Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

"Neuvontahenkiset" rengasratsiat alkavat

5:17Renkaanvaihto oikeilla välineillä
Julkaistu 12.09.2016 11:37

MTV LIFESTYLE

Autoilijat pääsevät tällä viikolla tutustumaan renkaisiinsa ympäri Suomea järjestettävissä neuvontahenkisissä rengasratsioissa.

Henkilö- ja pakettiautojen renkaiden urasyvyyksien ohella kiinnitetään huomiota renkaiden tyyppiin ja ilmanpaineisiin. Autonrengasliitto, Liikenneturva ja poliisi kampanjoivat rengasturvallisuuden puolesta nyt jo 20:ttä kertaa.

Monet autoilijat kuluttavat renkaansa kesän kuumilla ja karkeilla tienpinnoilla huomaamattaan kehnoon kuntoon. Laki edellyttää kesärenkailta vähintään 1,6 mm:n urasyvyyttä, mutta turvasuositus sadekelillä on vähintään neljä milliä. Urasyvyys vaikuttaa ratkaisevasti sekä vesiliirtonopeuksiin että jarrutusmatkoihin märällä tienpinnalla.

Renkaisiin liittyvät riskit vähenemässä

Kampanjapäällikkö Risto Keskiruokanen Autonrengasliitosta kehottaa autoilijoita varustautumaan kunnollisilla kesärenkailla syksyn sadekeleille.

– Puoliksi kuluneen kesärenkaan pito on vielä kohtuullinen, mutta sen jälkeen renkaan suorituskyky suorastaan romahtaa sadekelillä. Talvirenkaat eivät pärjää sadekelillä uutenakaan edes loppuun ajetuille kesärenkaille.

Renkaat ovat riskitekijänä noin joka seitsemännessä henkilö- tai pakettiauton aiheuttamassa kuolonkolarissa.

Renkaiden aiheuttamat onnettomuudet ovat kuitenkin vähentyneet viime vuosina sekä määrällisesti että suhteellisesti. Vuonna 2014 tapahtui vain 14 renkaisiin liittyvää kuolonkolaria, kun niitä on ollut 2000-luvulla keskimäärin 30 tapausta vuosittain.

Huonokuntoisia renkaita ei tiedosteta

Henkilö- ja pakettiautojen kesärenkaiden kuntoa on tutkittu Suomessa syksystä 1997 lähtien järjestettyjen rengasratsioiden yhteydessä. Viime syksynä kampanjoitiin tiedotuspainotteisesti, joten edelliset seurantatiedot ovat syksyltä 2014. Tuolloin huonokuntoisia, urasyvyydeltään alle 2,5 mm:n renkaita oli 15,3 prosentilla autoilijoista.

Huonokuntoisilla renkailla ajavista vain joka neljäs tiedostaa renkaidensa huonon kunnon.

– Välillä tuntuu, että autoilijat luottavat liikaakin uusiin ajonhallintajärjestelmiin. Renkaiden suorituskykyä eri olosuhteissa ei enää tunneta entiseen tapaan. Tien päälle tarvittaisiin lisää perstuntumaa, Keskiruokanen kuuluttaa.

Kuljettaja vastaa kulkupelin kunnosta

Liikenneturvan kehittämispäällikkö Antero Lammi muistuttaa kuljettajan vastuusta sekä renkaiden että ajotavan osalta.

– Kuljettajana olet vastuussa autosi kunnosta, vaikka sen huoltaisi joku muu. Ajonopeuden valinnassa pitää ottaa myös huomioon olosuhteet ja on järkevä varautua yllätyksiin.

Poliisitarkastaja Kari Onninen Poliisihallituksesta uskoo valistuksen voimaan liikenneturvallisuustyössä.

– Ennen talvirenkaisiin vaihtoa autoilijoiden on syytä ratsata renkaansa vaikkapa kahden euron kolikolla. Poliisi puuttuu rengasratsioissa renkaiden kuntoon, jos ne eivät täytä lain vaatimuksia.

Lähde: Autonrengasliitto

Lisää aiheesta:

Pienellä vaivalla lähes 200 euron säästö polttoainekuluissaVaarallinen peli ihmetyttää – moni ajaa jo talvirenkailla: "Käytölle ei ole perusteita"Rengasratsioissa on ihmetelty yhtä käsittämätöntä asiaa vuodesta 1997 asti: "Vaikka voisi luulla, ettei kukaan..."Moni autoilija tekee syksyllä kriittisen havainnon, mutta lykkää vääjäämätöntä kevääseen – tiedätkö, missä menee sakkorenkaan raja?Karkeat tiet syövät renkaita – muista kierrättää niitä säännöllisestiRenkaat sadekelitestissä – uusi talvirengas jopa loppuun ajettua kesäkumia vaarallisempi
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ke13:29
    Brasilia

    Moottoripyöräilijä liukui auton alle – miten tästä voi selvitä hengissä?

  • ti14:02
    Liikenneturvallisuus

    Suomalaisautoilijat myöntävät kyselyssä huolestuttavia seikkoja ajamisestaan

  • ma19:38
    Liikenne

    Vaarallinen kaistanvaihtaja tallentui kameraan – konkaripoliisi: "Pitäisi olla selkeää, jos on ajokortti"

  • 29.11.11:58
    Ikääntyminen

    Millainen auto ikääntyneelle sopii? Istumistesti voi sinetöidä valinnan

  • 27.11.18:58
    Sähköautot

    Tämä on sähköautojen "Akilleen kantapää" talvisin – "Tulee aika monelle yllätyksenä"