Koulun aloittavista lapsista noin kolmasosa osaa lukea. Siihen ei kannattaisi kuitenkaan pyrkiä kotikonstein: aina varhainen lukemaan oppiminen ei nimittäin ole hyvä asia.
Jyväskylän yliopiston kehitysneuropsykologian Unesco-professori Heikki Lyytinen toteaa, että liian aikainen lukemaan opettelu voi johtaa virheelliseen lopputulokseen.
– Yksinkertaisuudessaan on kyse siitä, että lukemaan opettelu kannattaa tehdä sellaisena aikana, jolloin lapsi oppii lukemaan vaivatta, sanoo Lyytinen.
Lukemaan oppimisessa on nimittäin hyvin tärkeää säilyttää lapsen kiinnostus koko oppimisen läpi. Jos lapsi opetetaan lukemaan liian aikaisin tai opettelu ei tapahdu lapselle luontevasti tai mielekkäästi, lapsi saattaa kyllästyä herkemmin, eikä niin sanotusti pääse perille eli opi lukemaan.
– Pahin vaihtoehto on, että lapselle tuputetaan lukemiseen opettelua liian varhain, eikä lapsi innostu siitä.
Toinen riski varhaisessa lukemaan oppimisessa koskettaa lapsia, joiden suvussa esiintyy lukihäiriötä. Tällöin lapsi voi oppia lukemaan väärin, jos opettelu ei tapahdu oikein.
Lukihäiriön saa melko hyvin selville havainnoimalla, oppiiko lapsi helposti tuntemaan aakkoset. Esimerkiksi päiväkodin tai esikoulun seinillä olevat aakkoset opitaan tavallisesti vaivattomasti.
– Jos lapsi ei halua tai pysty tallentamaan kirjainten nimiä, ja kouluun mennessä tuntee vain muutaman kirjaimen, voi se olla merkki lukihäiriöstä, sanoo Lyytinen.
