Red Bull varuillaan: Mercedeksen autosta paljastunut yksityiskohta osoittaa tehonsa loppukauden kisoissa – "Se voi olla aika voimakas"

1:55
Mercedeksen takajousituksesta paljastui Turkin GP:ssä mielenkiintoinen yksityiskohta

F1-kaudelle on luvassa huima päätös. Kun vain viisi osakilpailua on ajamatta, Max Verstappen johtaa Lewis Hamiltonia 12 pisteellä. Valmistajissa Mercedeksen ero toisena olevaan Red Bulliin on 23 pistettä.

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Saudi-Arabian GP 3.-5.12.
La: 3. harjoitukset klo 15.55, aika-ajot klo 18.55, ennakkotunnelmat jo klo 18.00
Su: Saudi-Arabian GP klo 19.25, ennakkotunnelmat klo 18.30

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Mercedeksen havaittiin Turkin GP:ssä hyödyntäneen hyvin aggressiivisesti jo pitkään F1:ssä käytössä ollutta keksintöä. W12-auton takajousitus painui suorille tultaessa kasaan, mikä pienentää ilmanvastusta ja nostaa suoranopeutta. Mutkissa jousitus nousee taas normaalille tasolleen.

Red Bull -pomo Christian Horner sanoi Yhdysvaltain GP:n yhteydessä Sky Sportsille, että Mercedes hyötyy takajousituksestaan Istanbul Parkin kaltaisilla radoilla, joissa on paljon keskinopeita mutkia ja pitkiä suoria.

– Mercedes yrittää optimoida järjestelmäänsä, jota he pystyvät hyödyntämään sellaisilla radoilla. Jos katsoo, miten heidän autonsa peräpää painuu alas, uskon, että Turkin rata sopi heidän vahvuuksilleen, Horner sanoi Motorsportin mukaan.

Austinissa Mercedes ei saanut järjestelmästä vastaavaa hyötyä, sillä siellä on Turkkia enemmän nopeita mutkia. Ne rajoittavat järjestelmän käyttöedellytyksiä, sillä mutkiin ei voi ajaa ilman downforcea; suorien ja nopeiden mutkien välinen nopeusero on niin pieni, ettei auton peräpää ehdi nousta ilmaan.

Horner uskoo, että loppukauden aikana on tulossa vielä sellaisia ratoja, joilla Mercedes pääsee hyödyntämään takajousitustaan.

– Sillä on suurempi vaikutus joillain radoilla kuin toisilla. Vaikutus oli pienempi täällä (Yhdysvalloissa), mutta esimerkiksi Jeddahissa se voi olla aika voimakas.

Horner korostaa, ettei Red Bull pidä Mercedeksen järjestelmää sääntöjen vastaisena.

– Se, mitä näimme Turkissa, oli aika äärimmäinen esimerkki. Rata mahdollisti sen.

Mercedes-pomo Toto Wolff taas ennemminkin kiistää takajousituksesta saatavan hyödyn olevan ratkaisevaa. Hän puhuu mieluummin siitä, että Mercedes on kauden edetessä alkanut ymmärtää autoaan yhä paremmin, ja tästä johtuen autoon on löytynyt aiempaa paremmat säädöt.

– Kyse on pienistä, marginaalisista asioista, jotka ovat lisänneet suorituskykyämme. Yritämme ymmärtää autoa yhä paremmin ja parantaa kierrosaikoja kuuntelematta liikaa sitä, mitä ympärillämme kohistaan.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja