Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Onnistunut ohitus on kahden kauppa: Seuraa taustaasi ja auta ohittamaan turvallisesti

1:03Näin viestit vilkulla ohittajalle
Julkaistu 15.06.2018 17:58
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Pääkuvan video

Näin viestit vilkulla ohittajalle

Kysymys: Miten ohitettavana voi parantaa ohituksen turvallisuutta?

Vastaus: Ohittaminen on erityistilanne. Sen turvallinen onnistuminen edellyttää pelisilmää tilanteen kaikilta osapuolilta.

Tieliikennelain 9 § määrittelee ajoneuvon paikan kaksisuuntaisella ajoradalla: Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

Vastaavasti tieliikennelain 19 § määrittelee ajolinjan ohitettavalle: Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista.

Auton oikean puolen renkaiden pitäisi siis kulkea suhteellisen lähellä reunaviivaa ellei liikennetilanne muuta edellytä. Käytännössä tämä on helppo varmistaa sivupeiliin vilkaisemalla. Hyvin usein auton paikka on oikea, kun kuljettaja ajaessaan istuu itse keskellä ajokaistaa. Kannattaa kokeilla.

Oikein sijoittumalla autoilija pystyy helpottamaan takaa lähestyvän toimintaa monin tavoin: Ohitusta suunnittelevan autoilijan on helpompi havainnoida turvallista ohituspaikkaa ja mahdollista vastaantulevaa liikennettä, kun edellä menevä ajaa oikeassa reunassa. Vastaavasti letkassa edempänä ajavan, vasemmalle kääntymistä aikovan, merkinannot näkyvät paremmin myös taaempana jonossa ajaville. Näin vältytään turhilta ohituksilta ja vaaratilanteilta. 

Taustan seuraaminen

Autoilijan tulee seurata myös takana olevia tapahtumia aktiivisesti. Mikäli takapuskuriin liimautuu joku, on enemmän kuin todennäköistä, että hän aikoo ohittaa. Tällöin on syytä valpastua entisestään ja seurata tarkasti tilannetta sekä edessä että takana.

Mikäli takaa tuleva valikoi ohituspaikan huolimattomasti, voi ohitettava estää vaaratilanteen syntymisen omalla toiminnallaan. Vaaran uhatessa ohitukseen lähtevää on syytä varoittaa väläyttämällä suuntamerkkiä vasemmalle. Tämä toivottavasti saa hänet luopumaan aikeestaan.

Vastaavasti hyvän ohituspaikan ollessa kohdalla ja tilanteen näyttäessä turvalliselta, voi takaa tulevalle vinkata hyvästä ohituspaikasta vilauttamalla suuntamerkkiä oikealle. Mikäli aiot toimia näin, sinun on oltava aivan varma siitä, että kyseinen paikka ja liikennetilanne mahdollistavat turvallisen ohittamisen.

Jos taas itse olet aikeissa ohittaa ja sinulle näytetään ohitusmerkkiä, et saa kuitenkaan luottaa siihen liiaksi. Ohitukseen lähtevän on aina varmistettava, että ohitus voi tapahtua turvallisesti.

Nopeudensäätely

Tieliikennelain 19 §:ssä painotetaan myös, ettei ohitettava saa lisätä nopeutta. Kuitenkin aika usein näin tapahtuu – valitettavasti. Ilmiöön on olemassa monia syitä:

• Ohituskaistan alkaessa tie levenee ja saa aralle kuljettajalle aikaan turvallisuuden tunteen. Tämä ilmenee tahattomana nopeuden nostona.

• Ajatuksissaan oleva kuljettaja havaitsee nopeutensa pudonneen, kun ohittaja on rinnalla, ja sen enempiä toimintansa turvallisuusvaikutuksia ajattelematta nostaa nopeuttaan.

• Nopeusrajoitus on juuri muuttunut suuremmaksi ja ohitettava pyrkii nostamaan nopeutensa uutta rajoitusta vastaavaksi huomaamatta samalla käynnistynyttä ohitusta.

• Ohituspaikkana on alamäki, jossa ohitettavan vauhti kiihtyy huomaamatta itsestään.

• Ohitettavan edellä ajava auto poistuu juuri liittymästä tai vaihtaa kaistaa, jolloin mukautuva vakionopeudensäädin kiihdyttää nopeutta kuljettajan huomaamatta.

• Ohitettava pyrkii ”kouluttamaan” ohittajaa ja viestimään nopeutta nostamalla, ettei ohittamisessa ole järkeä tai ettei se ole turvallista.

Ohitettava ei siis välttämättä nosta nopeutta tahallaan, vaikka moni ohittaja niin ajatteleekin. Rohkenenpa väittää, että jokainen meistä on syyllistynyt tuohon tahattomaan nopeudennostoon joskus ajaessaan, vaikka laki sen selkeästi kieltääkin. Se on inhimillistä – kaikki ihmiset tekevät virheitä.

Älä kouluta vaan auta

Liikenteessä maallikkojen ei ole syytä ryhtyä edellä kuvatulla tavalla ”kouluttamaan”, vaikka takana olisikin kuinka monen miljoonan kilometrin ajokokemus hyvänsä. Tällaisen kotikutoisen ”kouluttajan roolin” omaksuminen on omiaan lisäämään vaaraa entisestään eli pahentamaan tilannetta.

Mikäli ohittaja on tehnyt havainto- tai arviointivirheen, viisas ja vastuuntuntoinen ohitettava ”kouluttamisen” sijaan hiljentää nopeuttaan ja pyrkii näin omalta osaltaan kompensoimaan ohittajan tekemää virhettä.

Hyvällä ohitettavan ennakoinnilla vaaralliselta vaikuttanut tilanne saadaan monessa tapauksessa saatettua takaisin turvalliseksi.

teppoboxi

Lisää aiheesta:

Miksi moni kuljettaja vaikeuttaa ohittamista omalla toiminnallaan?Laiska auto alla, mutta ohi pitäisi lähteä – milloin ohituksen uskaltaa oikeasti tehdä?Ohitettavakin voi mokata – vältä näitä yleisiä virheitäMitkä ovat yleisimmät virheet, joihin autoilijat sortuvat ohittaessaan?Miksi osa autoilijoista vaikeuttaa ohittamista kiihdyttämällä?Miten kannattaa toimia, jos joku roikkuu takapuskurissa?
LiikenneturvallisuusTeppo VesalainenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • 12.9.15:25
    Hirvikolarit

    Poliisi jakoi hyytävän kuvan hirvikolaripaikalta: "Suosittelen vahvasti..."

  • 9.9.20:08
    Pyöräily

    Pyöräilijä, muistathan nämä asiat liikenteessä? "Hyvä kerrata liikennesäännöt"

  • 7.9.15:15
    Pyöräily

    Takkuaako arkipyöräilyn aloittaminen? Nappaa viisi vinkkiä

  • 6.9.14:20
    Liikennesäännöt

    Taitatko työmatkat autolla? Poliisi muistuttaa "vanhasta neuvosta"

  • 6.9.11:55
    Auton toiminta

    Miten kaukovaloja käytetään moottoritiellä? Toimi ohitustilanteessa näin