Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Puhelinmyyntiin muutos vuodenvaihteessa: "Ehkäisee tapauksia, joissa sopimus syntyy tuputtamisen tai väärinkäsityksen kautta"

Jatkossa vain kirjallinen sopimus on puhelinmyynnissä sitova. Kuvituskuva.
Jatkossa vain kirjallinen sopimus on puhelinmyynnissä sitova. Kuvituskuva.Shutterstock
Julkaistu 05.12.2022 13:21

STT – MTV LIFESTYLE

Suomessa tehtävään puhelinmyyntiin on tulossa vuodenvaihteessa merkittävä muutos, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) tiedotteessaan.

Jatkossa sopimus syntyy puhelinmyynnissä vasta puhelun jälkeen kirjallisesti. Tämä tarkoittaa, että myyjän on erikseen lähetettävä kauppaamastaan palvelusta tai tuotteesta kuluttajalle kirjallinen tarjous. Jos kuluttaja ei hyväksy tarjousta kirjallisesti, sopimus ei ole sitova eikä myyjä saa vaatia siitä esimerkiksi maksua.

Kirjallinen tarjous on lähetettävä vasta puhelun jälkeen eikä sen aikana. Tarjous voidaan lähettää joko sähköisessä tai paperisessa muodossa, kunhan tiedot annetaan pysyvällä tavalla, tiedotteessa sanotaan.

KKV:n mukaan erillinen kirjallinen vahvistus parantaa erityisesti iäkkäiden, sairaiden ja suomen kieltä taitamattomien kuluttajien asemaa puhelinmyynnissä.

–  Sääntöjen tiukentaminen on erittäin tervetullutta. Puhelinmyynti aiheuttaa paljon harmia erityisesti haavoittuville kuluttajille, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen sanoo KKV:n tiedotteessa.

–  Harkintarauhan antaminen ehkäisee tapauksia, joissa sopimus syntyy tuputtamisen tai väärinkäsityksen kautta.

Lue myös: Kuluttaja-asiamies puuttui urheiluarpojen harhaanjohtavaan ja kuluttajansuojalain vastaiseen puhelinmyyntiin

Lakimuutos ei koske muun muassa puhelinliittymien myyntiä

Uusi käytäntö puhelinmyynnissä perustuu kuluttajansuojalain muutokseen, joka astuu voimaan tammikuussa. Muutos koskee lähtökohtaisesti kaikkea puhelinmyyntiä. Poikkeuksena on sähköisen viestinnän palveluiden kuten puhelin- ja nettiliittymien puhelinmyynti.

KKV:n erityisasiantuntijan Saija Kivimäen mukaan tämä johtuu siitä, että viestintäpalveluiden myynnissä kuluttajansuoja on jo ennestään turvattu. Asiasta säädetään sähköisen viestinnän palveluista annetussa laissa.

–  (Uutta) kirjallista vahvistusmenettelyä ei ole tarpeen ulottaa sähköisten viestintäpalveluiden puhelinmyyntiin, koska siellä on jo itsestään mekanismi, joka suojaa kuluttajaa, Kivimäki toteaa.

–  Kuluttajalle täytyy samantyyppisesti lähettää sähköisistä viestintäpalveluista kirjallinen sopimus, joka tulee voimaan vasta sitten, kun kuluttaja on hyväksynyt sen.

Lue myös: Puhelinmyyjien likainen taktiikka paljastui nauhoilta – jäävätkö tällaiset vedätykset pian historiaan?

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Katso myös: Vanhuksia piinannut sähköyhtiö keskeytti puhelinmyynnin

6:12Vanhuksia piinannut sähköyhtiö keskeyttää puhelinmyynnin - näihin kysymyksiin toimitusjohtaja ei osannut vastataVanhuksia piinannut sähköyhtiö keskeyttää puhelinmyynnin – näihin kysymyksiin toimitusjohtaja ei osannut vastata.

Lisää aiheesta:

Tuotteita myyty asiakkaille ilman sopimusta entistä useammin – uutta lakia noudatetaan huonosti"Ei voi enää vedota tietämättömyyteen" – Kuluttaja-asiamies vaatii ryhtiliikettä ale-merkintöihinLakimuutoksen piti haudata puhelinmyynnin ongelmat – toisin käviSähkölaskuja ilman sopimusta? Nordic Green Energy lopettaa puhelinmyynnin toistaiseksi – näin toimitusjohtaja vastaaPuhelinmyyjien likainen taktiikka paljastui nauhoilta – jäävätkö tällaiset vedätykset pian historiaan?Olympiakomitean urheiluarpojen puhelinmyynti oli monella tapaa harhaanjohtavaa ja lainvastaista – kuluttaja-asiamies puuttui
KuluttajatuotteetLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Kuluttajatuotteet
  • to08:45
    Takaisinvedot

    Traficom varoittaa: Poista tämä turvaistuin käytöstä välittömästi!

  • ke09:42
    Takaisinvedot

    Vauvanvaatteissa vakava vaara – ota nämä heti pois käytöstä!

  • ti13:45
    Elisa

    Anopin tili tyhjeni, kun operaattori myi turhia ja päällekkäisiä palveluja – näin vastaa Elisa Oyj

  • ma13:39
    Takaisinvedot

    Tukehtumisvaara! Lasten suosikkinaksuja vedetään myynnistä

  • 13.10.15:37
    Takaisinvedot

    Ostitko tämän tuotteen Clas Ohlsonilta? Älä käytä!