F1-kaudelle on luvassa huima päätös. Kun vain viisi osakilpailua on ajamatta, Max Verstappen johtaa Lewis Hamiltonia 12 pisteellä. Valmistajissa Mercedeksen ero toisena olevaan Red Bulliin on 23 pistettä.
TAUSTAA: Mercedeksen suoravauhdin taustalta paljastui mielenkiintoinen yksityiskohta – ikivanha innovaatio yllätti Red Bullin housut kintuissa: "Kannattaisi käydä vähän perusasioita läpi"
Mercedeksen havaittiin Turkin GP:ssä hyödyntäneen hyvin aggressiivisesti jo pitkään F1:ssä käytössä ollutta keksintöä. W12-auton takajousitus painui suorille tultaessa kasaan, mikä pienentää ilmanvastusta ja nostaa suoranopeutta. Mutkissa jousitus nousee taas normaalille tasolleen.
Red Bull -pomo Christian Horner sanoi Yhdysvaltain GP:n yhteydessä Sky Sportsille, että Mercedes hyötyy takajousituksestaan Istanbul Parkin kaltaisilla radoilla, joissa on paljon keskinopeita mutkia ja pitkiä suoria.
– Mercedes yrittää optimoida järjestelmäänsä, jota he pystyvät hyödyntämään sellaisilla radoilla. Jos katsoo, miten heidän autonsa peräpää painuu alas, uskon, että Turkin rata sopi heidän vahvuuksilleen, Horner sanoi Motorsportin mukaan.

