Suomessa tehtävään puhelinmyyntiin on tulossa vuodenvaihteessa merkittävä muutos, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) tiedotteessaan.
Jatkossa sopimus syntyy puhelinmyynnissä vasta puhelun jälkeen kirjallisesti. Tämä tarkoittaa, että myyjän on erikseen lähetettävä kauppaamastaan palvelusta tai tuotteesta kuluttajalle kirjallinen tarjous. Jos kuluttaja ei hyväksy tarjousta kirjallisesti, sopimus ei ole sitova eikä myyjä saa vaatia siitä esimerkiksi maksua.
Kirjallinen tarjous on lähetettävä vasta puhelun jälkeen eikä sen aikana. Tarjous voidaan lähettää joko sähköisessä tai paperisessa muodossa, kunhan tiedot annetaan pysyvällä tavalla, tiedotteessa sanotaan.
KKV:n mukaan erillinen kirjallinen vahvistus parantaa erityisesti iäkkäiden, sairaiden ja suomen kieltä taitamattomien kuluttajien asemaa puhelinmyynnissä.
– Sääntöjen tiukentaminen on erittäin tervetullutta. Puhelinmyynti aiheuttaa paljon harmia erityisesti haavoittuville kuluttajille, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen sanoo KKV:n tiedotteessa.
– Harkintarauhan antaminen ehkäisee tapauksia, joissa sopimus syntyy tuputtamisen tai väärinkäsityksen kautta.
