Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Emeritusprofessori: Näin Nato voi pysäyttää varjolaivat – "Se olisi poliittinen päätös"

2:33Stubb kertoi Naton läsnäolon lisääntyvän Itämerellä – "Merellä, pinnan alla ja ilmassa"Stubb kertoi Naton läsnäolon lisääntymisestä Itämerellä 14. tammikuuta.
Julkaistu 15.01.2025 15:06
Toimittajan kuva
Katariina Taleva

katariina.taleva@mtv.fi

Kansainvälisen oikeuden emeritusprofessori Martti Koskenniemi toteaa, että kansainvälisestä merioikeussopimuksesta poikkeaminen olisi poliittinen päätös. 

Kansainvälisillä merialueilla seilaavan aluksen kulkuun ei voi YK:n kansainvälisen merioikeuden mukaan puuttua muu kuin aluksen lippuvaltio, paitsi jos on kyseessä epäily merirosvoudesta tai orjakaupasta, sanoo kansainvälisen oikeuden emeritusprofessori Martti Koskenniemi.

Perussääntö kansainvälisessä merioikeudessa on se, että minkäänlaista pidätystä tai tutkintaa ei saa myöskään määrätä tai tehdä mikään muu kuin lippuvaltion viranomainen aluksen kulkiessa kansainvälisillä vesillä. 

Kansainvälistä merioikeutta voi rikkoa, jos poliittisesti niin päätetään.

– Kansainväliset säännökset eivät kuitenkaan miksikään muutu, vaikka Suomessa kirjattaisiin mitä. Se olisi poliittinen päätös, jos kansainvälistä yleissopimusta halutaan rikkoa, Koskenniemi sanoo. 

– Jos olisin poliittinen neuvonantaja, niin voisin sanoa, että ei pidä hirttäytyä siihen sopimusmääräykseen tilanteessa, jossa on hyvin todennäköistä, että muut sopimusvaltiot hiljaisesti hyväksyisivät sen. 

Suomen viranomaiset epäilevät Venäjän varjolaivastoon kuuluvan, Cookinsaarten lipun alla seilaavan, Eagle S -tankkerin rikkoneen Suomen ja Viron välisen Estlink 2 -kaapelin joulupäivänä. Alus kulki tuolloin kansainvälisillä vesillä, mutta Suomen viranomaiset saivat sen ohjattua Suomen vyöhykkeelle.

Eagle S AOP
Eagle S-alukselle noustiin keskellä yötä joulupäivänä.Handout

Eagle S -aluksen kyydissä kerrotaan olleen bensiiniä, joka oli lastattu sen kyytiin Venäjällä. Bensiini on Venäjä-pakotteiden alainen tuote.  Tankkeri oli meriliikennettä seuraavan Marinetraffic-palvelun mukaan matkalla Pietarista Egyptiin.

Lue myös: Näin Eagle S -tankkeri otettiin haltuun yön operaatiossa Suomenlahdella

Nato haluaa puuttua

Merenkulun säännöksissä on eroavaisuuksia riippuen siitä, liikkuuko alus rannikkovaltion aluemeren tai talousvyöhykealueella vai kansainvälisillä vesillä, eli aavalla merellä. 

Suomen järjestämässä Nato-kokouksessa tasavallan presidentti Alexander Stubb sanoi tiistaina, että maat tulevat tarkastelemaan nyt, miten Venäjän varjolaivastoihin voitaisiin puuttua kansainvälisillä vesillä ilman, että niiden navigointivapauteen puututaan.

Naton pääjohtaja Mark Rutte myös totesi, että Nato lähettää Itämerelle aluksia sekä esimerkiksi valvontadrooneja.

LK Nato huippari 14012025Suomi isännöi Nato-kokousta aiheesta tiistaina 14.tammikuuta.Lehtikuva

Kokouksen jälkeen osallistuneet Nato-maat julkaisivat myös yhteisen julkilausuman, jossa tuomitaan kriittiseen infrastruktuuriin kohdistuvat hyökkäykset.

– Pidätämme oikeuden ryhtyä kansainvälisen oikeuden mukaisiin toimiin niitä aluksia vastaan, joita epäillään pakotteiden kiertämisestä tai ympäristövahingon aiheuttamisesta, siinä todettiin.

Lue myös: Kommentti: Nato ei halua Putinin "viisastuvan" – Venäjän ykkösketjun kiukuttelu alkoi heti

Stubb: "Naton läsnäolo Itämerellä lisääntyy" 

Ei voi pakottaa rannikkovaltion vesille

Alusta voi kansainvälisillä vesillä esimerkiksi seurata drooneilla tai muilla aluksilla ilman, että kansainvälisiin oikeuksia rikotaan.  

