Rikos, josta ei rangaistu: Tamperelaismies haki autonsa korjaamolta vara-avaimilla – ei niellyt leuat loksauttanutta laskua

Epäilyttääkö käytetyn auton kunto? Myyjän rehellisyyden voi punnita ehdottamalla temppua, josta"valitettavan harva"tietää 3:59
KATSO MYÖS: Jos käytetyn auton kunto epäilyttää, voi myyjän rehellisyyden punnita ehdottamalla temppua, josta "valitettavan harva" tietää.

Pirkanmaan käräjäoikeudessa puitiin marraskuussa poikkeuksellista tapausta, jossa asiakas oli vienyt autonsa korjaamolle, mutta lopulta noutanut sen sieltä omilla vara-avaimillaan laskua maksamatta. Käräjäoikeuden mukaan kyseessä oli rikos, mutta se ei kuitenkaan määrännyt teosta rangaistusta.

Mies oli vienyt autonsa MetroAutoon tarkistettavaksi sekä korjattavaksi. Hänelle ilmoitettiin puhelimitse, että autoon tulisi vaihtaa jakoketju sekä äänenvaimennin, ja hinta-arvioksi kerrottiin 1 680 euroa.

Hän kertoo suostuneensa ilmoitettuun hinta-arvioon ja mainittuihin toimenpiteisiin, mutta ei omien sanojensa mukaan ollut antanut lupaa tehdä autoon muita korjauksia. Hän kertoi oikeudessa pyytäneensä kustannusarviota kirjallisena, mutta ei koskaan saanut sitä.

Kun laskun maksamisen aika lopulta tuli, lukikin viivan alla 3 550 euroa, vaikkei mies ollut kertomansa mukaan saanut mitään ilmoitusta lisätöistä. Hän katsoi, että laskun loppusumma ylitti auton arvon ja vaati saada autonsa korjaamolta 1 680 euron suorituksella, mutta MetroAuto ei tähän suostunut.

Työnjohtajalla toisenlainen kertomus

MetroAuton työnjohtajan käsitys tapahtumista oli se, että asiakkaalle kyllä kerrottiin, että jakoketjun ja äänenvaimentimen lisäksi autoon tuli vaihtaa myös venttiilikoppa, mutta hän ei muistanut, millainen hinta-arvio työlle oli annettu.

Sen jälkeen, kun autoa oli ryhdytty korjaamaan, kävi ilmi, että myös turboahtimen voiteluputki kaipasi tiivistämistä. Työnjohtaja kertoo soittaneensa asiasta asiakkaalle ja saaneensa luvan lisätöiden tekemiseen. Hän ei muista asiakkaan pyytäneen kirjallista hinta-arviota, eikä muista, että lisätyön vaikutuksesta laskun loppusummaan olisi ollut puhelimessa puhetta.

Asiakas koki, että suullista sopimusta oli räikeästi rikottu. Koska MetroAuto ei suostunut luovuttamaan autoa ennen laskun kuittaamista, kävi hän noutamassa sen korjaamon pihasta omilla vara-avaimillaan.

Mies kertoi käräjäoikeudessa olleensa yhteydessä MetroAutoon auton noutamisen jälkeen ja tarjonneensa ratkaisuksi 1 932 euron (hinta-arvio + 15 %) maksamista heti, ja loppuosan viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn. MetroAuto ei tarjoukseen kuitenkaan tarttunut, vaan vei asian käräjille.

Näin käräjäoikeus ratkaisi

Pirkanmaan käräjäoikeus katsoo miehen syyllistyneen vakuusoikeuden loukkaukseen. Vaikka kuluttajansuojalain mukaan palvelun hinta saa ylittää annetun arvion enintään 15 prosentilla, on korjaamolla oikeus olla luovuttamatta autoa ennen kuin lasku on maksettu. Käräjäoikeuden mukaan mies rikkoi Metroauton laillisia oikeuksia hakiessaan auton yrityksen hallusta toisilla avaimillaan.

Käräjäoikeus kuitenkin piti rikosta kokonaisuutena arvioiden vähäisenä, sillä se uskoi, ettei mies ollut saanut realistista kuvaa korjausten kokonaiskustannuksista, vaikkakin se kallistui uskomaan Metroautoa siinä, että turboahtimen voiteluputken tiivistämisestä oli ilmoitettu asiakkaalle. Sen sijaan 3 550 euron korjauskustannukset olivat käräjäoikeudenkin mielestä samaa luokkaa auton arvon kanssa, joten se piti uskottavana, ettei asiakas olisi hyväksynyt tällaista hintaa.

Mies ei saanut tempustaan rangaistusta, mutta hänen katsottiin olevan velvoitettu maksamaan 2 570 euroa auton korjaamisesta sekä lisäksi Metroauton oikeudenkäyntikuluista kaksi kolmasosaa eli hieman runsaat tuhat euroa.

Lähde: Pirkanmaan käräjäoikeus

Lue myös:

    Uusimmat