Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Iltalehden toiminnasta runsaasti kanteluita

Iltalehden mukaan sen verkkosivuja voi jatkossa käyttää ilman kohdennettua mainontaa maksamalla 1,99 euroa kuukausittain.
Iltalehden mukaan sen verkkosivuja voi jatkossa käyttää ilman kohdennettua mainontaa maksamalla 1,99 euroa kuukausittain.Lehtikuva
Julkaistu 22.10.2025 17:39

MTV UUTISET – STT

Tietosuojavaltuutetun toimisto ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ovat saaneet runsaasti yhteydenottoja Iltalehden Kohdennuskielto-tuotteesta, kerrotaan STT:lle. 

Iltalehti veloittaa jatkossa 1,99 euroa kuukaudessa lukijoilta, jotka kieltäytyvät evästeiden avulla kohdennetusta mainonnasta.

Lue myös: Iltalehti alkoi veloittaa lukijoitaan kohdennetusta mainonnasta kieltäytymisestä

Tilaus on voimassa kuukauden kerrallaan. IL:n vastaava päätoimittaja Perttu Kauppinen kuvasi Iltalehdessä tiistaina, että hinta vastaa suunnilleen sitä mainostulojen määrää, joka jää saamatta, kun kohdennettua mainontaa ei näytetä.

IL:n linjaus on herättänyt kysymyksiä siitä, noudattaako se EU:n tietosuojasääntöjä, joiden mukaan käyttäjällä pitää olla oikeus kieltäytyä tietojensa luovuttamisesta. 

Itävallassa vastaava toimintatapa todettiin laittomaksi liittovaltion hallinto-oikeudessa, uutisoi Euronews elokuussa. Asian odotetaan päätyvän EU-tuomioistuimeen.

"Näkemyksemme mukaan vapaaehtoinen"

STT kysyi IL:n Kauppiselta keskiviikkona, oliko etukäteen selvitetty lakiasiantuntijan avulla sitä, noudattaako tuote EU:n tietosuojasääntöjä ja muita lakeja. 

Sähköpostitse antamissaan vastauksissa Kauppinen ei vastannut kysymykseen. Hänen mukaansa vastaava malli on laajasti käytössä eurooppalaisissa medioissa.

– Näkemyksemme mukaan suostumus on vapaaehtoinen ja vaihtoehdot esitetään selkeästi eikä hinta ole kohtuuton. Katsomme toteutusta uudestaan, jos viranomaisten ohjeet tarkentuvat.

Hänen mukaansa viranomaiset eivät ole antaneet yksiselitteistä ohjeistusta asiaan.

Lue myös: Uusi pankkiominaisuus astui voimaan – loukkaako se yksityisyydensuojaa?

Tietosuojavaltuutetun toimistoon oli keskiviikkoiltapäivään mennessä tullut ainakin parikymmentä kantelua asiasta. Yhteydenottoja on tullut erityisesti Ylen tiistaina julkaiseman uutisen jälkeen.

– Meille on tullut useampia yhteydenottoja asiasta. Hieman riippuu siitä, kuinka monimutkaiseksi nämä kantelut osoittautuvat, että kuinka pian saamme nämä asiat selvitetyksi, kertoo tietosuojavaltuutettu Anu Talus STT:lle.

Iltalehdellä on myös maksullinen IL Plus -palvelu, joka tarjoaa maksutonta lehteä laajemmin juttuja. Kohdennuskielto ei Kauppisen mukaan sisälly lisäominaisuutena IL Plus -tilauksiin, vaan se on tilattava erikseen.

STT tavoitteli Kauppista puhelinhaastatteluun. Asian hankaluuteen ja teknisyyteen vedoten hän pyysi kysymykset etukäteen sähköpostitse ja lopulta vastasi niihin vain kirjallisesti.

Lue myös: Digihuijarit jylläävät verkossa – tällaisiin vilppeihin tietoturva-asiantuntijat ovat itsekin haksahtaneet

Ovatko säännöt samat medialle?

Euroopan tietosuojaneuvosto EDPB otti toimintamalliin kantaa viime vuoden huhtikuussa. Se katsoi, että suostumukseen tai maksuun perustuvat ”consent or pay” -mallit eivät yleensä täytä pätevän suostumuksen vaatimuksia.

