Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Puhelinmyyjien likainen taktiikka paljastui nauhoilta – jäävätkö tällaiset vedätykset pian historiaan?

3:00Korona-ajan nettishoppailubuumi on kasvattanut myös valituksien määrää – näistä tuotteista suomalaiset valittavat kuluttajaviranomaisille enitenKorona-ajan nettishoppailubuumi on kasvattanut valitusten määrää. Videolla kerrotaan, mistä tuotteista suomalaiset valittavat kuluttajaviranomaisille eniten.
Julkaistu 02.09.2022 10:32

Ville Järveläinen

Kuluttaja-asiamies on puuttunut A-Lottex Oy:n puhelinmyyntiin, jossa kuluttajille on kaupattu arpoja kyseenalaisin keinoin. Ensi vuoden alussa voimaan tulevan lakimuutoksen toivotaan vähentävän puhelinmyynnin ongelmia, kun puhelimessakin tehdyt sopimukset on hyväksyttävä kirjallisesti.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo tiedotteessaan kuluttaja-asiamiehen puuttuneen arpojen puhelinmyyntiin. A-Lottex on kaupannut puhelimitse Olympiakomitean Urheilun Unelma-Arpojen kestotilausta, mutta puhelun alussa ei ole käynyt selväksi, onko kyseessä myyntipuhelu vai esimerkiksi tutkimus tai kysely. Epäselväksi ovat jääneet myös sopimuksen syntyminen, hinta ja kesto.

Poliisihallitus ja kuluttaja-asiamies ovat neuvotelleet A-Lottexin toimintatavoista jo vuonna 2017. KKV:n kuluttajaneuvontaan on tullut myös viime vuosina runsaasti ilmoituksia koskien yrityksen myyntipuheluita, mistä johtuen kuluttaja-asiamies otti sen menettelytavat uudestaan tarkasteluun.

A-Lottex myy kuukausittain toimitettavaa arpapakettia, josta on mahdollista voittaa risteilyjä, henkilöautoja ja kultaharkkoja. Osa tilaajista ei ole kuitenkaan edes ymmärtänyt tilanneensa arpoja tai sitoutuneensa kuukausittaisiin arpapaketteihin.

Lue myös: OLED-telkkarin ikävä "ominaisuus" tuli ostajalle yllätyksenä – tällainen oli kuluttajariitalautakunnan ratkaisu

KKV:n mukaan puhelunauhoitteet paljastivat puhelinmyyjien uskotelleen asiakkaille eri tavoin, ettei puhelun aikana annettu vastaus velvoita mihinkään.

– Tätä voisi luonnehtia malliesimerkiksi harhaanjohtavasta ja kuluttajansuojalain vastaisesta puhelinmyynnistä, josta kärsivät eniten iäkkäät ja muut haavoittuvassa asemassa olevat kuluttajat, toteaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

"Tätä sääntöä rikotaan puhelinmyynnissä jatkuvasti"

KKV:n selvityksen mukaan monet puheluita saaneet ovat luulleet, että kyseessä on tutkimus tai kysely. Puhelinmyyjät ovat antaneet ymmärtää olevansa kampanjoimassa lasten ja nuorten liikunnan puolesta, minkä lisäksi he ovat esittäneet kysymyksiä nuorisoliikunnasta. Arpajaiset ja arpapakettien kaupustelu on otettu puhelussa esiin vasta kysymysten jälkeen.

Väänänen muistuttaa, että puhelun kaupallinen tarkoitus ja se, kenen lukuun markkinoidaan, tulee kertoa heti myyntipuhelun alussa.

– Puhelua ei voi aloittaa epämääräisesti tutkimuksen, palkinnon tai ilmaistuotteiden varjolla. Valitettavasti tätä sääntöä rikotaan puhelinmyynnissä jatkuvasti.

Kuluttaja-asiamies edellytti A-Lottexilta useita korjauksia, jotta puhelinmyynti noudattaisi kuluttajansuojalain vaatimuksia. KKV kertoo yrityksen sitoutuneen vaatimuksiin.

Lopettaako uusi laki härskit temput?

Puhelinmyynnin sääntely tiukentuu 1. tammikuuta 2023. Uusi laki vaatii puhelinmyynnissä kirjallista vahvistusta, eli puhelinmyyjän on toimitettava tekemänsä tarjous kuluttajalle puhelun jälkeen kirjallisesti hyväksyttäväksi. Jos kuluttaja ei hyväksy tarjousta kirjallisesti, sitovaa sopimusta ei synny.

– Kirjallinen vahvistus ehkäisee tilanteita, joissa kuluttaja on tietämättään tehnyt tilauksen tai ymmärtänyt sen sisällön väärin. Toivomme tietysti, että puhelinmyynnissä nähdään laajempikin ryhtiliike, kun sopimuksia ei enää saada tehtyä puhumalla kuluttajia pyörryksiin, sanoo Väänänen.

Lue myös: Syötitkö autosi rekisterinumeron tälle nettisivulle? Viranomainen varoittaa isosta yllätyslaskusta

Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Lisää aiheesta:

Lakimuutoksen piti haudata puhelinmyynnin ongelmat – toisin käviPuhelinmyyntiin muutos vuodenvaihteessa: "Ehkäisee tapauksia, joissa sopimus syntyy tuputtamisen tai väärinkäsityksen kautta"Sähkölaskuja ilman sopimusta? Nordic Green Energy lopettaa puhelinmyynnin toistaiseksi – näin toimitusjohtaja vastaaOlympiakomitean urheiluarpojen puhelinmyynti oli monella tapaa harhaanjohtavaa ja lainvastaista – kuluttaja-asiamies puuttuiNäin kuluttajia johdetaan Suomessa harhaan – "Tapoja on valtavasti"Aggressiiviset ja lainvastaiset robottipuhelut kiusaavat kuluttajia – kuluttaja-asiamies vaatii muutosta
KuluttajariidatRahapelitLait ja lainsäädäntöLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Kuluttajariidat
  • 9.11.19:12
    Vuokra-asuminen

    Vesivahinko pilasi huoneiston: Paljonko vuokralaisen pitää maksaa pelkästä irtaimiston säilyttämisestä?

  • 4.11.20:50
    Vuokra-asuminen

    Vuokranantaja lähetti 9 000 euron laskun kissan tuhoamasta asunnosta

  • 12.10.19:08
    Lentäminen

    Lentokone oli myöhässä: Matkustajat myöhästyivät junasta ja vaativat 72 euroa korvauksia – näin kävi

  • 21.9.07:35
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Mersun vuonna 2022 – ilmoitti viasta yli kaksi vuotta myöhemmin ja vaati kaupan purkua

  • 7.9.19:09
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Bemarin, joka hajosi jo kotimatkalla – Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluista