Rengasrikot yleistyneet selvästi – uusien autojen varustelu jättää yhä useamman odottamaan hinausta

Kuoppa tiessä rikkoi jopa kymmeniä autoja Helsingissä 0:20
Katso lukijan kuvaa lukuisista autoista, jotka kuopan jäljiltä odottivat tien reunassa hätävilkut välkkyen perjantaina 30. joulukuuta Itäväylällä Helsingissä.

Tiepalvelujen käyttö on yleistynyt, ja autojen hinauksia tilataan nyt aiempaa matalammalla kynnyksellä, kertovat sekä Autoliiton operatiivinen päällikkö Lauri Oksanen että Suomen Hinausyrittäjät ry:n puheenjohtajan Sten Sjöberg.

– Ei mennäkään enää pikkukengät jalassa tai juhlakolttu päällä itse esimerkiksi vaihtamaan rengasta, vaikka olisi vararengas mukana, vaan mieluummin soitetaan palvelu paikalle, Oksanen kuvailee.

Rengasrikot ovat Oksasen ja Sjöbergin mukaan yleistyneet merkittävästi viime vuosina. Taustalla on se, että tiet ovat entistä huonommassa kunnossa. Rengasrikkoja tapahtuu eniten keväisin routakauden jälkeen.

Uudemmissa autoissa ei ole enää vararenkaita, vaan niissä on sen sijaan paikkavaahtoa pienempien rengasvahinkojen korjaamista varten.

– Paikkavaahdolla saa yleensä korjattua ainoastaan ruuvista tai muusta terävästä esineestä aiheutuneen pienen pistoreiän. Tien huonosta kunnosta – esimerkiksi kuoppaan ajamisesta – johtuvat reiät ovat usein suurempia, Oksanen huomauttaa.

Sjöbergin mukaan Suomen liikenteessä hinataan melko tasaisesti kaikenlaisia, uudempia ja vanhempia autoja, sillä myös hinausten syyt vaihtelevat. Eniten hinataan niitä autoja, joita on ylipäätään eniten liikenteessä.

Teknisen vian takia hinattavissa autoissa korostuvat Oksasen mukaan huoltamattomat autot.

Lue myös:

    Uusimmat