Kuluttaja-asiamies on puuttunut A-Lottex Oy:n puhelinmyyntiin, jossa kuluttajille on kaupattu arpoja kyseenalaisin keinoin. Ensi vuoden alussa voimaan tulevan lakimuutoksen toivotaan vähentävän puhelinmyynnin ongelmia, kun puhelimessakin tehdyt sopimukset on hyväksyttävä kirjallisesti.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo tiedotteessaan kuluttaja-asiamiehen puuttuneen arpojen puhelinmyyntiin. A-Lottex on kaupannut puhelimitse Olympiakomitean Urheilun Unelma-Arpojen kestotilausta, mutta puhelun alussa ei ole käynyt selväksi, onko kyseessä myyntipuhelu vai esimerkiksi tutkimus tai kysely. Epäselväksi ovat jääneet myös sopimuksen syntyminen, hinta ja kesto.
Poliisihallitus ja kuluttaja-asiamies ovat neuvotelleet A-Lottexin toimintatavoista jo vuonna 2017. KKV:n kuluttajaneuvontaan on tullut myös viime vuosina runsaasti ilmoituksia koskien yrityksen myyntipuheluita, mistä johtuen kuluttaja-asiamies otti sen menettelytavat uudestaan tarkasteluun.
A-Lottex myy kuukausittain toimitettavaa arpapakettia, josta on mahdollista voittaa risteilyjä, henkilöautoja ja kultaharkkoja. Osa tilaajista ei ole kuitenkaan edes ymmärtänyt tilanneensa arpoja tai sitoutuneensa kuukausittaisiin arpapaketteihin.
Lue myös: OLED-telkkarin ikävä "ominaisuus" tuli ostajalle yllätyksenä – tällainen oli kuluttajariitalautakunnan ratkaisu
KKV:n mukaan puhelunauhoitteet paljastivat puhelinmyyjien uskotelleen asiakkaille eri tavoin, ettei puhelun aikana annettu vastaus velvoita mihinkään.