Eagle S -alus on takavarikoitu, ja sen miehistöä epäillään rikoksista. Viranomaisten mukaan aluksen henkilöstö on ollut yhteistyökykyistä.

Lue myös: Eagle S -tankkeri pysyy takavarikossa – varustamon asianajaja: "Älä nyt tyhmiä kysy"

Ennen Eagle S -aluksen haltuunottoa Itämeren kaapeli- ja kaasuputkivaurioihin on yhdistetty kiinalaisia tai kiinalaisomisteisia aluksia. 

Viime vuoden marraskuussa kiinalaisen Yi Peng 3 -laivan epäillään vaurioittaneen Suomen ja Saksan sekä Ruotsin ja Liettuan välisiä kaapeleita kiskomalla ankkuria pohjassaan. 

Lokakuussa 2023 vaurioitui taas Suomen ja Viron välillä kulkeva Balticconnector-kaasuputki, jonka tekijäksi on epäilty kiinalaisomisteista Newnew Polar Bearia.

Kolme kaapelituhoa karttaEri alukset ovat epäilysten mukaan tuhonneet kaapeleita Itämerellä.MTV

Eagle S -alus kulkee taas Cookinsaarten lipun alla. Aluksen kapteenin kerrotaan olevan georgialainen.

– Näissä nyt esillä olleissa tapauksissa on ollut kyse kansainvälisillä vesillä purjehtimisesta. Silloin klassiset kansainvälisen oikeuden säännökset mahdollistavat rannikkovaltion puuttumisen vain merirosvous- tai orjakauppaepäilyissä, Koskenniemi sanoo.

Eagle S- aluksen tapauksessa Suomen viranomaiset ohjasivat aluksen Suomen vesille, mutta lain mukaan sitä ei voi rannikkovaltion alueelle kuitenkaan pakottaa.

Eagle S 30.12.24Eagle S- aluksessa on Traficomin tekemän satamavaltiotarkastuksen mukaan useita vikoja.Rajavartiolaitos

Lue myös: Yksityiskohtainen lista: Tämä kaikki on vialla Eagle S -tankkerissa

Rantavaltion viranomaiset voivat esimerkiksi olla yhteydessä lippuvaltioon ja kertoa epäilystä, minkä jälkeen lippuvaltion viranomaiset voivat antaa luvan esimerkiksi aluksen siirtämiseen rantavaltion vesille.

Merenkulun kansainväliset säännökset ovat kaikkien valtioiden kesken neuvoteltuja ja sisältävät muodollisen kompromissin rantavaltioiden ja merenkulkuvaltioiden kesken. 

– Sen takia säännökset ovat tarkkoja ja kömpelöitä, kun toinen osapuoli on halunnut rajoittaa merenkulkua ja toinen taas pitää merenkulun mahdollisimman vapaana. 

Lisää aiheesta:

Itämeren sabotaasien ehkäisyssä yksi kiperä haasteKaapelirikkojakin suurempi uhkakuva vaanii nyt Suomenlahdella Olisiko Eagle S -tankkeri voinut vain jatkaa matkaansa? Nämä asiat hämmästyttävät meriturvallisuuden asiantuntijaaMerioikeuden professori: Seuraavaa sabotaasia ei voida jäädä odottelemaanMerikaapelivaurio: Miksi Yi Peng 3 -alus pysähtyi – tai pysäytettiin? Asiantuntija avaa tapauksen mysteerejäIran: Kiinniotetun tankkerin tutkinnan nopeus on riippuvainen miehistön yhteistyöstä
ItämeriMerikaapeliLait ja lainsäädäntöKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Itämeri
  • 3.11.05:39
    Nato

    Naton alukset Suomenlahdella: Kaksi tehtävää

  • 22.10.18:31
    Venäjä

    Media: Venäläiset pommikoneet lensivät Itämerellä

  • 15.10.15:31
    Ruotsi

    Venäläinen sukellusvene saapui Itämerelle – ruotsalaiset varpaillaan, Puolustusvoimat vaikenee

  • 13.10.15:22
    Merikaapeli

    Tutkinta Ruotsin ja Latvian välisen tietoliikennekaapelin vaurioittamisesta on lopetettu

  • 10.10.18:21
    Työtapaturmat

    Porkkalanselällä tapahtui sunnuntaina onnettomuus, jossa mikään ei lopulta ollut sitä, miltä näytti