Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Renkaat sadekelitestissä – uusi talvirengas jopa loppuun ajettua kesäkumia vaarallisempi

Kulunutkin kesärengas peittoaa uudet talvirenkaat vesikelin ajossa.
Kulunutkin kesärengas peittoaa uudet talvirenkaat vesikelin ajossa.Shutterstock
Julkaistu 07.09.2016 17:55

MTV LIFESTYLE

Puoliksi kuluneen kesärenkaan pito sateella on vielä kohtuullinen, mutta siitäkin kuluneemman renkaan suorituskyky suorastaan romahtaa vesikelillä. Uuden talvirenkaan testitulokset olivat loppuun ajettua kesärengastakin heikompia.

Renkaiden suorituskyky heikkeni sadekelitestissä odotetusti kulumisen myötä. Sen sijaan talvirenkaat yllättivät todella huonoilla tuloksilla Autonrengasliiton ja Tekniikan maailman testeissä.

– Tiedossa on aina ollut, että pehmeät kitkarenkaat eivät toimi kesällä, mutta nyt ne eivät pärjänneet uutenakaan loppuun kuluneille kesärenkaille. Tämä toistui sekä vesiliirtokokeessa että märkäjarrutuksessa, Test Worldin tekninen johtaja Jukka Antila kommentoi.

Sadekelitesti toteutettiin Test World Oy:n toimesta toukokuussa 2016 Nokian testikeskuksessa. Vertailtavana olivat laadukkaat kesärenkaat ja pohjoisiin olosuhteisiin tarkoitetut kitkarenkaat uutena ja kuluneena.

Testituloksia esitellään lähemmin Tekniikan Maailman numerossa 16/2016 ja Autonrengasliiton julkaisemalla nettivideolla.

Pito pahimmillaan pikkurillin varassa

Renkaan kosketuspinta (liite 1) tiehen voi kadota sadekelillä lähes olemattomaksi. Kämmenen kokoisten tassujen sijaan pito on kuvaannollisesti pikkurillien varassa jo tavallisilla matkanopeuksilla. Vesimäärän, ajonopeuden ja renkaan urasyvyyden lisäksi renkaan pintakuviolla ja profiililla on vaikutusta vesiliirtoon.

903a4e07-b3b8-41f0-bb50-79e3a729fed4
Liite 1

Renkaan vesiliirtoherkkyyttä (liite 2) mitattiin kiihdytyskokeella kuuden millin vesimäärällä. Uusi kesärengas ehkäisi vesiliirtoa noin 80 km/h nopeuteen asti. Huonokuntoisilla, pariin milliin kuluneilla renkailla vesiliirtoon jouduttiin jo 70 kilometrin tuntivauhdissa. Uusilla talvirenkailla vesiliirtonopeus oli 69 km/h.

94a8e915-3861-4147-ba3b-22538eb02c29Liite 2

Jarrutuskokeet märällä asfaltilla (liite 3) tehtiin 80 km/h ajonopeudesta. Uusilla kesärenkailla jarrutusmatka oli noin 25 metriä. Puoliksi kuluneilla renkailla se venähti parilla metrillä, mutta huonokuntoisilla renkailla peräti 12 metriä pidemmäksi. Vauhtia oli vielä 45 km/h kohdassa, jossa auto pysähtyi uusilla renkailla.

b7570074-0b7a-41ca-8201-53f8fb4dd1f1Liite 3

Kolikkotestin kautta rengasratsiaan

Kampanjapäällikkö Risto Keskiruokanen Autonrengasliitosta vinkkaa autoilijoita tekemään yksinkertaisen kolikkotestin.

– Laki vaatii kesärenkailta vähintään 1,6 millin urasyvyyttä, mutta turvasuositus sadekelillä on vähintään neljä milliä. Aseta kahden euron kolikko renkaan pääuraan. Jos kolikon nikkelireunus pilkahtaa esiin, on aika harkita renkaiden uusimista.

Tämän syksyn Rengasratsia-kampanja järjestetään 12.-16. syyskuuta perinteiseen tapaan.

Yhden välivuoden jälkeen rengasratsioita järjestetään tien päällä laajasti koko maassa. Samalla kerätään seurantatietoa henkilö- ja pakettiautojen renkaiden kuntokehityksestä. Autonrengasliitto, Liikenneturva ja poliisi kampanjoivat paremman rengasturvallisuuden puolesta nyt jo 20. kertaa.

Lähde: Autonrengasliitto

---

1:28Näin otat niskalenkin talvikeleistä

Lisää aiheesta:

Moottori testasi, miten kitkarengas toimii kesällä – jarrutustestissä koettiin järkytysVaarallinen peli ihmetyttää – moni ajaa jo talvirenkailla: "Käytölle ei ole perusteita"Huolestuttava havainto: Jopa 125 000 suomalaista ajaa talvirenkailla läpi koko kesän – kerrataanpa siis perusasiatRengaskauppiaiden myyntipuheet Moottorin puntarissa: Näin kesärenkaan ominaisuudet muuttuvat kulumisen myötä"Neuvontahenkiset" rengasratsiat alkavatLaittomat vs. uudet renkaat: Näissä nopeuksissa joudut vesiliirtoon – raju ero
LiikenneturvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • 14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • ke19:33
    Talvi

    Talvi yllätti autoilijat karusti Venäjällä

  • ke19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen