Rengassesonki venyi jo toistamiseen totuttua pidemmäksi takatalven vuoksi.
Talvirenkaiden keliin perustuva käyttövelvollisuus päättyi maaliskuun lopussa. Tosin takatalven vuoksi monella autoilijalla saattaa olla edelleen nastarenkaat alla.
Renkaat kelin mukaan -hanketta vetävä viestintäkonsultti Jouko Lahti on huolissaan kyseisestä ilmiöstä, joka rapauttaa Suomen teiden kuntoa.
– Nastarengaskulutuksesta johtuva päällysteiden ja tiemerkintöjen uusimistarve on vuosittain jopa 90 miljoonan euron luokkaa. Nastarengaskauden pidentyminen ei ainakaan helpota tilannetta, Lahti sanoo tiedotteessa.
Kokemuksia talvirengasmääräysten toimivuudesta alkaa olla riittävästi, sillä uusi tieliikennelaki on ollut voimassa noin neljä vuotta.
– Olisiko syytä pidentää keliperusteista talvirengaspakkoa molemmista päistä parilla viikolla? Entä voitaisiinko samalla lyhentää kalenteriperusteista nastakautta, jotta nastarenkaiden tarpeetonta käyttöä saataisiin hillittyä etenkin Etelä-Suomessa, Lahti pohtii.
Lahden mukaan nastarenkaiden käytöstä aiheutuvia haittoja voitaisiin vähentää lisäämällä reilusti kitkarenkaiden määrää talviliikenteessä.
Hänen mielestään valistuksen tueksi tarvitaan myös taloudellisia kannustimia.
– Mahdollinen rengasverohan voitaisiin porrastaa rengastyypeittäin. Mielestäni se olisi perusteltua kohdentaa erityisesti sähköautojen nastarenkaisiin, Lahti toteaa.