Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Onko sähköauto turvallinen? Ammattimies kertoo, mitä kaikkea on syytä ottaa huomioon: "Näin asia ei tietenkään saisi olla"

6:13Riittääkö kaikille Suomen sähköautoille sähköä? Kestääkö sähköverkko?Riittääkö kaikille Suomen sähköautoille sähköä? Kestääkö sähköverkko? MTV Uutiset Liven vieraana Energiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Jukka Leskelä.
Julkaistu 18.06.2022 11:02
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Onko sähköauto turvallinen? Voiko saada sähköiskun, jos autoa lataa sateella? 

Vastaus: Sähköauton kolariturvallisuus selviää puolueettomista kolaritesteistä. Sähkö- ja latausturvallisuuteen on kiinnitetty suunnitteluvaiheessa paljon huomiota. Turvallisuuden takaamiseksi autoa on myös käytettävä oikein. 

Nykyaikaiset autot ovat pääsääntöisesti takavuosien autoja turvallisempia, riippumatta siitä, tarkastellaanko onnettomuuksia ehkäisevää aktiivista turvallisuutta vai onnettomuuden seurauksia lieventävää passiivista turvallisuutta.

Lue myös: Jos sähköautolla ajetaan paha kolari, osaavatko pelastajat toimia turvallisesti? – "Tietyt perusperiaatteet ovat tiedossa"

Koska poikkeuksiakin kuitenkin on, suosittelen ennen ostopäätöstä tutustumaan huolellisesti juuri kyseisen automallin EuroNCAP -törmäystestituloksiin. Esimerkiksi viime vuoden loppupuolella kohahdutti kahden pienehkön sähköauton todella kehno menestys kolaritestissä.

Äkkiseltään vaikutti siltä, että jotta on saatu ”edullinen” sähköauto, on sähköistyminen tehty turvallisuuden kustannuksella. Näin asia ei tietenkään saisi olla.

Kaikkia pieniä sähköautoja ei kahden epäonnistujan vuoksi kuitenkaan pidä leimata, sillä joukkoon mahtuu myös sellaisia, joissa turvallisuusasiat ovat kunnossa.

Pelastuskortti

Onnettomuustilanteessa pelastajilla on käytössään oma tietokanta, josta he pystyvät varmistamaan jokaisen automallin kohdalta kriittiset asiat, kuten oikeat leikkauspisteet ennen onnettomuuden uhrien irrottamista.

Monesti toimintaa onnettomuuspaikalla kuitenkin nopeuttaisi, jos onnettomuusautoon olisi valmiiksi tulostettu pelastuskortti.

Lisätietoa ja polun autonvalmistajien ylläpitämiin pelastuskortteihin löydät esimerkiksi Autoliiton verkkosivuilta. Pelastuskortti pitäisi olla saatavilla kaikkiin yleisimpiin automerkkeihin ja –malleihin – siis sähköautojen lisäksi myös bensa- ja dieselautoihin. 

Pelastuskortti tulostetaan ja laitetaan autossa kuljettajan aurinkolippaan. Pelastuskortin olemassaolosta kyseisessä autossa voi kertoa tuulilasiin kiinnitettävällä, asiasta kertovalla, tarralla. Mikäli et löydä autosi pelastuskorttia oheisen linkin kautta, ole yhteydessä jälleenmyyjään tai maahantuojaan.

Lue myös: Dieselmies unohti ennakkoluulonsa ja antoi sähköautolle mahdollisuuden – kertoo, mistä ensikertalainen voi yllättyä: "Lihasmuisti saattaa tehdä tepposet"

Sähkö- ja latausturvallisuus 

Monia askarruttaa myös sähkö- ja latausturvallisuus. 

Autoa voi tilapäisesti ladata niin sanotulla Schuko-laturilla, kunhan ensin on antanut sähköalan ammattilaisen varmistaa latauksessa käytettävän pistorasian ja ennen kaikkea sen takana olevien johdotusten kestävyyden.

Tällaisessa latauksessa ei kuitenkaan suositella käytettävän yli 8 A:n virtaa (rajoitettavissa auton tai latauskaapelin asetuksista) ellei kyseessä ole niin sanottu super-Schuko. Jatkojohtoja tai kellokytkimiä ei latauksen yhteydessä tulisi käyttää ollenkaan.

Kiinteä, ammattilaisen asentama, nimenomaan sähköauton lataamiseen tarkoitettu kotilatausasema on paras vaihtoehto toistuvaan lataamiseen. Tällaisen aseman kanssa latausturvallisuus on hyvä, koska sen suojalaitteet estävät ylikuormituksen ja sähköiskut. Sähkön syöttö siis keskeytyy, jos laite ylikuormittuu tai siihen tulee esimerkiksi eristevika.

Näiden latausasemien kehityksessä on huomioitu myös vaihtelevat sääolosuhteet: Lataus muun muassa alkaa vasta siinä vaiheessa, kun kaapelin pistoke tai pistokkeet ovat liitetty ja sekä auton että laturin järjestelmät ovat varmistaneet latauksen turvallisuuden. Näin toteutettuna lataus on siis turvallinen myös sateella.

Lataustavasta riippumatta on tärkeää huolehtia käytettävien latausjohtojen kunnosta – esimerkiksi lumenaurauksen yhteydessä maassa lojuva johto vaurioituu herkästi.

Käyttöohjekirja

Kaikkien autojen kohdalla – voimanlähteestä riippumatta – suosittelen tutustumaan huolellisesti auton käyttöohjekirjaan ennen auton käyttöä. Hyvä nyrkkisääntö on, ettei autolle – tai sen kanssa – saa tehdä mitään sellaista, mitä käyttöohjekirjassa ei ohjeisteta.

Lue myös: Tampereella koulutetaan uuden ajoneuvotekniikan ammattilaisia – opinnäytetyönä syntyy kokonainen sähköauto: "Harhakäsityksiä liikkuu"

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset

Lisää aiheesta:

Miten painavan sähköauton turvallisuusriskit on huomioitu mahdollisessa törmäyksessä?Mitä kaikkea pitää huomioida ennen sähköauton hankintaa? Varo, ettet ajaudu elämäsi kalleimpiin kilometreihinMillaisiin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota, jos suunnittelee käytetyn sähköauton ostoa?Uskaltaako sähköautoa ladata mökillä? Asiantuntija kertoo "aivan ehdottoman" säännönTällainen laite tulee monen sähköauton mukana, mutta miten sitä käytetään? – "Tarkoitettu vain hätätilanteisiin"Onko sähköauto turvallinen omistajalleen? Voiko siitä saada sähköiskun?
SähköautotAuton toimintaAuton lataaminenLiikenneturvallisuusTörmäystestitTeppo VesalainenAutot
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 12.9.06:13
    NASA

    Kilpajuoksu kuuhun kiristää Trumpin politiikkaa: Kiinalaisille porttikielto Nasan avaruusohjelmiin

  • 2.9.05:34
    Sähkö

    Sähköauton lataaja voi tietämättään edistää toimitusvarmuutta – näin toimii häiriöreservi

  • 1.9.10:47
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Hyundai Inster

  • 1.9.10:44
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Renault 5 E-Tech

  • 1.9.10:41
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi JAC E30X