Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Sähköä hipeille: Volkkari iski e-Golfin sisuskalut legendaariseen pikkubussiin

1:30Sähköä hipeille: Tässä pikkubussissa on e-Golfin moottori ja akustoTässä Volkkarin pikkubussissa on e-Golfin moottori ja akusto.Volkswagen
Julkaistu 27.11.2019 17:54

Ville Järveläinen

Volkswagen antoi sähköautopajalle tehtäväksi ikonisen "hippibussin" sähköistämisen.

Yhdysvaltalainen EV West on polttomoottoriautojen sähkökonversioihin erikoistunut paja, joka sai taannoin mielenkiintoisen tilauksen Volkswagenin jenkkijaostolta.

Tehtävänä oli varustaa kaikkien tuntema Transporter T2 -pikkubussi e-Golfin sähkömoottorilla ja akustolla.

– EV Westin intohimo klassikkoautokulttuuria sekä uusiutuvia energianlähteitä kohtaan teki heistä ideaalin valinnan tähän projektiin, kehuu Pohjois-Amerikan Volkswagenin sähköisen liikkumisen pomo Matthew Renna.

Lopputuloksena on tyyliltään klassinen, mutta teknisesti nykyaikainen sähköauto, jonka toimintamatka täydellä latauksella on noin 200 kilometriä.

Konehuoneesta aiemmin löytyneen ilmajäähdytteisen nelisylinterisen ja 60 hevosvoimaa tuottaneen bensakoneen tilalle on vaihdettu sähkömoottori. 35,8 kWh:n akusto on kätketty etuistuinten alle bensatankin tilalle.

Alkuperäinen vaihdekeppi on edelleen paikoillaan, ja sillä hallitaan auton menosuuntaa ja energiantalteenottoa samaan tapaan kuin e-Golfissa.

EV Westin perustaja ja toimitusjohtaja Michael Bream hehkuttaa hänkin projektia.

– Historiallisesti merkittävän mallin yhdistäminen tämän päivän teknologiaan on yksi monista tavoista, joilla voimme päästä lähemmäksi kestävämpää tulevaisuutta.

Lähde: Volkswagen

Lue myös: Amerikkalaisnainen ajanut samalla Kuplalla jo 52 vuotta – Volkswagen kiitti uskollisuudesta ja entisöi auton upeasti

Lisää aiheesta:

Sitä saa mitä tilaa – suurisuiselle VW-pomolle heitettiin kova haaste: "Jos olet sitä mieltä, että..."Parasta Bemaria mitä rahalla saa? Tässä on aivan uusi BMW iXSähkö-Porsche tarjoaa 400 kilometrin toimintasäteen 20 minuutin latauksella – tekniikka suoraan Le Mans -kilpuristaHei hipit! Volkkari esitteli seuraajan legendaariselle Kleinbusille Klassikkoautot sähköisiksi – näin Kupla-Volkkari taipuu nykyaikaanTulevaisuuden autoilua Volkswagenin silmin
SähköautotKlassikkoautotVolkswagenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään