Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Black Friday lähestyy – sitä ennen hinnoille tapahtuu kummia

Black Friday -kyltti Ateenassa marraskuussa 2024.
Black Friday -kyltti Ateenassa marraskuussa 2024./All Over Press
Julkaistu 10.11.2025 15:17

MTV UUTISET – STT

Black Friday lähestyy, ja verkkokauppatuotteiden hinnat näyttävät sitä ennen kallistuneet.

Verkkokauppatuotteista noin 30 prosentilla hinta on noussut viimeisen 30 päivän aikana, selviää hintavertailupalvelu Hintaoppaan hintatiedoista.

Noin 15 prosentilla kaikista tuotteista hinta on noussut enemmän kuin 10 prosenttia.

Hintaoppaan mukaan hintojen nousu voi johtua Black Fridayn lähestymisestä. Mitä korkeammalla hinnat ovat ennen 28. marraskuuta vietettävää alennusmyyntipäivää, sitä suurempia ovat alennusprosentit.

Lue myös: Miten tekoälyä voi hyödyntää lahjaostoksiin? Näin löydät parhaimmat hinnat

Toissavuoden alussa voimaan tullut alennusmyyntilaki vaatii, että kaupat ilmoittavat tarjouksen yhteydessä tuotteen kampanjaa edeltäneen 30 päivän alimman hinnan. Laki saattaa Hintaoppaan mukaan kuitenkin johtaa hintojen nousuun, eikä se ehkäise keinotekoisia alennuksia tarpeeksi tehokkaasti.

– Hintojen nostaminen ennen alennusmyyntejä on laillinen myyntikikka ja osa kauppojen hinnoittelustrategiaa. Mutta jos se tehdään mahdollisimman suurten alennusprosenttien saavuttamiseksi Black Fridayna, on se kuluttajien harhaanjohtamista, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett sanoo tiedotteessa.

"Alennusmyyntilakia pitäisi uudistaa"

Matinvesi-Bassettin mukaan kahden viimeisen vuoden aikana Suomessa ja Ruotsissa hinnat ovat olleet lokakuussa normaalia korkeammalla monessa suositussa tuotekategoriassa.

Lue myös: Rehtejä suomalaisfirmojakin luullaan huijareiksi: Näin tunnistat, onko verkkokauppias kiero vai ei

Hintaopas kysyi kuluttajilta, uskovatko he, että osa kaupoista nostaa hintoja tarkoituksella ennen 30 päivän tarkastelujakson alkamista. Kuluttajista 86 prosenttia vastasi myöntävästi. Viime vuonna vastaava luku oli 55 prosenttia.

Matinvesi-Bassettin mukaan alennusmyyntilakia pitäisi uudistaa.

– Kuluttajien kannalta olisi hyvä, jos 30 päivän tarkastelujaksoa pidennettäisiin esimerkiksi 90 päivään. Myös lain noudattamista olisi syytä pystyä valvomaan nykyistä paremmin.

Kysely toteutettiin tutkimusyhtiö Bilendin paneelissa lokakuussa. Verkkokyselyyn vastasi tuhat 18–75-vuotiasta suomalaista. Otos on kansallisesti edustava sukupuolen, iän ja asuinpaikan suhteen.

8:35Miten tekoälyä voi hyödyntää lahjaostoksiin? Näin löydät parhaimmat hinnatMiten tekoälyä voi hyödyntää lahjaostoksiin? Näin löydät parhaimmat hinnat

Lue myös: Petteri nosti kahvilansa hintoja sunnuntaiksi, jottei hänen tarvitsisi tehdä kaikkia viikonlopputöitä itse – näin asiakkaat suhtautuivat

Lisää aiheesta:

Älä sorru tarjoushuijauksiin Black Fridayna – näin kaupat kikkailevat: "Hintoja nostettu jo lokakuussa"Hintavertailupalvelu selvitti, nostetaanko tuotteiden hintaa ennen Black Fridayta – "Kuluttajien harhaanjohtamista"Hintaopas selvitti: Näin paljon keinotekoisia Black Friday -alennuksia lopulta oli – "Kuluttajan kannalta erinomainen asia"Onko Black Fridayn tarjoustuote oikeasti edullisempi? Yhdellä keinolla tunnistat aidon alennuksenNousiko tuotteen hinta vain laskeakseen sopivasti alennusmyynteihin? – "Iso mahdollisuus sille, että joukossa on kauppoja, jotka tekevät alennuksia keinotekoisesti"Lähes puolet suomalaisista aikoo käyttää keskimäärin 635 euroa Black Fridayna – "tarjous" ei aina ole tarjous
Black FridayVerkkokauppaKuluttajatuotteetKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Black Friday
  • 16.6.16:52
    Elisa

    Kuluttaja-asiamies vie Elisan markkinaoikeuteen Black Friday -kampanjoinnista

  • 30.11.202414:20
    Ilmiöt

    Cyber Monday jatkaa alevimmaa vielä Black Fridayn jälkeen

  • 29.11.202415:47
    Elokapina

    Elokapina sytytti "Maapallon" tuleen ostoskärryissä Helsingin keskustassa

  • 29.11.202410:55
    Verkkohuijaukset

    Traficomilta varoitus Black Fridayn verkkoshoppailijoille

  • 29.11.202409:23
    Shoppailu

    Älä sorru tarjoushuijauksiin Black Fridayna – näin kaupat kikkailevat: "Hintoja nostettu jo lokakuussa"