Sebastian Vettelillä on käsissään F1-uransa ylivoimaisesti vaikein auto, arvioi C Moren asiantuntija Toni Vilander. Tämä on saanut nelinkertaisen maailmanmestarin näyttämään ajoittain lähes aloittelijalta.
MAINOS
Koko F1-kausi C Moressa!
Eifelin GP suorana 9.-11.10. Su: Eifelin GP klo 15.05, ennakkotunnelmat klo 14.00
Vilander pääsi lauantaina ensi kertaa tällä kaudella mukaan C Moren F1-studioon. Omien kisakiireidensä lomassa Vilander on kuitenkin seurannut kuninkuusluokan tapahtumia tarkasti.
Yksi hämmästyttävimmistä seikoista on ollut Sebastian Vettelin taaperrus Ferrarilla.
– Olen kiinnittänyt tähän paljon huomiota tällä kaudella: kun puhutaan Sebastian Vettelin vauhdista ja sen puuttumisesta, tämä pyörähdysten määrä on aivan käsittämätön. Se kuvastaa sitä, että auton takarenkaiden ja takapään pito ei ole siellä, missä sen tälle kuljettajalle pitäisi olla. Hän ei pysty tekemään toivomiaan asioita, vaan joutuu koko ajan muuttamaan auton säätöjä, ja silloin suorituskyky kärsii, Vilander arvioi, kun Vetteliltä nähtiin taas yksi outo spinnaus Eifelin GP:n lauantain harjoituksissa (video pääkuvassa).
– Tämän vuoden Ferrari on ilman muuta auto, jonka kanssa Vettel on ollut eniten ongelmissa F1-uransa aikana.
Vettelin tallitoveri Charles Leclerc on pystynyt kuin ihmeen kaupalla ajamaan jopa kaksi palkintosijaa vaisulla Ferrarilla, ja monacolainen on MM-sarjassa seitsemäntenä. Vettel on ollut kärkikymmenikössä viidesti (parhaimmillaan kuudes). Pistetilastossa hän on 13:ntena.
Ferrari-auton ja Vettelin väliset ongelmat ovat olleet Vilanderin mukaan näkyvissä kauden avausviikonlopusta lähtien.
– Se lähti heti sieltä Red Bull Ringiltä. Kun Vettel meni siellä jarrutuksiin, ulkopuolelta katsottuna näytti siltä, ettei tämä kaveri ole koskaan ajanut F1-autolla. Että täällä on tämmöinen perjantaikuski radalla, Vilander kuvailee karusti.
– Auton käyttäytyminen jarrutuksissa, miten hän vei sitä kolmosmutkaan, pyörien lukkiutuminen, auto oli välillä poikittain…se kuvastaa, kuinka hukassa on oltu jarrutusten ja auton säätöjen kanssa. Siinä ei ole niitä peruselementtejä, joiden varaan Vettel on aina vauhtinsa rakentanut. Kun on auto, joka antaa outoja signaaleja, eikä siihen pysty rakentamaan minkäänlaista luottoa, tämä on se tilanne.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Sebastian Vettelin F1-uran 14. kausi on ollut synkkä.xpbimages.com
– Sekunnin kymmenyksen sisällä käyty taistelu Leclercin kanssa on muuttunut yhtäkkiä siihen, että Vettelin ero Leclerciin saattaa olla yli puoli sekuntia aika-ajossa. Ja kisassa Leclerc on yleensä sijoilla 5-8, samaan aikaan Vettel ajaa sijoilla 10-15, Vilander huomauttaa.
– On hyvin vaikea nähdä, että (Vettelin) vauhti, lahjakkuus ja yritys katoaisivat hetkessä.
Eifelin GP:n aika-ajoissa Leclercin (neljäs) ja Vettelin (11:s) ero oli lähes tuhannesosalleen puoli sekuntia.