Tampereella koulutetaan uuden ajoneuvotekniikan ammattilaisia – opinnäytetyönä syntyy kokonainen sähköauto: "Harhakäsityksiä liikkuu"

Sähköautojen jalansija automarkkinoista tukevoituu vuosi vuodelta, mikä asettaa uudenlaisia vaatimuksia myös autoalan insinöörikoulutukselle. Mikäpä olisikaan parempi tapa opiskella uudenlaista ajoneuvotekniikkaa kuin oman sähköauton rakentaminen.

Tampereen ammattikorkeakoulussa on käynnissä hanke, jossa opiskelijoilla on ensimmäistä kertaa tilaisuus kehittää ja valmistaa sähköauto itse.

Hankkeessa hyödynnetään tietoa TAMKin aiemmista sähköajoneuvoprojekteista. Tarkoituksena on kehittää ja ajantasaistaa autotekniikan koulutusta.

– Kaupallinen sähköauto ei olisi yhtä havainnollinen opetuksessa. Itse tekemällä opiskelijat oppivat, mitä sähköauto tekee, miten se toimii ja millaisia sähköisiä ilmiöitä on olemassa, teollisuusteknologian lehtori Jari Seppälä Tampereen ammattikorkeakoulusta toteaa tiedotteessa.

Pian koekäyttökunnossa oleva rakennusprojekti on autotekniikan neljännen vuosikurssin opiskelijoiden opinnäytetyö. Pohjana on ladattava hybridi, joka muutetaan täyssähköiseksi.

Hankkeessa kerrytetään tietoa sähköautoista ja niiden turvallisuudesta esimerkiksi kuluttajille, autoliikkeille ja pelastuslaitoksille.

– Tämä on tärkeää, koska sähköautoista liikkuu harhakäsityksiä esimerkiksi latauksen paloturvallisuuteen liittyen, teollisuusteknologian lehtori Risto Myllymäki Tampereen ammattikorkeakoulusta kertoo tiedotteessa.

Henry Fordin säätiön rahoittama projekti kestää vain tämän vuoden loppuun, mutta sähköautoa tullaan kehittämään eteenpäin senkin jälkeen.

Auton kanssa tehdään esimerkiksi korkeajänniteakuston jännitetason nostoa sekä erilaisten akku- ja lataustekniikoiden vertailua. Aikomuksena on kehittää myös mittaus- ja testausympäristöjä.

Huippuhalpaa polttoainetta jätepuusta? Tällä aikataululla se voisi onnistua 4:55
KATSO MYÖS: Jätepuusta voidaan tuottaa edullista polttoainetta, mutta mitä vaaditaan ennen kuin sitä voisi tankata huoltoasemilla? LUT-yliopiston apulaisprofessori Kristian Melin kertoo, millä aikataululla autoilijat voisivat päästä ostamaan uutta polttoainetta.

Lähde: Tampereen ammattikorkeakoulu

Lue myös:

    Uusimmat