– Ymmärtääkseni tässä keskustelussa on viitattu niin sanottujen suurten alustojen kuten vaikkapa sosiaalisen median jättien toimintaan, ei kansalliseen mediaan. Iltalehden käyttämä malli on laajalti käytössä muissa medioissa, sanoo IL:n Kauppinen.

Tietosuojavaltuutetun mukaan on totta, ettei lausunto välttämättä koske kansallisia mediayhtiöitä.

– Tietosuojaneuvoston lausunto koski suuria verkkoalustoja, eli esimerkiksi someja, ja siitä ei vielä voida vetää sitä johtopäätöstä, että tässä tilanteessa pitäisi tarjota vaihtoehtoja, Talus sanoo.

Lue myös: Hämmentävä yllätys työnhaussa sai Tuiskun perumaan haastattelun – yrittäjä selittää outoa tekoälysoppaa

Taluksen mukaan lähtökohta on se, että oikeuksia pitää voida käyttää maksutta, mutta kokonaisarvioinnissa muitakin asioita on huomioitava.

– On ihan relevantti kysymys esimerkiksi se, onko (käyttäjällä) oikeus saada journalistisia sisältöjä maksutta.

IS ei avaa suunnitelmiaan

Ilta-Sanomat ei keskiviikkona halunnut avata STT:lle sitä, onko sillä vastaavia suunnitelmia.

– Arvioimme jatkuvasti eri vaihtoehtoja ja meillä ei ole nyt lisää kerrottavaa tai päätöksiä asiasta, vastaava päätoimittaja Johanna Lahti kommentoi lyhyesti tekstiviestitse.

Traficomin erityisasiantuntija Tiina Ahponen kertoo viraston selvittävän asiaa osana jo aiemmin vireille tullutta valvontatapausta, joka koskee IL:n kustantajan Alma Median käytäntöjä.

Traficomin toimivaltaan kuuluu evästeiden käyttöön liittyvän suostumuksen tulkinta ja arviointi. Virasto myös arvioi tarvittaessa, annetaanko käyttäjälle riittävän kattavat ja ymmärrettävät tiedot tietojen tallentamisen ja tietojen käytön tarkoituksesta.

Traficom voi ottaa evästeisiin liittyviä kysymyksiä selvitettäväkseen oma-aloitteisesti tai esimerkiksi kansalaisen yhteydenoton perusteella.

Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja, jotka tallentuvat tietokoneelle tai älypuhelimelle käyttäjän vieraillessa verkkosivustolla. Ne mahdollistavat käyttäjän laitteen tunnistamisen ja erilaisten tietojen säilyttämisen käyttäjän toiminnasta tällä sivustolla. Välttämättömiä evästeitä lukuun ottamatta evästeiden käyttöön on pyydettävä käyttäjän suostumus.

Lisää aiheesta:

Lainsäädäntö tiukkenee – pikavippien suoramarkkinoinnin aggressiivisuus puhuttaa: "Voidaan jossain tilanteessa nähdä häirintänä"Tiktok on suomalaisten viranomaisten puhelimissa pääasiassa kielletty, mutta vapaa-ajan käyttöä ei juuri valvotaJouduitko tilausansan uhriksi? KKV: EU-direktiivi velvoittaa pankin maksamaan rahat takaisinOatly saa huomautuksen markkinoinnistaan – kantelija piti mainosta "räikeästi hyvän tavan vastaisena""EU:n uusi tietosuoja-asetus ei estä uusia skandaaleja" – Sosiaalisen median jättien suitsiminen vasta alussa Suomalaiset pyytäneet ahkerasti hakutulosten poistoa – Google suhtautunut pyyntöihin nihkeästi
MediaTietosuojaIltalehtiAlma MediaInternetJournalismiUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Media
  • 11:38
    Tekoäly

    Tekoäly ei osannut kertoa, kuka on paavi – tutkimus: AI-avustajat vääristävät uutisia

  • Eilen20:15
    Iltalehti

    Iltalehti alkoi veloittaa lukijoita, jotka kieltäytyvät kohdennetusta mainonnasta

  • Eilen18:50
    Tekoäly

    Brittitelevisiossa megayllätys: "Minua ei ole olemassa"

  • Eilen17:00
    Muutosneuvottelut

    Hilla Group aloittaa muutosneuvottelut useissa paikallislehdissä Tunturi-Lapissa ja Kainuussa

  • 18.10.06:26
    Eduskunta

    USU: Valtiontuki STT:lle ei saa kannatusta eduskuntaryhmiltä