Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Opettajilta vaatimuslista seuraavalle hallitukselle – Sataa oppilasta kohden pitäisi olla yksi erityisopettaja

1:17OAJ:n Murto: Painotetun opetuksen lopettamisen sijaan pitäisi pohtia sen laajentamistaOAJ: Painotetun opetuksen lopettamisen sijaan pitäisi pohtia sen laajentamista. Juttu on helmikuulta.
Julkaistu 14.03.2023 07:49

MTV UUTISET – STT

Tilastokeskuksen tietojen mukaan Suomessa joka neljäs peruskoululainen tarvitsee oppimiseensa vahvempaa tukea kuin niin sanottua yleistä tukea.

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ajaa oppimisen tukeen reippaita lisäpanostuksia tulevalla hallituskaudella. Oppimisen tuen vahvistamista pidetään OAJ:ssä voimakkaimpana keinona puuttua laskeviin oppimistuloksiin.

– Tilastollisesti suurimman osan Pisa-tulosten laskusta selittää se, että meillä on koko ajan kasvavassa määrin niitä lapsia, jotka jäävät hyvin heikolle osaamisen tasolle, sanoi OAJ:n koulutuspolitiikan päällikkö Jaakko Salo tiedotustilaisuudessa.

Salo nostaa esimerkiksi tilastot lukutaidosta. Kymmenessä vuodessa erinomaisten lukijoiden osuus peruskoulussa ei ole laskenut, mutta sen sijaan erittäin heikkojen lukijoiden osuus on noussut.

– Koko ajan suurempi osa oppilaista jää hyvin heikolle osaamiselle peruskoulun aikana.

OAJ ehdottaa erityisopettajamitoitusta, jossa sataa oppilasta kohden olisi yksi erityisopettaja. Ryhmäkokoja rajattaisiin niin, että 1.–2. luokalla olisi enintään 18 oppilasta ja sen jälkeen enintään 20 oppilasta.

OAJ:n arvion mukaan erityisopettajamitoitus maksaisi vuodessa arviolta 150 miljoonaa euroa ja ryhmäkokojen rajoittaminen noin 55 miljoonaa euroa.

Tilastokeskuksen tietojen mukaan Suomessa noin joka neljäs peruskoululainen eli noin 120  000 lasta ja nuorta tarvitsee oppimiseensa vahvempaa tukea kuin niin sanottua yleistä tukea.

Erityistä tukea tarvitsevien osuus perusopetuksessa on ollut nousussa 1990-luvulta lähtien. Salon mukaan lisääntyneen tuen tarpeen syylle ei ole olemassa selkeää selitystä.

Tukimuodot lainsäädäntöön

OAJ haluaa kunnilta mustaa valkoisella siitä, millaista tukea kukin oppilas saa. OAJ ehdottaa, että nykyisen kolmiportaisen tuen mallin sijaan tehtäisiin päätös konkreettisesta tukimuodosta, jota lapsi saa. Päätöksen tuesta tekee esimerkiksi rehtori, sivistystoimenjohtaja tai muu kunnan nimittämä virkamies.

Tuen tarpeen arvioinnin jälkeen tehtäisiin hallinnollinen päätös yhdestä tai useammasta tukimuodosta. Päätöksessä kerrottaisiin esimerkiksi, kuinka monta tuntia viikossa ja kuinka pitkään oppilaalle annetaan vaikkapa osa-aikaista erityisopetusta.

Taustalla on kokemus siitä, että nykyinen tuen kolmiportainen malli ei toimi.

Salon mukaan nykyisin on säädetty, miten tuen tarve pitää arvioida mutta ei sitä, minkälaiseen tukeen lapsi on konkreettisesti oikeutettu.

– Monta kertaa paperilla se tuki näyttää tosi hyvältä, mutta sitten faktisesti lapset eivät välttämättä niitä tukitoimia saa.

OAJ:n mallissa tukimuodot määriteltäisiin perusopetuslaissa.

OAJ:n koulutuspolitiikan johtajan Nina Lahtisen mukaan uuden mallin etu on siinä, että esimerkiksi vanhemmat näkisivät päätöksestä, millaista tukea heidän lapsensa tulisi saada.

Ei tarkoitus lisätä erityisluokkia

Yksi syy, miksi tuki ei ole toteutunut nykymallissa, on pula erityisopettajista.

– Esimerkiksi erityisopetuksen tarpeeseen ei nykyisellään voida vastata, koska erityisopettajia ei ole riittävästi. Siksi heitä pitää kouluttaa lisää, Jaakko Salo sanoi.

Uudessakaan mallissa erityisopettajan antama erityisopetus ei voi käytännössä toteutua, ellei erityisopettajia ole tarpeeksi vastaamaan tuen tarpeisiin, minkä vuoksi OAJ esittää eritysopettajamitoitusta.

OAJ ei näe, että sen ehdottama malli lisäisi erityisluokassa tapahtuvaa opetusta.

– Meidän mallimme lähtee siitä, että jo varhaiseen tuen vaiheeseen saataisiin vahvempi tuki.

Salon mukaan osa oppilaista kuitenkin tarvitsee nimenomaan pienempää ryhmää, jossa on erityisluokanopettaja.

Lisää aiheesta:

Opetusministeri Adlercreutz: heikkojen oppimistulosten syy ei ole opettajissaOAJ-pomo MTV:lle: Nämä asiat uusien kuntapäättäjien on korjattava kouluissaMTV:n vaalikone: Selkeä enemmistö kuntavaaliehdokkaista palauttaisi erityisluokkia kouluihinOpettajat tyrmistyivät suunnitelmasta tuoda kielitaidottomat vanhemmat lastensa luokkiin – näin se on toiminut VantaallaPerusopetuksen tukea ollaan uudistamassa – koulunkäynnin aloituksen siirto vuodella yhä mahdollistaMTV Uutisten tiedot: OAJ jätti kantelun Opetushallituksen erityisopetukseen liittyvistä toimista – koulut pulassa, tuhannet lapset jäävät vaille tarvitsemaansa opetusta
KouluKoulutusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Koulu
  • 14:29
    Poliisi

    Poliisi epäilee kahta ihmistä virkarikoksista valtion koulukodeissa

  • Eilen19:30
    Nuoret

    Positiivisia uutisia: Nuorilla pyyhkii aiempaa paremmin

  • Eilen15:41
    Ylioppilaskokeet

    Ylioppilaskokeissa ei tänään suuria ongelmia

  • 9.9.10:53
    Rikos

    Kirjoitus netissä johti rikostutkintaan Pohjanmaalla – Uhkaus koulua kohtaan

  • 7.9.12:06
    Rasismi

    Hälyttäviä lukuja yläkoululaisten kokemasta rasismista: "Se on läsnä koko ajan"