstressaavaa.
– Suomenkokoisellamarkkina-alueellatässäammatissaei ole yleensämikäänhirveänleveäleipä. Se on tosikilpailtutyö, sillä se on parhaimmillaantosikivaa ja näyttääsiistiltä, niinmonimuukinhaluaatehdäsitä.
Elokuvien ja sarjojenlisäksi on liutatunnettujasuomalaisartisteja, keidenkanssa Raita on tehnyttöitä. NäihinnimiinlukeutuvatmuunmuassaOlavi Uusivirta, Ismo Alanko, Hector, Apocalyptica, Robin, Von Hertzen Brothers, Sunrise Avenue, Killer sekä Kwan.
Miksaaja Mikko Raita työhuoneellaan Helsingissä Studio Kekkosen tiloissa.Aino Haili
Vajaakymmenenvuottasitten Raitaa pyydettiinensikertaamiksaamaanpitkänelokuvanmusiikit. Vuodesta 2018 lähtienhän on tehnytmyös Dolby Atmosta, joka on Dolbynkehittämämonikanavaääniteknologia, jonkamyötäääniympäröikatsojatelokuvat- tai kotieatterissa.
Miksaajana Raita itsekin on lopultavarsintärkeävaikuttajamonenlaistenmusiikkisisältöjentakana.
– Kylläsenuskallansanoa. Kyllämullakinjonkinlainenteknistaiteellinenidentiteetti on, mutta on tositärkeäämuistaa, ettäsiellä on yleensäainajonkunmuunteos, jota ollaanpalvelemassa. Artisti tai säveltäjä, jonkamusiikkia tai taidettayritetääntehdäparhaallamahdollisellatavalla. Jos tehdäänelokuvaprojektia on ketjuentistäpidempi, silläsilloinmyössäveltäjä on palvelemassaohjaajanvisiota ja niinedelleen.
– Tämä on lopultaisompivyyhti, ja pitääosataleikkiämuidenkinkanssa.
Menestystarinana Flow
Flow-elokuvanmyötätulleettunnustuksetovatolleetmerkittäviä. Sen lisäksi, että Oscar-gaalastalähdettiinitseOscarinkanssakotiin, Flow pistettiinnäyttävästimerkillemuunmuassaRanskassaCannesinelokuvafestivaaleilla.
– On orastavianeuvotteluja, muttaeivielämitäänisompaa. Jokuviisassanoikintässä, että “vastaviidenvuodenpäästätietää, mitäkävi”. Monestiisommissaprojekteissasyklitkinovatvuosienmittaisia, eikukaan ole tuollakatsomassa, että “jaha, tuo on voittanutOscarin, palkataan se hetihuomenna”. Se eitoiminiintietenkään.
Flow’nmatkamaailmalla on vaikuttanutmyöskotimaassaLatviassa, jossaelokuvanmenestys on aiheuttanutsuorastaanhurmosta. Maassaaiotaannytpanostaaanimaatioon: alkuvuodesta Latvian hallitusilmoitti, ettäalallemyönnetäänmerkittäväälisärahoitusta ja 1 miljoonaneuronlisämäärärahatukemaanmaananimaatiokilpailuja. LisäksiLatviassasuunnitellaanuudenlaisenanimaatioelokuvaankeskittyvänkoulutuslinjanperustamista.
Latvia on hurmioitunut Flow-elokuvan menestyksestä. Elokuvan päähahmona nähtävä kissa seikkailee myös pääkaupunki Riikassa.Credit: Gints Ivuskans / Alamy Stock Photo
– JosSuomeenhaluttaisiinjotainsamanlaista, niinsittenpitäisikylläehkävalitettavastitehdäihanerilaistakulttuuripolitiikkaakuintällähetkellänäemmeympärillämme. On tosisurullista olla suomalainenelokuva-alanammattilainentällähetkelläkunnäkeeympärillämassatyöttömyyttäjopa ja semmoistaenemmänkinnäivettämistä ja mahdollisimmanturvallisienratkaisujenetsimistä.
– Selvästinähdään, ettänykyisessämaailmanajassapienestäkinmaastavoiponnistaavaltaviamenestyksiä. Mielestäni Flow on tällähetkellätienannutylikymmenkertaisestibudjettinsa jo, ja se on vastaaloittamassasellaistakunnonteatterikierrostauseassamaassa. Niin entiedä, kiinnostaakohallitustatulotvaiei.
Vaikka Suomi on pienenkielialueen maa, löytyysuomalaistenelokuvantekijöidenjoukostaRaidankinmukaanmonipuolisia, taitaviaelokuvantekijöitäsekähyvinomaäänisiätaiteilijoita, joillaolisipotentiaaliamoneen – myösulkomaille. Kotimarkkinan ollessakapeavoialanparhaillakinajoittain olla hankaluuksiatyöllistyä ja saadatulojaelannoksiasti.
– Me ollaantosipieni maa, meillä on omakieli, meillä on oma, tosihienokulttuuri. Ainakinkoen, ettäsitäkulttuuriakannattaavaalia ja pitäähyvänä. On moniatällaisiapienenkielialueenmaita, milläei ole ollenkaantällaistaomaaelokuvakulttuuria, kuinmeillä.
– Minustatuntuu, että me eihaluta olla niitämaita, vaan me halutaan olla juuritämmöinenkuin Suomi on. Ihan itsekunkinkannattaisisitämiettiä – vaikkapaäänestyskopillakin.
TuolloinNetflixissajulkaistiinDome KarukoskenohjaamaelokuvaPikkuSiperia, joka on suoratoistopalvelunensimmäinenomasuomalainenelokuva.
PikkuSiperiaa on striimattuNetflixissatähänmennessäyli 5 miljoonaakertaa ja se olijulkaisunsajälkeistenensimmäistenkymmenenpäivänaikananeljäntenäNetflixinei-englanninkielistenelokuvienkatselussamaailmanlaajuisesti. Avajaisviikonloppunaanelokuvaylsiyli 50 maassakymmenenkatsotuimmanelokuvanjoukkoon.
Mikko Raita toivoo voivansa vastaisuudessa työskennellä mahdollisimman monipuolisesti ja pystyvänsä tekemään lisää mielenkiintoisia projekteja – myös paremmilla taloudellisilla edellytyksillä.Aino Haili
MyösPikkuSiperiassaRaidalla on sormensapelissä, sillähän on miksannutelokuvaansäveltäjäPanu Aaltionmusiikit.
Jo sitä, ettäPikkuSiperiatehtiin ja julkaistiinNetflixissa, voidaanpitäämerkittävänä asiana suomalaisittain. Kuitenkinsuomalaisilletuttuuntapaankaikkieivät ole varauksettomastivieläasiastaintoilleet.
– Etteinytvahingossakaanuskota, ettäjotainhyväävoisitapahtua. Siitämeidänpitäisiehkäoppiakulttuurissammevähän pois mielestäni.
– Vähänenemmänsitäitseensäuskomista, ettävau Dome Karukoski, hyvätyöryhmä, nyttehtiin Netflix-leffa ja vieläainakinalkunäyttäälupaavaltatuollaisenkaupallisenmenestyksensuhteen.